Gå til innhold

Hjelpe en nybegynner? :-)


krirye

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 24 år gammel jente som nå har bestemt meg for å gjøre tiltak i forhold til kropp og helse. Men jeg er helt grønn når det kommer til trening og kunne trengt litt hjelp fra folk som har mer erfaring enn meg. 
Jeg er 168 cm høy, veier 64,5 kg og ønsket formål med treningen er å stramme opp kroppen og få en sunnere livsstil. Jeg har mest fett rundt lår/rumpe og ønsker også å få en mer markert kropp og flatere mage. For øyeblikket følger jeg treningsprogrammet "Fra Sofagris til Topptrent" på facebook, med min egen lille vri (her bruker jeg ingen vekter, trener kun ute):

Dag A: Jogge 30 minutter (kjappeste hittil 6,45 min/km, altså ca. 4,5 km). 
            Knebøy 12 x 2
            Push-ups 5 x 2
            Utfall 8 x 2 (på hvert ben)
            Diagonalhev 10 x 2 (på hver side)

Dag B: Jogge 30 minutter

Dag C: samme som dag A.

Dette treningsprogrammet endrer seg fra uke til uke og jeg er sikker på at man forbedrer både kondisjon og styrke, men samtidig har jeg på følelsen at dette ikke er nok for å stramme opp kroppen slik som jeg ønsker. Jeg tar også gjerne i mot kostholdsråd. Godteri, brus og liknende har jeg kuttet ut, men syns det er vanskelig å spise regelmessig. Noen dager spiser jeg for eksempel frokost, andre dager spiser jeg ikke før lunsj. Noen dager spiser jeg middag kl 16, andre ganger kl 20. Påvirker dette treningen veldig? Og har dere noen forslag til styrkeøvelser som kan gjøres i naturen (trives helst ute)? 

For øyeblikket er jeg også veldig motivert, men jeg vet at dette kan dabbe av med tiden. Selv blir jeg inspirert av motivasjonsbilder, så kom gjerne med forslag dersom dere vet om noen Instagramkontoer som opprettholder motivasjonen.

Takk på forhånd! :-)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En annen ting er at det er viktig å spise frokost HVER dag. Varier litt med kanskje omelett, brød med røykelaks, Proteinpannekaker: http://fitnessbloggen.no/oppskrifter/proteinpannekaker/ osv. 

Du trenger heller ikke å kutte ut godteri og brus helt, det er fint som lørdagskos men det er når det inntas hver eneste dag det begynner å bli et problem. Når det kommer til trening så er det som nevnt over mye bra på  Styrketrening for nybegynnere siden. Ikke tro at du skal trene styrke og kondisjon 5-6 ganger i uken. Start rolig og øk gradvis. Det er heller ikke nødvendig å gå på en low carb, low fat diett heller. Spiser du sunt og regelmessig og trener  regelmessig vil resultatene komme. Ikke vær utålmodig og prøve å gå ned 10 kg på 2 uker. Dette vil bare resultere  i tap av muskelmasse. Ta det sakte og rolig og føl at du har kontroll. Du kan jo prøve http://stronglifts.com/5x5/, der målet er å bli sterkere, bygge muskler og forbrenne fett. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Jasander skrev:

En annen ting er at det er viktig å spise frokost HVER dag.

Flott at du vil hjelpe en nybegynner, men den setningen over der er litt på jordet. Det er ikke viktig å spise frokost HVER dag. det som er viktig er  å spise med riktig makroindeling og kalorimengde for ønsket resultat. Jeg vil gjerne peke hun som spør videre til forumets egen kostholdsguide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...