Gå til innhold

Salt & sånn


Tronaldo

Anbefalte innlegg

Myndighetene i Norge vil at vi skal begrense inntaket av salt i kostholdet vårt av hensyn til helse. Det er Opplest og Vedtatt at for mye salt er negativt for helsen. Men er det virkelig sånn for alle? En viss andel av befolkningen er saltsensitive og må følgelig ha kontroll på saltinntaket. Gjelder det samme resten av befolkningen? Om jeg har forstått rett så har begrensning på inntak av salt for denne gruppen mennesker relativt liten effekt. Jeg tenker som så at noen ikke tåler laktose eller gluten, men det er ikke et argument for at alle andre bør unngå de. Det er mye mulig jeg tenker feil for jeg er ingen ernæringsfysiolog og har lite peiling på dette. Kan saltinntak være en etablert myte basert på mangelfull forskning som holdes i hevd? Jeg vet ærlig talt ikke, derav denne tråden.

 

Det som satte meg i gang var en kort artikkel der Alan Aragon tar for seg kostholdsmyter. Kortversjon er at det kan være like så nyttig å etterstrebe et kosthold rikt på kalium, da det er forholdet mellom kalium og natrium som er viktig. Er det hold i denne påstanden? . Jeg siterer fra artikkelen:

 

Myth #5: “Salt causes high blood pressure and should be avoided.

    In the 1940s, a Duke University researcher named Walter Kempner, M.D., became famous for using salt restriction to treat people with high blood pressure. Later, studies confirmed that reducing salt could help reduce hypertension.

What science really shows:

Large-scale scientific reviews have determined there’s no reason for people with normal blood pressure to restrict their sodium intake. Now, if you already have high blood pressure, you may be “salt sensitive.” As a result, reducing the amount of salt you eat could be helpful.However, it’s been known for the past 20 years that people with high blood pressure who don’t want to lower their salt intake can simply consume more potassium-containing foods.


Why?

Because it’s really the balance of the two minerals that matters. In fact, Dutch researchers determined that a low potassium intake has the same impact on your blood pressure as high salt consumption does. And it turns out, the average guy consumes 3,100 milligrams (mg) of potassium a day—1,600 mg less than recommended.
The bottom line:

    Strive for a potassium-rich diet, which you can achieve by eating a wide variety of fruits, vegetables, and legumes. For instance, spinach, broccoli, bananas, white potatoes, and most types of beans each contain more than 400 mg potassium per serving.

 

http://www.simplyshredded.com/the-truth-behind-5-food-myths.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forbruk av salt har jo mye å si her. Trener og svetter man mye vil man følgelig svette ut mye salt og ha behov for mer av dette via kosten. Siste blodprøva mi viste PS-Nautrium på 139 (referanseområde 137-145), og jeg har vel grovt regnet et inntak på oppimot 15g dagen gjennom ulike matvarer (på bulk) mot myndighetenes anbefalte inntak på 5g. Kroppsvekt er jo selvfølgelig også relevant.

EDIT: fant også denne http://forskning.no/forebyggende-helse-helsepolitikk-mat/2014/04/de-faerreste-spiser-mye-salt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, gøns said:

Forbruk av salt har jo mye å si her. Trener og svetter man mye vil man følgelig svette ut mye salt og ha behov for mer av dette via kosten. Siste blodprøva mi viste PS-Nautrium på 139 (referanseområde 137-145), og jeg har vel grovt regnet et inntak på oppimot 15g dagen gjennom ulike matvarer (på bulk) mot myndighetenes anbefalte inntak på 5g. Kroppsvekt er jo selvfølgelig også relevant.

Godt poeng. Jo mer man svetter, dess mer salt trenger man. Jeg er mer ute etter generelle retningslinjer her, altså for de som ikke har høyt blodtrykk fra før og muligens er saltsensitive. Så får folk justere etter aktivitetsnivå selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Tronaldo skrev:

Godt poeng. Jo mer man svetter, dess mer salt trenger man. Jeg er mer ute etter generelle retningslinjer her, altså for de som ikke har høyt blodtrykk fra før og muligens er saltsensitive. Så får folk justere etter aktivitetsnivå selv.

Det koker vel uansett ned til at dette er svært individuelt, gjør det ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, gøns said:

Det koker vel uansett ned til at dette er svært individuelt, gjør det ikke? 

Til en viss grad vil jeg tro, men jeg har vanskelig å se for meg at det er såpass individuelt at det ikke har noe for seg å komme med generelle retningslinjer. Jeg antar de fleste vil falle innenfor "normalen", hva nå enn det er, så får de freaky saltsensitive og überatletene finne ut av sin individuelle situasjon.

 

Sånn for min egen dal salter jeg maten til den smaker godt, og spiser banan, brokkoli og potet som alle innholder kalium. Salt er det viktigste krydderet på kjøkkenet.

6 hours ago, gøns said:

 

Bra funn (y) Det er akkurat noe sånt jeg hadde i tankene med denne tråden, da jeg sitter med en følelse av at problemer som følge av for høyt saltinntak har nådd hysteriske høyder. Den følelsen kan selvfølgelig være feil, så kjekt med input. Thanks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste jeg noen gang har gjort var å kutte ned salt inneholde fra kostholdet mitt, men igjen nå er jeg ikke "averag" løfter, trener så og si 3 (noen ganger 4 ) timer hver eneste dag og svetter en del.

Jeg sleit en periode veldig med krampe, og det var ikke fordi jeg ikke drakk nok vann eller fikk i meg magnesium/kalium, det var rett og slett fordi jeg ikke fikk i meg nok salt. Var en periode også jeg prøvde å ta taurin for jeg hørte det ville hjelpe men uten hel. Med engang jeg begynte å spise matvarene jeg kutta som inneholdt mye salt, så gikk både krampen min bort, og ikke nok med det, fikk jeg tilbake pumpen som jeg lengte etter på diett.  Og nei det var ikke pga karbohydrater, det er snakk om matvarer som tunfisk, protein brød, og andre produkter som inneholdt en del salt. 

Nå har jeg heller aldri slitt med blodtrykk, men blodtrykk kan være genetisk til en viss grad, grunnen til jeg forteller dette er fordi jeg som alle andre ble advart mot å spise for mye salt, hvis jeg tipper så spiser jeg oppi mot sikkert 15-20g salt om ikke mer hverdag. Helsedirektoratet råder 5g salt hverdag, så jeg er godt over den anbefalte dosen, men igjen dette gjelder vanlige folk som ikke trener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant!

Problemet er kanskje at de har gitt ett råd til hele befolkningen. Det er vel for å ikke komplisere ting for mye. Jeg prøver å holde saltinntaket til et minimum, men det er jo et godt poeng at vi som er aktive og svetter mye på trening faktisk trenger en del salt.

Så hvordan vet man om man er saltsensitiv? Det enkleste er vel å måle blodtrykket. Det er ikke bare eldre og overvektige folk som bør passe på blodtrykket. Selv relativt unge folk (i 30-årene) får hjerneslag, og høyt blodtrykk er en av de vanligste årsakene til aneurismer og hjerneslag.

Det er verdt å nevne at artikkelen som ble publisert på forskning.no er ganske kontroversiell. Man kan alltids grave fram enkeltartikler som støtter et hvilket som helst synspunkt... :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...