Gå til innhold

Hvordan øke matinntaket?


Kaffekanne

Anbefalte innlegg

(Lagde en ny tråd fordi mitt fulle navn vistes isted. Fikk enda brukernavn nå)

Hei! Jeg er ny her inne (dvs. jeg lagde meg visst bruker for en stund siden, men har nettopp begynt å lese på forumet), så mulig dette er feil sted å poste innlegget, og mulig det finnes lignende tråder.

Jeg har hatt problemer med maten siden i fjor sommer, og gått ned veldig mange kg, og nå kjenner jeg at nok er nok. Jeg gidder ikke å kaste bort livet mitt på dette. Før jeg skriver videre så vil jeg påpeke at jeg (heldigvis) ikke har fått noen spiseforstyrrelsesdiagnose, og jeg er normalvektig. Jeg trenger kun hjelp til kostholdsbiten her inne, det andre får jeg hjelp til av psykologen min. 

Jeg prøver å spise mer, men jeg blir jo så mett, og vet ikke hvordan jeg skal plotte inn mer mat iløpet av dagen. Jeg teller fremdeles kalorier, men akkurat nå er det mest fordi jeg vil prøve å spise nok av dem, og se hvor mye mat som skal til. Etterhvert skal jeg slutte å telle/ha mindre fokus på kalorier. Jeg prøver å spise noe som er godt for å få en god matopplevelse, og har kjøpt inn en del sunne matvarer. Jeg er ikke spesielt glad i typisk middag. 

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å få i meg mer mat? I dag har jeg spist dette:

Havregrøt med skummet melk, vann, cottage cheese, sukkerfritt syltetøy, jordbær og blåbær. Ca. 255 kalorier.

Cottage cheese med sukkerfritt syltetøy. Ca. 45 kalorier.

Cottage cheese, vaniljekesam, banan, jordbær, blåbær, hakkede mandler. Ca. 330 kalorier.

En kopp lettkakao, 40 kalorier.

Det er jo altfor lite! Jeg skal spise kveldsmat senere i kveld også da, så det blir jo litt mer. Bør jeg prøve å plotte inn flere kalorier i hvert måltid, eller prøve å få til flere måltider iløpet av dagen? Jeg vil spise sunnest mulig, men det er mer for helsa sin del. Jeg vil ikke mer ned i vekt, for ifølge andre så ser jeg undervektig ut (uten at jeg er det, har en bmi på ca. 22,3 eller noe). Jeg vil se sunn ut, ikke syk. Foreløpig holder jeg meg unna trening, men skal begynne når jeg får stabilisert matinntaket. Jeg skal på et ukeskurs i surfing i sommer, så skal spise/trene meg opp til det.

Jeg ønsker ikke en diskusjon ang. spiseforstyrrelser, kun om hvordan jeg kan få i meg mer mat. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, knesk skrev:

"Vann, cottage cheese, sukkerfritt, kesam, lettkakao, 45 kalorier." - det er ikke mye her som vitner om forsøk på vektoppgang.

Spis mer kalorier (som metter mindre), og lykke til :)

 

Skal sies at de to første punktene var relativt tette. Tenker du mer kalorier til hvert måltid eller mer spredt? Sorry hvis jeg virker helt grønn på dette, for jeg er det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg litt frem. Se om du trives best med å spise større måltider eller oftere enn du gjør i dag. Det er både individuelt og en vanesak.

Du spiser jo ting som ofte brukes på dietter for vektnedgang. Matvarer som metter mye per kalori, derfor populære for slanking/vektnedgang for å slippe å gå sulten.

Du skal blande ut melken din med fløte, ikke vann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, knesk skrev:

Prøv deg litt frem. Se om du trives best med å spise større måltider eller oftere enn du gjør i dag. Det er både individuelt og en vanesak.

Du spiser jo ting som ofte brukes på dietter for vektnedgang. Matvarer som metter mye per kalori, derfor populære for slanking/vektnedgang for å slippe å gå sulten.

Du skal blande ut melken din med fløte, ikke vann ;)

Det var et godt poeng! Tidligere når jeg har lagt om kostholdet mitt så har målet vært å gå ned i vekt, så er ikke vant til å spise for å holde vekta. Nå skal jeg lese litt mer om akkurat dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Kaffekanne skrev:

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å få i meg mer mat? I dag har jeg spist dette:

Havregrøt med skummet melk, vann, cottage cheese, sukkerfritt syltetøy, jordbær og blåbær. Ca. 255 kalorier.

Cottage cheese med sukkerfritt syltetøy. Ca. 45 kalorier.

Cottage cheese, vaniljekesam, banan, jordbær, blåbær, hakkede mandler. Ca. 330 kalorier.

En kopp lettkakao, 40 kalorier.

Som de andre allerede har nevnt er dette i stor grad diettmat. Det virker også som at du er veldig fokusert på proteinkilder, men "glemmer" å tilføre måltidene mer karbohydrater og fett?

Utifra det du skriver at du spiser, ville jeg begynt med frokosten. Øk mengden havregryn -porsjonstørrelsen de oppgir på 40g er ikke nødvendigvis en mal, du kan fint doble den om du ønsker. Videre kan du tilføre frø (chiafrø, linfrø, osv), toppe med nøtter eller nøttesmør (peanøttsmør, mandelsmør, cashewnøttsmør, osv), bruke kun melk, røre inn et egg, og så videre. 
"Måltid" nummer to er veldig lite. Ville heller slått sammen måltid nummer to og nummer tre, for så å spise en ordentlig middag som måltid nummer tre. Ser du nevner at du ikke er en middagsperson, men jeg vil likevel anbefale deg å prøve deg frem og finne retter du liker, ettersom du har veldig lite variasjon nå. Det trenger ikke å være en typisk middagsrett, men begynn med en karbohydratkilde (pasta, ris, speltlomper, brød, korn), en proteinkilde (belgvekster, fisk, kjøtt, egg) og en fettkilde (avokado, frø, nøtter, olje) og ikke minst - grønnsaker(!!). 
En kopp lettkakao ville jeg også ha spist noe annet med, dersom du fortsatt ligger lavt på energiinntaket når kvelden kommer. Hva med å lage (banan-)pannekaker, speltlomper/brød med ulikt fyll/pålegg, granola, osv?

Oppsummert ville jeg 1) fokusert på å spise 3-4 ordentlige måltider, 2) brukt mer energitett mat, 3) inkludert mer karbohydrat- og fettkilder i kostholdet, 4) fått inn grønnsaker, 5) økt porsjonene, og 6) variert maten i mye større grad. Selv om du føler at du blir ubehagelig mett i startfasen når du introduserer mer mat, vil kroppen fort venne seg til det. Masse lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, VegaMaren skrev:

Som de andre allerede har nevnt er dette i stor grad diettmat. Det virker også som at du er veldig fokusert på proteinkilder, men "glemmer" å tilføre måltidene mer karbohydrater og fett?

Utifra det du skriver at du spiser, ville jeg begynt med frokosten. Øk mengden havregryn -porsjonstørrelsen de oppgir på 40g er ikke nødvendigvis en mal, du kan fint doble den om du ønsker. Videre kan du tilføre frø (chiafrø, linfrø, osv), toppe med nøtter eller nøttesmør (peanøttsmør, mandelsmør, cashewnøttsmør, osv), bruke kun melk, røre inn et egg, og så videre. 
"Måltid" nummer to er veldig lite. Ville heller slått sammen måltid nummer to og nummer tre, for så å spise en ordentlig middag som måltid nummer tre. Ser du nevner at du ikke er en middagsperson, men jeg vil likevel anbefale deg å prøve deg frem og finne retter du liker, ettersom du har veldig lite variasjon nå. Det trenger ikke å være en typisk middagsrett, men begynn med en karbohydratkilde (pasta, ris, speltlomper, brød, korn), en proteinkilde (belgvekster, fisk, kjøtt, egg) og en fettkilde (avokado, frø, nøtter, olje) og ikke minst - grønnsaker(!!). 
En kopp lettkakao ville jeg også ha spist noe annet med, dersom du fortsatt ligger lavt på energiinntaket når kvelden kommer. Hva med å lage (banan-)pannekaker, speltlomper/brød med ulikt fyll/pålegg, granola, osv?

Oppsummert ville jeg 1) fokusert på å spise 3-4 ordentlige måltider, 2) brukt mer energitett mat, 3) inkludert mer karbohydrat- og fettkilder i kostholdet, 4) fått inn grønnsaker, 5) økt porsjonene, og 6) variert maten i mye større grad. Selv om du føler at du blir ubehagelig mett i startfasen når du introduserer mer mat, vil kroppen fort venne seg til det. Masse lykke til :) 

Tusen takk for et utfyllende svar! Skal sette meg ned og skrive en slags kostholdsplan med de næringsstoffene og matvarene du nevner. Er vel viktig å nevne at jeg ikke spiser nøyaktig det samme hver dag, dette var det jeg hadde spist i går. Spiser også knekkebrød med kalkunskinke og grønnsaker noen dager, og jeg er veldig glad i gulrot. Men skal skrive ned alt du sier og legge en plan! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/1/2016 at 15.13, okveine skrev:

Bytt ut diettvariantene med ting som smaker mer :)

Nøtter, helmelk, sukker-variantene heller enn stevia/sukrin/whatever, osv osv. Og egg til folket!

Ser også @VegaMaren nevner avokado, det er magisk sammen med f.eks reker og (hvitløks-)majones

Notert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir nevnt, bytt ut lett-varianter med "originalen".. Ellers, poteter (potetmos), syltetøy, peanøttsmør, helmelk, bananer, nøtter.. Ikke vær redd for å spise den "skitne" maten.. Også kan du legge til en spiseskje olivenolje over maten.. Er egentlig ikke så mye som skal til for å øke inntaket, uten at man føler at man spiser seg ihjel! hehe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...