Gå til innhold

Makro-hjelp?


crntbg

Anbefalte innlegg

2 timer siden, crntbg skrev:

Hvor mye mat bør jeg ligge på? Du har peiling haha :) 

 

hadde sammenbrudd på trening i dag.. Var rett før jeg begynte å gråte. Hadde null energi. Elsker hjelpa jeg får her, for jeg innså nå at underskudd ikke er rett vei å gå. Fikk tårer i øya da jeg snakka med ene på senteret om hvor lite energi jeg hadde. Faen ass. Så dum jeg har vært.

Du har ikke vært dum. Man prøver og feiler hele tiden. På veien lærer man seg hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Du, derimot er heldig som har andre her inne med peiling som kan hjelpe deg på veien. Personlig synes jeg det er helt unødvendig å telle kalorier i startfasen av en treningskarriere. Målet bør alltid være å bli sterkere på trening, over uker,måneder,år. Å telle kalorier i en så tidlig fase er feil prioritering. Spis slik du har gjort i alle år fram til idag. Men med styrketrening i tillegg vil du merke at du trenger litt mer mat. Lytt til kroppen å fortsett. Nyt prosessen og se forandringene komme som perler på en snor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, playfair90 skrev:

Du har ikke vært dum. Man prøver og feiler hele tiden. På veien lærer man seg hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Du, derimot er heldig som har andre her inne med peiling som kan hjelpe deg på veien. Personlig synes jeg det er helt unødvendig å telle kalorier i startfasen av en treningskarriere. Målet bør alltid være å bli sterkere på trening, over uker,måneder,år. Å telle kalorier en så tidlig fase er feil prioritering. Spis slik du har gjort i alle år fram til idag. Men med styrketrening i tillegg vil du merke at du trenger litt mer mat. Lytt til kroppen å fortsett. Nyt prosessen. og se forandringene komme som perler på en snor.

Kommer til å skrive ned hva jeg spiser mtp makroer framover hvertfall, men nok mat kommer det til å bli. Det lover jeg.

 

så på meg selv med helt mye øyne i speilet i stad. Virkelig. Er så glad jeg postet dette her. Det viktigste er å være frisk. Og jeg var nok på vei helt motsatt retning. 

Noen dager vil jeg sikkert ha dårlig selvtillit. Men nå vet jeg hvertfall innerst inne, at nei, jeg er ikke så svær som jeg skal ha det til. Langt ifra. Noe jeg burde skjønt for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, crntbg skrev:

Aha takk! Sliter litt med å se hvordan dette her kan bli bedre ved overskudd.. Så kjører diett først tror jeg :) 

image.png

Det sliter ikke JEG med å se, men gjør som du vil ;) Hadde jeg trent deg så skulle jeg tvangsforet deg samtidig, hehe!

 

 

1 time siden, Perfeksjon skrev:

 

Jo det stemmer som Snapper sier, og spesielt i en oppstartsfase, aller helst det første året.

Siden man fyller opp kroppens glykogenlagre og bygger muskler vil kroppen bli større. Fettet vil få et større areal å legge seg på og % vil kunne gå ned om man vet hva man driver med.

Når det er sagt - man reduserer absolutt ingen fettmasse i et slikt tilfelle, snarere vil man øke den når man snakker om dens totale vekt. Det er en helt annen ting. Selve fettets %-andel på kroppen kan likevel gå ned, men aller helst vil den forbli den samme.

Hehe, ja sånn for å skape den totale forvirring for TS så har du helt rett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Tigeren skrev:

Det sliter ikke JEG med å se, men gjør som du vil ;) Hadde jeg trent deg så skulle jeg tvangsforet deg samtidig, hehe!

 

 

Hehe, ja sånn for å skape den totale forvirring for TS så har du helt rett :D

Tnaa tvangsforing<3 :p 

45 minutter siden, Perfeksjon skrev:

Haha :)

Rett må være rett, og det gikk jo så fint til slutt her :)

Haha ja! Men, skal jeg eks spise 1800 hviledager og 2100 treningsdager? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, crntbg skrev:

 

Haha ja! Men, skal jeg eks spise 1800 hviledager og 2100 treningsdager? 

Nei. Gjør det enklest mulig - spis lik mengde hver dag.

Vei deg mandag morgen og noter kroppsvekten. Spis et likt inntak av kcal hver dag hele uken og vei deg på nytt mandagen etter under de samme forutsetningene (dvs. ikke spis eller drikk før du veier deg samt gå på do først).

  • Har vekten stått stille - legg på 200kcal pr. dag
  • Har vekten gått ned - legg på 3-400kcal pr. dag

Slik får du full kontroll i løpet av 3-4 uker og du kan enkelt styre hvor mye du skal øke i kroppsvekt pr. mnd.

Som folket allerede har nevnt - fokuser på kcal og glem alt det andre. På overskudd får du i deg nok av alle 3 macroene likevel. Det er bedre å hive innpå en sjokolade enn å gå glipp av kalorier på stressfulle dager når man ikke rekker å styre med stekepanner osv

Energioverskudd er en eneste stor fest - man får knallresultater på trening, øker i styrke og muskelmasse og kan spise massevis med god mat hver dag :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Perfeksjon skrev:

Nei. Gjør det enklest mulig - spis lik mengde hver dag.

Vei deg mandag morgen og noter kroppsvekten. Spis et likt inntak av kcal hver dag hele uken og vei deg på nytt mandagen etter under de samme forutsetningene (dvs. ikke spis eller drikk før du veier deg samt gå på do først).

  • Har vekten stått stille - legg på 200kcal pr. dag
  • Har vekten gått ned - legg på 3-400kcal pr. dag

Slik får du full kontroll i løpet av 3-4 uker og du kan enkelt styre hvor mye du skal øke i kroppsvekt pr. mnd.

Som folket allerede har nevnt - fokuser på kcal og glem alt det andre. På overskudd får du i deg nok av alle 3 macroene likevel. Det er bedre å hive innpå en sjokolade enn å gå glipp av kalorier på stressfulle dager når man ikke rekker å styre med stekepanner osv

Energioverskudd er en eneste stor fest - man får knallresultater på trening, øker i styrke og muskelmasse og kan spise massevis med god mat hver dag :)

 

Takk! Men hvor mye bør jeg starte med? 

Synes makroer er gøy jeg da hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, crntbg skrev:

Takk! Men hvor mye bør jeg starte med? 

Synes makroer er gøy jeg da hehe

Haha :) Ja ok, om du synes macroer er gøy og ingen byrde kan du starte med proteinene - forsøk å ikke overgå 1.7g pr. kg. fettfrie kropp.

Eksempel: 50kg kropp og 10% fett:

50kg x 0.9 x 1.7g = 76.5g prots pr. dag.

Masse herlig fett og karbs i vente altså :) haha

Om man skal være veldig pirkete - For mye prots vil kunne føre til "immune reseptorer" ved overskudd og ender opp som kjempedyre karbs. (google - har dårlig tid :) )

Normen for sunn vektøkning sier 34-35kcal pr. kg. fettfri kropp. Man kan da si 36kcal x total kroppsvekt. Siden du trener styrke ville jeg likevel lagt meg litt høyere, samt sikret meg at du ikke går ned ytterligere. Velg et inntak omkring dette og følg oppskriften jeg ga deg i forrige innlegg så får du fort kontroll over hvor mye du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Perfeksjon skrev:

Haha :) Ja ok, om du synes macroer er gøy og ingen byrde kan du starte med proteinene - forsøk å ikke overgå 1.7g pr. kg. fettfrie kropp.

Eksempel: 50kg kropp og 10% fett:

50kg x 0.9 x 1.7g = 76.5g prots pr. dag.

Masse herlig fett og karbs i vente altså :) haha

Om man skal være veldig pirkete - For mye prots vil kunne føre til "immune reseptorer" ved overskudd og ender opp som kjempedyre karbs. (google - har dårlig tid :) )

Normen for sunn vektøkning sier 34-35kcal pr. kg. fettfri kropp. Man kan da si 36kcal x total kroppsvekt. Siden du trener styrke ville jeg likevel lagt meg litt høyere, samt sikret meg at du ikke går ned ytterligere. Velg et inntak omkring dette og følg oppskriften jeg ga deg i forrige innlegg så får du fort kontroll over hvor mye du trenger.

Tusen takk!! 

Åå nesten litt trist med proteiner for det nye pulveret mitt smaker så digg haha. Men trodde man bare skulle gange med kg kroppsvekt? Sikker på at jeg ikke kan ligge på rundt 90?:( (Dette er sånn halvveis tull altså, jeg hører på ekspertene, men det hørtes så lite ut med 76g)

Veier tydeligvis 49kg nå. Veide meg i stad. Holy fuck det er lite ass. Endte opp med 1764 kcal, så tenker jeg legger meg på 1900 hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, crntbg skrev:

Tusen takk!! 

Åå nesten litt trist med proteiner for det nye pulveret mitt smaker så digg haha. Men trodde man bare skulle gange med kg kroppsvekt? Sikker på at jeg ikke kan ligge på rundt 90?:( (Dette er sånn halvveis tull altså, jeg hører på ekspertene, men det hørtes så lite ut med 76g)

Veier tydeligvis 49kg nå. Veide meg i stad. Holy fuck det er lite ass. Endte opp med 1764 kcal, så tenker jeg legger meg på 1900 hver dag.

Proteinpulver er for deffere - høyt proteininntak og lavt kaloriinntak.

Gi det til kattene. (Edit: ikke gjør det)

1.2g pr. kg. fettfrie kropp er minimumet av proteininntak ved overskudd. Jeg ga deg 1.7g som er i motsatt ende av skalaen for at du skulle kunne spise litt mer variert mat :)

Dette er ikke grusomt vesentlig. Legg deg på 90 du :)  Kaloriinntaket er totalt overordnet her og det du bør fokusere på først og fremst. Det var du selv som sa at macroer var gøy haha..

Legg deg litt over normen ja, høres sunt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Perfeksjon skrev:

Proteinpulver er for deffere med genetisk lav forbrenning og lavt aktivitetsnivå utenom treningene. (nå får jeg sikker kjeft av en eller annen)

Gi det til kattene. (Edit: ikke gjør det)

1.2g pr. kg. fettfrie kropp er minimumet av proteininntak ved overskudd. Jeg ga deg 1.7g som er i motsatt ende av skalaen for at du skulle kunne spise litt mer variert mat :)

Dette er ikke grusomt vesentlig. Legg deg på 90 du :)  Kaloriinntaket er totalt overordnet her og det du bør fokusere på først og fremst. Det var du selv som sa at macroer var gøy haha..

Legg deg litt over normen ja, høres sunt ut :)

Haha da får vi være uenige ang pulver :) 

er spisedager innafor? Eller er det null spisedager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Perfeksjon skrev:

Proteinpulver er for deffere med genetisk lav forbrenning og lavt aktivitetsnivå utenom treningene. (nå får jeg sikker kjeft av en eller annen)

Eller bare frysetørket myse med smak (mat) som er en enkel og praktisk måte å treffe makroer på for folk som ikke digger å ha 5 skiver skinke på hver brødskive ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Tigeren skrev:

Eller bare frysetørket myse med smak (mat) som er en enkel og praktisk måte å treffe makroer på for folk som ikke digger å ha 5 skiver skinke på hver brødskive ;)

Haha,  jeg redigerte innlegget litt for sent :) 

Men proteinpulver er jo ingenting man har bruk for ved et overskudd da. Jobben er jo å holde inntaket nede :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Perfeksjon skrev:

Haha,  jeg redigerte innlegget litt for sent :) 

Men proteinpulver er jo ingenting man har bruk for ved et overskudd da. Jobben er jo å holde inntaket nede :) 

Hehe, her er vi enig :) Selvom jeg gjerne må tenke litt på proteininntak også på overskudd. Dat dere ben&jerrys vettu :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...