Gå til innhold

Makro-hjelp?


crntbg

Anbefalte innlegg

 

1 minutt siden, crntbg skrev:

Jeg ser meg jo i speilet hver dag så.. Fornøyd med alt untatt mage, rygg og lår.

Nå har ikke jeg sett hvordan du ser ut, men holder en knapp på at det evt først og fremst skyldes mangel på muskelmasse. Som en grunnregel så synes jeg en vekt som er noe særlig lavere enn høyde i cm minus 110 for jenter heller mot "spaghettitynn" look...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Tigeren skrev:

 

Nå har ikke jeg sett hvordan du ser ut, men holder en knapp på at det evt først og fremst skyldes mangel på muskelmasse. Som en grunnregel så synes jeg en vekt som er noe særlig lavere enn høyde i cm minus 110 for jenter heller mot "spaghettitynn" look...  

Er laaangt ifra spagetti he he. Her er link til loggbok med formbilder. Skjønner ikke helt hvorfor den linken ble et vindu? Er på side 3 om du ikke blir direktesendt dit (om det er av no interesse i det hele tatt haha)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, crntbg skrev:

Er laaangt ifra spagetti he he. Her er link til loggbok med formbilder. Skjønner ikke helt hvorfor den linken ble et vindu? Er på side 3 om du ikke blir direktesendt dit (om det er av no interesse i det hele tatt haha)

 

Se der ja! Du ser jo smashing ut. Ville absolutt ikke gått mer ned i vekt hvis jeg var deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tigeren skrev:

Se der ja! Du ser jo smashing ut. Ville absolutt ikke gått mer ned i vekt hvis jeg var deg! 

Haha åå (ikke at jeg helt skjønner hvordan du kan synes det menne)

Det som er, er at hvis jeg flexer blir jeg automatisk dritfornøyd. For ja muskler kommer frem, og litt kult at jeg slår lårmusklene til typen. HAr ikke mye muskler i forhold til folk innenfor fitnessverden altså, men nok til å være fornøyd. Så vil jo ha ned fettprosent for at disse skal synes, eventuelt da bygge når fettprosent har gått ned, FOr jeg vedder på at da er jeg såpass motivert at jeg kommer til å få det til, fordi jeg har trua. 

Men siden jeg er i min egen boble og gjerne vil ligge i underskudd nå. Hvis jeg gir underskuddet 7-8 uker? Fra nå? Og hvis det ikke er store forskjeller så begynner jeg med overskudd? Er det på trynet eller ikke?

Vil kjøpe kostholdshjelp holdt jeg på å si, men er jo ikke 18 enda. Har sett på x-shape challenge, men bestemmer jo ikke middagen hjemme så mye ødelegger kanskje der?

Mye skrivefeil, tatt en pwo så skjelver litt :PP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, crntbg skrev:

Haha åå (ikke at jeg helt skjønner hvordan du kan synes det menne)

Det som er, er at hvis jeg flexer blir jeg automatisk dritfornøyd. For ja muskler kommer frem, og litt kult at jeg slår lårmusklene til typen. HAr ikke mye muskler i forhold til folk innenfor fitnessverden altså, men nok til å være fornøyd. Så vil jo ha ned fettprosent for at disse skal synes, eventuelt da bygge når fettprosent har gått ned, FOr jeg vedder på at da er jeg såpass motivert at jeg kommer til å få det til, fordi jeg har trua. 

Men siden jeg er i min egen boble og gjerne vil ligge i underskudd nå. Hvis jeg gir underskuddet 7-8 uker? Fra nå? Og hvis det ikke er store forskjeller så begynner jeg med overskudd? Er det på trynet eller ikke?

Vil kjøpe kostholdshjelp holdt jeg på å si, men er jo ikke 18 enda. Har sett på x-shape challenge, men bestemmer jo ikke middagen hjemme så mye ødelegger kanskje der?

Mye skrivefeil, tatt en pwo så skjelver litt :PP

Jeg ville ikke gått særlig mye ned fra der du er nå hvertfall. Hvis du absolutt vil begynne med en fase med fettreduksjon så kjør en kort en. typ 2-3kg ned, så saaaakte opp igjen (med styrketrening).

Høyde minus 110 for jenter med en fettprosent i området 16-18% = perfeksjon!
For deg som er 161cm så snakker vi da om en kroppsvekt ca 51kg.

Hvis du må mye under denne vekten for å nå 16-18% så ender du opp med spaghettilooken, og det er ikke et sted man vil være :p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tigeren skrev:

Jeg ville ikke gått særlig mye ned fra der du er nå hvertfall. Hvis du absolutt vil begynne med en fase med fettreduksjon så kjør en kort en. typ 2-3kg ned, så saaaakte opp igjen (med styrketrening).

Høyde minus 110 for jenter med en fettprosent i området 16-18% = perfeksjon!
For deg som er 161cm så snakker vi da om en kroppsvekt ca 51kg.

Hvis du må mye under denne vekten for å nå 16-18% så ender du opp med spaghettilooken, og det er ikke et sted man vil være :p

 

Men det tar jo en stund før jeg mister 2-3 kg? Det er jo snakk om 21000 kalorier underskudd? Sånn grovt? Hvis 1kg fett (?) er 7000kcal?

tror vel kanskje jeg har høyere fettprosent enn 18%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, crntbg skrev:

Men det tar jo en stund før jeg mister 2-3 kg? Det er jo snakk om 21000 kalorier underskudd? Sånn grovt? Hvis 1kg fett (?) er 7000kcal?

tror vel kanskje jeg har høyere fettprosent enn 18%?

4-6 uker gitt at du tar av 0,5 kg i uka som er roughly 500kcal under vedlikehold om dagen :)

Tipper du ligger på 20-21% på bildene, så du er pretty close!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tronaldo skrev:

 

Dette stemmer ikke. Man må legge på seg masse muskler for at fettprosent skal endre seg nevneverdig. For en gjennomsnittlig utøver vil en økning på 2,5kg i muskelmasse (som er ganske mye) føre til nedgang i fettprosent på ca. 0,4%. Det er ikke mye. Lyle McDonald har en artikkel som forklarer dette: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/reducing-body-fat-percentage-by-gaining-muscle-qa.html/ Når det er sagt så vil likevel kroppssammensetning gå i positiv retning om man legger på seg muskler, men det endrer ikke fettprosenten nevneverdig. Det er en nyanseforskjell :)

 

 

Men "endrer ikke fettprosent nevneverdig". Jeg tenker jo mye på den. For den skal jo endres. Men hadde det vært å vurdere underskudd om jeg hadde hatt mere fett på meg ish? Siden du skrev at jeg ikke bør ligge i underskudd, så har jeg liksom ikke "nok fett" for å burde ligge under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, crntbg skrev:

Hvordan finner jeg vedlikehold? Hehe

aha skjønner, takk!

kroppsvekt x 30-35 ca. Kommer helt ann på aktivitetsnivå :)

44 minutter siden, crntbg skrev:

Hvileforbrenning er 1250-1380 når jeg har prøvd diverse bmr kalkulatorer. Men skal vel ikke ta 500kcal minus dette?

Neinei. BMR (Basal metabolic rate) er den energimengden som går med kun for å holde vitale kroppsfunksjoner i gang (Hjertet skal slå, 37 graders kroppsvarme skal opprettholdes etc). All energi til aktivitet kommer oppå dette igjen.

Du kan søke etter en kalkulator som estimerer TDEE (Total daily energy expenditure). Det er totalt kaloriforbruk, og så legge deg ca 500kcal under dette igjen. Så justerer du opp eller ned etter hastigheten på vekttapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tigeren skrev:

kroppsvekt x 30-35 ca. Kommer helt ann på aktivitetsnivå :)

Neinei. BMR (Basal metabolic rate) er den energimengden som går med kun for å holde vitale kroppsfunksjoner i gang (Hjertet skal slå, 37 graders kroppsvarme skal opprettholdes etc). All energi til aktivitet kommer oppå dette igjen.

Du kan søke etter en kalkulator som estimerer TDEE (Total daily energy expenditure). Det er totalt kaloriforbruk, og så legge deg ca 500kcal under dette igjen. Så justerer du opp eller ned etter hastigheten på vekttapet :)

Aha takk! Sliter litt med å se hvordan dette her kan bli bedre ved overskudd.. Så kjører diett først tror jeg :) 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal ned i fettprosent, så må du først ha noe fett å bli kvitt. Ser ikke ut som det er så mye å ta av hos deg gitt.

Hvis jeg skal være dønn ærlig, så tror jeg at ditt problem nr 1 er et forvrengt bilde av egen kropp hvis du tror at du må gå ned i vekt :)

Tren hard vekttrening, spis et moderat overskudd, så kommer resultatene. Hvis du går ned i vekt og fettprosent med det utgangspunktet du har nå, så kommer du til å se mager ut istedetfor veltrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 timer siden, Tronaldo skrev:

 

Dette stemmer ikke.

 


 

Jo det stemmer som Snapper sier, og spesielt i en oppstartsfase, aller helst det første året.

Siden man fyller opp kroppens glykogenlagre og bygger muskler vil kroppen bli større. Fettet vil få et større areal å legge seg på og % vil kunne gå ned om man vet hva man driver med.

Når det er sagt - man reduserer absolutt ingen fettmasse i et slikt tilfelle, snarere vil man øke den når man snakker om dens totale vekt. Det er en helt annen ting. Selve fettets %-andel på kroppen kan likevel gå ned, men aller helst vil den forbli den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, pilatus skrev:

Hvis du skal ned i fettprosent, så må du først ha noe fett å bli kvitt. Ser ikke ut som det er så mye å ta av hos deg gitt.

Hvis jeg skal være dønn ærlig, så tror jeg at ditt problem nr 1 er et forvrengt bilde av egen kropp hvis du tror at du må gå ned i vekt :)

Tren hard vekttrening, spis et moderat overskudd, så kommer resultatene. Hvis du går ned i vekt og fettprosent med det utgangspunktet du har nå, så kommer du til å se mager ut istedetfor veltrent.

Hmm forvrengt er det nok, det tviler jeg null på. Men hvorfor har jeg ikke fått resultater før? Siden jeg har liggi lenge i overskudd..

 

7 minutter siden, Perfeksjon skrev:

 

Jo det stemmer som Snapper sier, og spesielt i en oppstartsfase, aller helst det første året.

Siden man fyller opp kroppens glykogenlagre og bygger muskler vil kroppen bli større. Fettet vil få et større areal å legge seg på og % vil kunne gå ned om man vet hva man driver med.

Når det er sagt - man reduserer absolutt ingen fettmasse i et slikt tilfelle, snarere vil man øke den når man snakker om dens totale vekt. Det er en helt annen ting. Selve fettets %-andel på kroppen kan likevel gå ned.

Nå ble jeg hvertfall forvirra :pp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Perfeksjon skrev:

Svaaaaakt energioverskudd. Spis mer mat og fokuser på å legge på deg vekt fremfor å fjerne ytterligere.

Med den kroppen du har nå vil du absolutt kunne klare det. Følg oppskriften du allerede har fått av de over her :)

Hvor mye mat bør jeg ligge på? Du har peiling haha :) 

 

hadde sammenbrudd på trening i dag.. Var rett før jeg begynte å gråte. Hadde null energi. Elsker hjelpa jeg får her, for jeg innså nå at underskudd ikke er rett vei å gå. Fikk tårer i øya da jeg snakka med ene på senteret om hvor lite energi jeg hadde. Faen ass. Så dum jeg har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...