Gå til innhold

Hvorfor reagerer kroppen min ?


Vidars

Anbefalte innlegg

Hei jeg blit oppfordret av lege å starte på å trene eneste som hjelper mot vont i ryggen.  

Så jeg kjøpte meg trenings kort å har trent 1 måne nå . 

Syns det er ganske morsomt. trener hele kroppen 2 ganger i uka 

men under trening og etter bynner kroppen min å skjelve og riste ganske kraftig blir ofte veldig kvalm kan få hodepine etter trening?

Jeg har ikke trent vekter på 10 år nå 

men har trent det før sammenhengende  ca 7-8 år 

er 183 høy veier 78 kg  spiser næringsrik mat tar vitaminer mineraler og omega.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg tar en koffeintablett om morgenen trener ca 1.t 30 - 2 timer 

skjelver Litt etter første øvelse 2x 20 rep knebøy.  Har 10 øvelser med ganske store muskel aktiveringer.   Men kroppen bynner ikke å riste kraftig før jeg nesten er færdig å trene. Og når jeg er færdig blir jeg kvalm uvel men forsvinner etter 1 times tid.

jeg har bare trent 1 måned  kroppen min er ikke vant til vekter men det virker som hodet mit fortsatt er det.  Etter vært sett må jeg gå en tur fordi det svir og brenner er vont i den muskelen jeg har trent riste lit ut kan man si.   

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en koffeintablett om morgenen trener ca 1.t 30 - 2 timer 

skjelver Litt etter første øvelse 2x 20 rep knebøy.  Har 10 øvelser med ganske store muskel aktiveringer.   Men kroppen bynner ikke å riste kraftig før jeg nesten er færdig å trene. Og når jeg er færdig blir jeg kvalm uvel men forsvinner etter 1 times tid.

jeg har bare trent 1 måned  kroppen min er ikke vant til vekter men det virker som hodet mit fortsatt er det.  Etter vært sett må jeg gå en tur fordi det svir og brenner er vont i den muskelen jeg har trent riste lit ut kan man si.   

 

Det kan være mange grunner til at du reagerer som du beskriver, men utifra det du forteller ser jeg at inntak av koffein(trener du fastende?) og treningsvolum ift oppbygd toleranse kan iallefall være faktorer som bidrar til reaksjonen din.

Hodet og kroppen din er ikke to forskjellige personer - det du opplever er å overdrive arbeidsmengde med din evne til å tolerere stresset du påfører deg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 rep i knebøy   Min teknik er ikke så bra bedre å ta flere lette løft en å ødelegge noe.  Bare min mening .

jeg trener ikke fastende.

Tror du har rett. toleransen min for trening er for lav og kroppen min er ikke vant til stresset jeg påfører den. 

Regner med den øker med tid og stund :)  takk for info

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 rep i knebøy   Min teknik er ikke så bra bedre å ta flere lette løft en å ødelegge noe.  Bare min mening .

 

 

Jeg mener du helle kan kjøre flere sett med akkurat samme vekter, men færre repetisjoner per sett. Slik at den totale belastningen blir den samme, men at du da klarer å opprettholde en god teknikk på alle repetisjonene istedenfor å slite ut musklene dine unødvendig slik at teknikken er maksimalt rævva i 10 repetisjoner, rævva i 5 og helt ok i 5. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 rep i knebøy   Min teknik er ikke så bra bedre å ta flere lette løft en å ødelegge noe.  Bare min mening .

jeg trener ikke fastende.

Tror du har rett. toleransen min for trening er for lav og kroppen min er ikke vant til stresset jeg påfører den. 

Regner med den øker med tid og stund :)  takk for info

 

 

 

 

 

I utgangspunktet har du begynt å trene for å redusere plagene i ryggen. Nå trener du knallhardt og sliter deg skikkelig ut på hver økt. Det er ikke nødvendig eller formålstjenelig. Et enkelt program med 3x5 repitisjoner er mer enn  nok til å øke greit i styrke. Mener det er muligheter for at BCAA trigger økt insulinutskillelse og at dette sender blodsukkeret ditt til bunns i løpet av økta. For å unngå det kan du vente med BCAA til etter treningen og du får et ordentlig måltid. Koffeintabletter manipulerer blodtrykket og dette kan også ha effekter som gir ubehag.

Kort oppsummert;

Forsøk å trene lettere, vent med BCAA og koffeintabletter til etter treningen og øk forsiktig belastningen når du føler deg komfortabel.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg veldig igjen i dette. Hos meg er det pga blodsukkerfall og kommer typisk hvis jeg har spist mye/sukker rett før trening. 

Årsak: Når du spiser mye eller noe med sukker rett før trening så stiger blodsukkeret ditt. For å motvirke dette skilles det ut insulin for å få blodsukkeret ned igjen. Så kommer du og trener hardt  oppå dette igjen, noe som tømmer glykogenlagrene i musklene og sammen med insulinet sender dette blodsukkeret ditt rett i kjelleren, og det blir man særs dårlig av. Svimmel/kvalm/skjelven og generelt uvel følelse.

Løsning: Intet matinntak 2-3 timer før trening. Hvis det allikevel skjer så spis en banan eller drikk litt sjokolademelk så er du fin som snus igjen på 10 minutter!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...