Gå til innhold

Steketid entrecôte?


tinii

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei. Jeg har en entrecôte på 1kg, som jeg har lyst å steke hel, men jeg har ikke steketermometer. Noen som vet omtrent hvor lenge den bør stå for å få den medium stekt? Ikke blodig, men rosa :)

Sikreste måten å ødelegge opplevelsen, er å prøve å steke den uten steketermometer...

Steketiden vil kunne variere mye med formen på entrecoten. (Tykk, tynn, ujevn tykkelse etc...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steketid på "gamlemåten" avhenger veldig av formen på biffen, større radius = mer kjøtt som varmen må igjennom før biffen blir rosa. Så her har tykkelsen såpass å si at det er vanskelig å gi noen generell tommelfingerregel.

Med nok erfaring kan man kjenne på biffen hvor stekt den er(hvor mye motstand fingeren møter når du trykker på den) men det krever som regel at man steker noen hundre biffer da.


Følgelig; Steketermometer. Du sparer deg for så utrolig mye frustrasjon og unødvendig dårlig mat( "Er den ferdig enda? Aner ikke - la den stå en time til" ved å gå til innkjøp av ett enkelt verktøy.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgelig; Steketermometer. Du sparer deg for så utrolig mye frustrasjon og unødvendig dårlig mat( "Er den ferdig enda? Aner ikke - la den stå en time til" ved å gå til innkjøp av ett enkelt verktøy.

Tipz til superduperbra steketermometer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller for oss som foretrekker å sitte inne i sofaen og lese avisa mens maten godgjør seg på kulegrillen:

 http://www.webergrill.no/grilltilbehoer/tilbehoer/tilberedning-bu26/weber-original-digitalt-steketermometer-traadloest-17587-s8.aspx (Må innrømme at jeg nerder litt på Weberprodukter) :p

Endret av Ove_68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...