Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det ble postet en artikkel her tidligere i høst om "FLUX": http://fitnessbloggen.no/lavt-kaloriinntak-men-fortsatt-star-vekta-bom-stille-flux/

Det som står i det norske sammendraget er jo forsåvidt kjent stoff: de fleste går i fella der man spiser færre og færre kalorier for å gå ned i vekt. Etterhvert tilpasser kroppen seg slik at kaloriforbruket blir mindre. Løsningen er bl.a. å øke hverdagsaktiviteten fremfor å spise altfor lite.

Har noen av dere lest original-artikkelen (http://www.ariwhitten.com/wp-content/uploads/2015/05/FLUX-The-Secret-Key-to-a-Fast-Metabolism.pdf) og faktisk fulgt det som står der?

Artikkelen av Ari Whitten er utrolig dårlig skrevet. Han bruker 80 sider å å gjenta seg selv i det uendelige og messe om noe som kunne ha vært sagt like godt på 10 sider.

En del av det virker jo litt far fetched. Gå med kuldevest for å øke forbrenningen? Installere tredemølle-pult på jobben? Veeel... :)

Han skyter riktignok fra hofta med mange referanser til publiserte forskningsartikler, men alt virker ikke like relevant. Det var bl.a. et forskningsprosjekt som handlet om morsmelk blant mødre i u-land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Då fekk eg også lest originalartikkelen. Einig i at den var ganske dårleg skrive, noko som diverre er vanleg blant trening- og fitnessguruar. DU MÅ BERRE LESE DETTE, ALLE ANDRE TAR FEIL, osv. Likevel ein del interessante ting som kan vere verdt å teste ut. I haust har eg prøvd å kvitte meg med nokre kg, og det gjekk veldig fint heilt til eg sette sykkelen i kjellaren for vinteren. Vurderer å byrje å gå meir, og virka også interessant å senke innetemperaturen og kanskje gå litt meir lettkledd ute. Blir sjølvsagt veldig anekdotisk, men eg synes det er ein gjengangar at folk som ikkje klarar å sitje stille også er i god fysisk form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del av det som står i originalteksten som er litt.. ja "såder", og MYE gjentakelse i teksten. Men håper mange tar med seg budskapet om å være aktiv i hverdagen ved å velge beina framfor heis, rulletrapper, stå mer på jobb osv. :)

Kuldevest og tredemølle på jobb er nok ikke heeelt noe for de fleste, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del av det som står i originalteksten som er litt.. ja "såder", og MYE gjentakelse i teksten. Men håper mange tar med seg budskapet om å være aktiv i hverdagen ved å velge beina framfor heis, rulletrapper, stå mer på jobb osv. :)

Ja, hovedbudskapet er jo fornuftig. Det hjelper lite å jogge av seg 300 kcal tre dager i uka hvis man ligger på sofaen de resterende 164 timene... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk mye mer ut av sammendraget i blogginnlegget til Frk. Hoel enn av kilden den var basert på- er å SKRIVE MED UTESTEMME en del av High flux-greia, sånn, brenne litt ekstra energi?

 

Jeg tror dog veldig på grunnteorien, den blir bare dratt så langt at det vel for mange blir umulig å utføre i hverdagen, og da er jo poenget borte. Selv tilhører jeg den menneskegruppen som har problemer med å sitte stille, heller enn med stillesittende livsstil, og går for det meste til fots hvis jeg kan. Denne hverdagsmosjonseffekten gir definitivt uttelling, jeg har merket korte perioder med inaktivitet som f.eks etter operasjon på vekta veldig kjapt.

 


Så, utmerket grunnprinsipp, som går tapt fordi han som formidler det er så slitsom at jeg må ha forbrent litt ekstra på å lese hele greia.^_^ Litt bombastisk kan man vel si at om man må ha et aktivitetsarmbånd til å minne en om å komme seg ut av sofaen i løpet av dagen, bør man vel ikke forvente at de myndighets-anbefalte 30 min rask gange om dagen vil hjelpe en ned i vekt.

 

 

Endret av arcticingvild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk mye mer ut av sammendraget i blogginnlegget til Frk. Hoel enn av kilden den var basert på- er å SKRIVE MED UTESTEMME en del av High flux-greia, sånn, brenne litt ekstra energi?

 

Jeg tror dog veldig på grunnteorien, den blir bare dratt så langt at det vel for mange blir umulig å utføre i hverdagen, og da er jo poenget borte. Selv tilhører jeg den menneskegruppen som har problemer med å sitte stille, heller enn med stillesittende livsstil, og går for det meste til fots hvis jeg kan. Denne hverdagsmosjonseffekten gir definitivt uttelling, jeg har merket korte perioder med inaktivitet som f.eks etter operasjon på vekta veldig kjapt.

 


Så, utmerket grunnprinsipp, som går tapt fordi han som formidler det er så slitsom at jeg må ha forbrent litt ekstra på å lese hele greia.^_^ Litt bombastisk kan man vel si at om man må ha et aktivitetsarmbånd til å minne en om å komme seg ut av sofaen i løpet av dagen, bør man vel ikke forvente at de myndighets-anbefalte 30 min rask gange om dagen vil hjelpe en ned i vekt.

 

 

Bra du likte sammendraget mitt! Satt realtivt lenge å vrei hodet rundt teksten. Så enkelt man så sykt tungt å komme seg gjennom pga måten han har skrevet teksten på. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...