Gå til innhold

Bryte fasten etter trening?


TineR

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å spise etter prinsippet for periodisk faste. Første måltid 12, siste klokken 20.00. 1400 kcal på ordinære dager, 1800 på treningsdager (159 cm høy, 53 kg). Vil ikke ned i vekt, ønsker å bli sterkere men uten å legge på meg for mye fett.  Fungere veldig bra! Men, nå har jeg lest gjennom en haug med tråder og artikler men finner ikke svar på hva jeg skal gjøre når jeg trener på morgenen (06.00-07.30) mht fasten. Eneste som anbefales er å innta BCAA men jeg er så rookie i denne sammenheng at jeg ikke synes jeg har behov for BCAA enda. Tar kreatin, og spiser veldig sunt og proteinrik kost (2.5 g/kg). Så hva gjør jeg etter trening? Holder på fasten til 12? Tar en proteinshake og bryter fasten? Eller hiver innpå et solid måltid og flytter spisevinduet (da blir det en kjip kveld...) Flott hvis jeg kan få litt erfarne synspunkter er littrådvill her nå...

Tine.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst synes jeg 1400 / 1800 kcal høres for lite ut med tanke på at din BMR er rundt 1350-1375 kcal. Bør iaf øke den til 1500 / 2000.

Dernest er den generelle holdningen innen IF-miljøet at trening på morgenen gjøres fastende, med inntak av BCAA intra- og post-trening frem til du bryter fasten (i ditt tilfelle kl 12). http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html 

Men; det viktigste er at du finner noe som funker for deg. IF er ikke ubrytelige regler, men bare en mal som man tweaker etter egen situasjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med Therese over. Virker som om dette er noe du prøver å tvinge på deg selv enn at det faller deg naturlig. Hvorfor vil du spise etter periodisk faste? Det er ingenting magisk med PF over andre spisemønster selv om du vil bygge muskler uten å legge på deg fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @FrkHoel og @Therese :)

Jeg kan godt se at det fremstår som tvunget å spise slik jeg gjør. Men bakgrunnen for dette er at jeg det siste året har gått ned 16 kilo, iht GreteRoede-metoden. Da har jeg spist små måltider, ca hver 2. time, og det har tatt mye fokus og energi. Jeg er glad i mat, og savner å kunne spise meg skikkelig mett. Samtidig har jeg full jobb og tre små barn som gjør at det blir ufattelig travelt når jeg må planlegge inntaket av disse små puslete måltidene. Det jeg erfarer nå er at morgenene går mye lettere når jeg slipper frokost-styret, det går helt flott å vente til lunsj med å spise, og jeg spiser meg god og mett til alle måltider. Deilig. Jeg inntar middag med familien fordi jeg ikke trenger å være så pirkete på kcal-nivået, og spiser kvelds med ungene. Da bli jeg herlig mett og erfarer at jeg ikke har behov for å snuse rundt i skapene på kveldstid slik jeg gjorde tidligere. Så ja, det er nok litt påtvunget i det jeg har gått helt systematisk til verks for å finne et spisemønster som passer til min hverdag og mitt aktivitetsnivå, men jeg trives bedre enn hva jeg har gjort på lenge, og jeg nyyyyter feelingen av å kunne spise meg mett uten å føle at "nå-gikk-jeg-på-en-smell-igjen" som jeg gjorde hver gang når jeg tidligere spiste litt mer enn mine små nusselige kcal-porsjoner tilsa at jeg skulle gjøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst synes jeg 1400 / 1800 kcal høres for lite ut med tanke på at din BMR er rundt 1350-1375 kcal. Bør iaf øke den til 1500 / 2000.

Dernest er den generelle holdningen innen IF-miljøet at trening på morgenen gjøres fastende, med inntak av BCAA intra- og post-trening frem til du bryter fasten (i ditt tilfelle kl 12). http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html 

Men; det viktigste er at du finner noe som funker for deg. IF er ikke ubrytelige regler, men bare en mal som man tweaker etter egen situasjon :) 

Ja, du har nok rett i at kcal-nivået er noe lavt. Jeg holder fortsatt på å justere meg oppover etter en lang slankeperiode, så her må alt læres fra grunnen av etter mange år med elendige matvaner. Jeg synes nok at BCAA blir så pass detaljert at jeg føler ikke det samsvarer helt med meg som er så fersk innen dette. Samtidig er jeg opptatt av å gjøre ting riktig og ikke halvveis nå når jeg etablerer nye rutiner for fremtiden. Har lest en god del inne på Berkhans sine sider, men ikke sett denne linken før, tusen takk (y) Kaster meg over lektyren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...