Gå til innhold

Vil dere gi meg tips og råd ang kosthold?:)


Anbefalte innlegg

Dette er det jeg spiser som regel:

Frokost :ca 50 gram havregrøt med to ss mager vaniljekesam ,to ss rosiner og litt natreen istedetfor sukker og nå og da en ss peanøttsmør oppi. en kaffe på ca 40 kcal.

Lunsj: en proteinbar / eller en skyr og et rug knekkebrød med masse skinkepålegg og litt majones og et par skiver mager hvitost på. + agurk,paprika,tomat.

Mellommåltid:Et eple og et rugknekkebrød med magert kjøttpålegg,agurk,paprika osv på.

Middag : egentlig alt mulig men spiser stort sett kylling,fiskefilet,svinefilet og da tilbredt sunnest mulig uten for mye fett og salt osv. grønnsaker eller salat og grov ris,pasta eller potet,da gjerne max to poteter i normal str og jeg har kanskje 80 gram av de andre (ris,pasta ). hender også at vi ikke har annet enn magert kjøtt og grønnsaker som wok,eller i en grønnsaksgrateng. fredag og lørdag blir jo som regel litt mindre sunne som feks med frysepizza og taco og slikt.

Kvelds ca kl 20 : ofte en nutrilettbar eller to ryg knekkebrød med feks kokt skinke ,mager leverpostei med lit ett majones og agurk ect. Enkele dager blir d nok en kakao også på kvelden:p

det blir ofte varierende fra 1600 til 1900 kcal daglig helt avhengig av middagene egentlig.

Er det noen som har tips til noe bedre jeg kan legge til/fjerne fra kosten for å kanskje variere litt mer og slikt? Føler det blir veldig ensformig og lite variasjon i maten og jeg blir utrolig lei maten føler jeg. Nå er jeg ikke noe ekspert på sunnhet men tror selv at d jeg spiser er veldig sunt,men d finnes sikkert mange som kan finne masse usunt her og sikkert?:p jeg må bare ha hjelt til kjappe måltider som er sunne og næringsrike,kan ikke stå å lage mat særlig mye om dagene utenom middag:)

jeg skal altså ned i vekt,er ca 167 høy og veier 112 kg. Trener 3-5 ganger i uka,da som regel både styrke og kondisjon tre ganger i uka og de to andre blir som regel bare sykle intervaller. Har gåturer i tilleg hver dag med hund og barnevogn:)

Jeg kan også skrive opp mål,for er igrunn ikkenoe veldig stor,altså,112 kg høres kanskje mye ut men jeg er pr i dag like stor som da jeg veide 90 kg for 1,5 år siden og da var jeg igrunn ganske fornøyd med kroppen,gikk ned enda 10 og da var jeg så fornøyd at jeg nesten griner av å se meg selv da og nå:o selv om d er langt ifra idealvekta men who cares:P

midje: 80 cm på d smaleste

mage:90cm

Hofter 100 cm

over stussen: 15cm

lår: 69 cm

legger 34 cm.

jeg vil bare at vekta skal si d samme som d jeg ser,haha..føler meg mye mindre enn vekta påstår og d sier andre også..så jeg å ned men jeg må ha hjelp til et eller annet..får jeg har prøvd å gå ned siden aug nå men minker bare i cm ,MYE...ikke i kg..:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, personlig skjønner jeg ikke hvorfor du skal spise barer? Jeg foretrekker å bruke barer dersom jeg har ekstremt hastverk, er på tur e.l. Innimellom bare som kos. Slike barer inneholder utrolig mange kalorier til å være en liten sjokolade på 35-60g! Det er akkurat like mye som i vanlig sjokolade. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller laget meg noe som er mer næringsrikt og gir kroppen mer energi, for man blir ikke spesielt mett av barer. Hva med en god miks av cootage cheese og kesam med litt søtning? :) Er målet ditt vektnedgang? Da burde du begrense karbohydratene i form av særlig pasta og ris, og også potet, og fokusere på proteinkilder. Hva med egg? Omelett f.eks. er enkelt og godt :) Husk også at en SS peanøttsmør er langt over 100kcal ;) Men som sagt, hva er målet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern nutrilettbarene og erstatt dem med mat.

Du behøver ikke være redd verken for fett eller salt. Også kan du jo kanskje vurdere å lage dine egne knekkebrød? Smaker mye bedre ;)

Grunnregler

Minimum 1,5 - 2 gram protein pr kg kroppsvekt. Prøv å spis litt protein med alt man putter i munnen.

Minimum 2 ss fiskeolje pr dag

Kutt ned på tomme kalorier i brus, saft, jus, etc

1 porsjon bær pr dag

Masse grønnsaker

Litt frukt

Kutt ned på korn, ris, pasta og halvfabrikata, poteter til ett minimum og kanskje ikke hver dag

Feit fisk mins 2-4 ganger i uka

Ellers må man nesten vite hva som er det overordna målet ditt. Skal du ned i vekt? Opp i vekt? Spise sunnere? Hvor høy er du og hva veier du (om du vil si det) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barene er pga latskap ,ja;) jeg har to barn og ergo blir d mange ganger at de kommer før meg,så for at jeg ikke skal gå i gulvet pga blodukkeret som faller så blir d ofte en sånn bar. OG jeg har så dårlig fantasi at jeg holder meg til d jeg vet er sunt,orker ikke gidder ikke sitte å gruble over hva annet som er sunt so jeg kans psie fortest mulig,for her går dagene i ett :p barene er ofte som erstattning for sjokolade på kvelden ja,pluss at da slipper jeg å spise:P

Barene inneholder jo vitaminer og mineraler og mange av de mye proteiner,noe jeg sliter med å få i meg nok av ,så de kommer godt med på mange måter hos meg,men cottage cheese ,kesam,skyr osv spiser jeg også ofte ja,med både frukt,bær og noen ganger med protein pulver oppi:D Men saken er (dette burde jeg kanskje nevnt) at jeg burde få i meg litt mindre melkeprodukter noen dager,for mange dager blir d litt mye av det og magen min liker det ikke:( så da er kanskje egg lurt ja,d er bare d å ta seg tid til å steke det:O

Karbohydratene spiser jeg ikke mye av til middagene,da går d mer i d evt kjøttet,fisken og grønnsakene ,salaten. eller sånn form med bare grønnsaker og kjøtt osv. og jeg velger jo grove varianter. Problemet er at d gjerne blir d samme til middag hele tiden hvis man ikke skal spise karbohydratene:P Så har jeg en amboer som å ha i seg mer av karbo så lage d må jeg ivertfall 5 dager i uka,men JEG må ikke spise d hver dag da:) Det er vel bare d at jeg ikke har så mye fantasti på kjøkkenet,så gjerne tips til mer variasjon:)

Peanøttsmør er kcalrikt ja, har d ikke i hver dag da:) Prøver å kutte d ut,men noen dager er d bare så godt:PMen selvfølgelig,er d lite lurt så kutter jeg d heller ut til en dag i helgen eller noe istedet:)

Målet er vektnedgang ja:) har en annen tråd liggende ute her der jeg syter og klager ang vekta,hehe,så du kan jo lese om problemet mitt der hvis du orker:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern nutrilettbarene og erstatt dem med mat.

Du behøver ikke være redd verken for fett eller salt. Også kan du jo kanskje vurdere å lage dine egne knekkebrød? Smaker mye bedre ;)

Grunnregler

Minimum 1,5 - 2 gram protein pr kg kroppsvekt. Prøv å spis litt protein med alt man putter i munnen.

Minimum 2 ss fiskeolje pr dag

Kutt ned på tomme kalorier i brus, saft, jus, etc

1 porsjon bær pr dag

Masse grønnsaker

Litt frukt

Kutt ned på korn, ris, pasta og halvfabrikata, poteter til ett minimum og kanskje ikke hver dag

Feit fisk mins 2-4 ganger i uka

Ellers må man nesten vite hva som er det overordna målet ditt. Skal du ned i vekt? Opp i vekt? Spise sunnere? Hvor høy er du og hva veier du (om du vil si det) osv.

har redigert Hovedinnlegget litt nå så der står d litt mer info:) Skal ned i vekt ja. Har god kunnskap om akkurat d du skriver er grunnregler her,bare at mye er vanskelig å få kjøpt eller innta..feks fiskeolje..også lurer jeg på...kommer de kaloriene i tillegg til de andre? Må jeg kutte ut feks 200 kcal for å kunne ta fiskeoljen siden den er så kcalrik?

drikker ikke brus,saft osv. frukt er vanskelig men d blir vel en eple om dagen som sagt eller en smoothie nå og da men skal allids prøve meg på å få i meg mer.

Ris ,pasta og potet er sånn midt på skalaen..og da grove anternativer..og da ikke en porsjon heller...kanskje en halv porsjon når jeg spiser middag. potet er veldig sjeldent,nesten aldri. pasta også. går mest i grov ris:)

Proteinene sliter jeg med for jeg skal ifølge vekta ha ganske mye...synes d er vanskelig å få så mye:/

Vil gjerne hvis noen orker, å ta matplanen min jeg har skrevet ned og redigere den slik dere ville hatt den? Gjerne med mål så jeg vet hor mye av hva osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi fett og salt er nødvendig for å holde deg i livet. Dessuten er det ikke slik at kroppen tar vare på alt saltet du pjåtter i deg, slik at du samler mer og mer vann. Kroppen er i homeostase og vil skille ut salt og vann som ikke er nødvendig (for å gjøre det veldig enkelt...). Dersom du spiser normale mengder salt, vil du ikke holde noe mer vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva skal jeg si ?

Når du bytter skikkelig mat med høyenergibarer, så tror jeg du er på ville veger. Let i forumet her etter tips på mat som kan spises stående, om du har det travelt. Cottagecheese er nevnt, en ostebit, biter av kokt skinke eller kylling, en halv kotelett eller mat i den gata.

Når det gjelder blodsukker har det vært skrevet side opp og ned om dette. Min erfaring er at ved å redusere karbohydrater så langt det praktisk går, så blir blodsukkernivået langt mer stabilt. Jeg føler mindre sult, og klarer mye lettere å " strekke periodene " mellom måltider uten å gå i bakken. Frukt inntar jeg defor også svært lite av, da jeg bare blir "fysen" på noe mer. Er jeg sugen, kan en blomkålbit, litt paprika, eller andre grønnsaker fint erstatte frukta som " mellommåltid ".

For egen del har jeg ikke kuttet NED på ris, pasta, poteter, jeg har kuttet det fullstendig UT. Det har fungert overraskende bra, for meg. andre klarer knapt leve uten. Melkeprodukter / meieriprodukter bruker jeg svært mye av, men jeg forsøker begrense konsummelk, siden det igjen inneholder melkesukker ( tror jeg ) som jeg blir "fysen " av å innta i for store mengder.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melon inneholder lite kcal såvidt jeg vet, kan jo ha en boks med oppkutta frukt stående i kjøleskapet til når du har det travelt/har lyst på noe søtt? :) Ellers har hvertfall jeg fått helt dilla på mager kesam, litt oppkutta valnøtter og eple, med litt havregyn oppi (jeg bruker ca. 150g mager kesam vanilje, 8g valnøtter, 10g havregryn og et halvt eple, da kan jeg fint gå 3 timer til neste måltid). Ellers er det fort gjort å slenge sammen en omelett med mye digg oppi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melon inneholder lite kcal såvidt jeg vet, kan jo ha en boks med oppkutta frukt stående i kjøleskapet til når du har det travelt/har lyst på noe søtt?

Som sagt, min erfaring er å anbefale det MOTSATTE.

Spiser du søt frukt, blir du fysen på mer søt frukt, evt annen mat. Ønsker man å justere vekta, er å kontrollere inntaket livsviktig. Ikke begrense for enhver pris, men kontrollere. Spiser man på seg mer apetitt, blir det ENDA værre å begrense inntaket.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt, min erfaring er å anbefale det MOTSATTE.

Spiser du søt frukt, blir du fysen på mer søt frukt, evt annen mat. Ønsker man å justere vekta, er å kontrollere inntaket livsviktig. Ikke begrense for enhver pris, men kontrollere. Spiser man på seg mer apetitt, blir det ENDA værre å begrense inntaket.....

Det er DIN erfaring, jeg fortalte bare om min. :) Er jo individuelt, spiser jeg sjokolade for å dempe søtsuget sier det seg selv at det ikke skjer, men har ikke hatt problemer om jeg spiser noen biter eple/melon/ananas og en liten neve nøtter som et mellommåltid. Jeg ville uansett anbefalt det fremfor en "diettbar" anytime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...