Gå til innhold

Muskelvekst på budsjett


Iceyas

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Jeg veit det finns tilsvarende diskusjoner der ute, men føler ikke jeg helt har fått svar på det jeg lurer på.

I det siste har jeg begynt å fokusere mere på kostholdet igjen, etter en litt sløv periode. Har hele tiden trent, men fokus på kosthold har vært litt så-som-så. Jeg tenkte å starte opp igjen med en kostholdsplan som fungerte fint for meg noen år tilbake, men har etter en uke innsett at jeg rett og slett ikke har økonomien til å spise så mye lengre. Målet er muskelvekst, i dag veier jeg 70kg og er 180cm. Nå ligger jeg på ca 2700 kalorier dagen, men mulig jeg bør opp litt der også. 

Noen som har forslag til hvordan jeg kan sette opp en rimelig matplan? Middag tenker jeg å holde likt som nå (150g kjøtt + 500g potet eller 80g ris + salat). 

Det kan også nevnes at jeg trener før frokost, spiser som regel en banan eller et eple før trening.

På forhand takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke si jeg er på muskelvekt på budsjett, men med lærling lønn så lønner det seg vel å velge det rimeligste. Er så heldig med litt innspill fra mor også selvfølgelig. Har omtrent samme plan/mengde som du har tenkt. Jeg bruker da kyllingfilet fra rema 1000, da denne er billigst så lang jeg vet pr. kg. Dersom du kjøper store kg poser med ris, sparer du mye mer enn de porsjonsposene som er så enkel å håndtere. Men er vel opptil deg hva du foretrekker. Da vi har riskoker hjemme :sneaky: Banan kjøper jeg i de store posene fra first price, på enten kiwi også tror jeg rema 1000 har dem? Koster 14-15 kr kg, ifh til bananer som er rundt 25 kr. Jeg spiser en banan etter trening hver dag, så disse går jo fort og blir ikke ødelagt. Posene er vel på 7 stk. Har også en ganske grei pris på indrefilet av svin på rema 1000 også!

Spiser jo 0,5kg kjøtt hver dag, så dyrt vil det nok være uans. Men sparer nok en del tilslutt på å ikke alltid velge det dyreste! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelordet for mange (og meg!) vil nok være å satse på basisvarer. Havregryn, ris, pasta, poteter er billige, spesielt i store mengder. Ikke kjøp ferdigporsjonerte poser. Hermetikk (tomater, mais, bønner, osv), frosne grønsaker fremfor ferske og frukt fra f.eks. firstprice. Ellers kan det være lurt å inkludere mer proteinkilder fra planteriket fremfor kjøtt. Om ikke for dyr/miljø/helse, så for det økonomiske perspektivet :) Eksempelvis kan tørkede linser, bønner og kikerter kjøpes i store bagger for nesten ingenting. Kokes opp selv og du får fem ganger så mye for pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelordet for mange (og meg!) vil nok være å satse på basisvarer. Havregryn, ris, pasta, poteter er billige, spesielt i store mengder. Ikke kjøp ferdigporsjonerte poser. Hermetikk (tomater, mais, bønner, osv), frosne grønsaker fremfor ferske og frukt fra f.eks. firstprice. Ellers kan det være lurt å inkludere mer proteinkilder fra planteriket fremfor kjøtt. Om ikke for dyr/miljø/helse, så for det økonomiske perspektivet :) Eksempelvis kan tørkede linser, bønner og kikerter kjøpes i store bagger for nesten ingenting. Kokes opp selv og du får fem ganger så mye for pengene. 

Velger en proteinkilder fra planteriket må en sørge for at de er eller blir fullverdige i måltidet. Belgfrukt ene og alene gir ikke (alltid) fullverdig protein og må da kombineres med andre matvarer som feks fullkorn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger en proteinkilder fra planteriket må en sørge for at de er eller blir fullverdige i måltidet. Belgfrukt ene og alene gir ikke (alltid) fullverdig protein og må da kombineres med andre matvarer som feks fullkorn

Selvsagt, men det blir jo et annet tema igjen :) Bare ment som et innspill, da mange glemmer at protein ikke nødvendigvis =kjøtt, i tillegg til at det er mye rimeligere. Så får man kombinere det med andre matvarer slik at det blir et fullverdig måltid, på samme måte som ved alt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt, men det blir jo et annet tema igjen :) Bare ment som et innspill, da mange glemmer at protein ikke nødvendigvis =kjøtt, i tillegg til at det er mye rimeligere. Så får man kombinere det med andre matvarer slik at det blir et fullverdig måltid, på samme måte som ved alt annet. 

Enig - flott innspill! Kun ment som et tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kloke tips i tråden allerede : 


For å få råd til mer og bedre mat på luse*host*/lærlinge/studentlønn

1: Se på kilospris, ikke på porsjonspris. Veldig ofte er mindre porsjoner langt dyrere enn store porsjoner,selv om det inneholder nøyaktig samme vare. Også; Jo mer produsent har gjort med råvaren du kjøper, jo dyrere blir det. Hel kylling; 55kr kiloet. Ferdig kyllingfilet; 130 kr kiloet. Tid man trenger for å ordne selv; 10-15 minutter.

2:Tørrvarer og hermetikk er alltid greit å ha , særlig hvis du har tilgang til innvandrerbutikker eller harryhandel.(5 kg ris til en hundrings vs 500 g uncle bens til 50,- )

3:Sett opp et budsjett/ukesmeny i forkant,bruk handleliste på butikken og unngå for all del å gå på butikken sulten - dårlig planlegging og impulsshopping tærer HARDT på lommeboka.

4:Følg med på kampanjer og sesong på matbutikkenne - "Mattilbud"-appen kan være fin i så tilfelle.
Nå var nylig lammesesongen over,og for de som hadde øynene oppe var det i noen få dager billigsalg på lammelår da datoene var på vei ut/butikkene prøvde å få tømt lagrene sine før julesjokoladen kommer. 3  store fine lammelår til 80 kr kiloet? Ja takk.
Frem mot nyåret kommer det til å være billigsalg på ribbe og julemat, så hvis man har en fryser er det store muligheter for å skaffe seg svært energitette råvarer til nesten ingen penger.

5: Grønnsaker er billig - men sjekk rundt i forskjellige butikker - her er det ofte større spenn enn man tror.

6: Lag store porsjoner, og frys ned. Det tar omtrent like lang tid å lage 1 porsjon lasagne/tomatsaus/gryterett/ som det tar å lage 10, så her er en ypperlig måte å spare tid og penger på.

7: Datovarer er din venn, og det kan lønne seg å sjekke når matvarer du spiser mye av går ut på dato neste gang du er i butikk - 
 De beste ukedagene å handle matvarer på er på lørdager og mandager - lørdager fordi noen matvarer går ut på dato på søndag,så da får du de for halv pris på lørdag - og noen matvarer selges til halv pris på mandag pga datomerkingen gikk ut dagen før.
Ellers har mange kjeder god policy på utgåtte varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye gode svar, folkens! 

Prøver å holde meg oppdatert på tilbud fra de ulike butikkene og handler inn stort på disse. Har prøvd å handle kun en til to dager i uken, men ofte planleggingen går litt i vasken etter en uke eller to! 

Bønner er helt klart en flott proteinkilde som jeg burde bruke mer, billig er det også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...