Gå til innhold

Flere som opplever sprengte blodkar i ansikt og overkropp ved tunge løft?


gøns

Anbefalte innlegg

Når jeg virkelig drar på med tunge seige løft i markløft hender det at jeg får masse røde prikker på overkroppen, halsen og ansiktet, altså sprengte blodkar. Skjer kun på løft som er typ hallusinasjonsfremkallende tunge, gjerne i markløft og gjerne på sett bestående av 3-4 reps, det var snakk om 260kg i dette tilfellet. Tar det som et tegn på at økta var tung nok :)

Trente litt med overlegen der jeg jobber her forleden, og han mente det ikke var noe stor grunn til bekymring, men at dersom jeg hadde hatt en utposning på feks. en hjernearterie kunne det fort bli skummelt. Videre kunne han fortelle at han ser samme fenomenet hyppig hos pasienter etter elektrosjokkterapi, hvor blodtrykket da fort kan komme opp i typ 450/300. Vi ble vel enig om at det er det som er grunnen her også :p Blodtrykket mitt ellers er all good.

Er egentlig ikke spesielt bekymret, men er nysgjerrig på om det er flere som opplever dette?

Bildene illustrerer igrunn dårlig, ser hakket mer uttalt ut i virkeligheten.

 

DSC_0524.JPG

DSC_0523.JPG

Uten navn.jpg

Endret av gøns
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt vanlig på tunge sett.  Enda mer vanlig (enn helt vanlig 😀) om du driver med utstyrsløfting. Noe jævlig herk når du blåser blodkar på øynene (jmf. @Babel ovenfor her). Ser jo ut som ondemannen selv da...  For min del, som jobber med små barn, så er det umulig å utsette seg for denslags og det er da også hovedårsaken til at jeg har gitt meg med utstyrsløfting. Skjortebenk var det som var trigger for sprengte blodkar på øyet for min del.

Store individuelle forskjeller dog, så ulik toleranse er vanlig.

jeg er en sart mann.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet med det var flere som har opplevd samme ja :)

Har forsåvidt funnet en del forskningsartikler som belyser temaet. Mange av dem trekker paraleller mellom tung vektløfting (da særlig ved valsalva manøver) og hjerneslag, subaraknoidalblødning, pneumothorax osv. Er vel neppe spesielt vanlig, men det er vist en viss risiko forbundet med det, særlig dersom man er hypertensiv i utgangspunktet. Står også åpent hvorvidt disse trykkøkningene kan medføre patologi over tid. Et annet åpent spørsmål er jo om og eventuelt hvordan det kardiovaskulære systemet tilpasser seg dette.

Menmen, go hard or go home i guess ;) 

Tre i farta:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10319330

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10874679

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7741618

 

Endret av gøns
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...