Gå til innhold

Diverse bakevarer -- hva og hvor?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt rundt på diverse interessante matoppskrifter på bloggen og på forumet, men felles for mange er at de krever en rekke ingredienser jeg hverken vet hva er eller hvor jeg får kjøpt. Derfor skal dere nå få anledning til å sterkt redusere min uvitenhet om slike fancy-schmancy bakevarer. :p

=== Søtstoffer ===

- sukrin

- splenda

(Se Andreas svar nedenfor.)

- natreen

- stevia

- tagatesse

- canderel

Hvis jeg har forstått riktig, er alle de seks ovennevnte søtstoffer som i varierende grad kan brukes i baking. Til dette har jeg følgende spørsmål:

1. Hva er forskjellen på alle disse, med tanke på smak og energiinnhold?

2. Er det noen av disse som er spesielt egnet/uegnet til baking?

3. Er det noen av disse som er spesielt egnet/uegnet til å ha på grøten?

4. Hvor får man kjøpt de forskjellige søtstoffene?

=== Mel ===

- mandelmel

- kokosmel

- peanøttmel

De ovennevnte meltypene, hvis de da kan sidestilles med mel, høres litt skumle ut for min del. Jeg takler ikke mandler og frø/frukt som har "nøtt" i navnet spesielt godt. Kokos går nok greit, så lenge kokossmaken er ganske moderat. Mine neste spørsmål er så:

5. I hvilken grad kan disse meltypene erstatte mel fra korn?

(Se Thomaas' svar nedenfor.)

6. Hva er næringsinnholdet i de forskjellige meltypene?

(Se Andreas svar nedenfor.)

7. Smaker kokosmel mye av kokos?

(Se Thomaas' svar nedenfor.)

8. Finnes det noen alternativer til de ovennevnte meltypene, som ikke stammer fra noe som har "nøtt" i navnet?

(Se Thomaas' svar nedenfor.)

9. Hvor får man kjøpt disse meltypene?

(Se Andreas svar nedenfor.)

=== Ymse ===

- fiberhusk

- hi-maize

- bakepro

(Se Andreas svar nedenfor.)

- fiberfin

- xanthangummi

- guargummi

- jbk-mel

(Ut ifra måten jbk-mel var brukt i oppskrifter, antar jeg at jbk-mel ikke har noe med de andre meltypene å gjøre.)

Hva dette er og hva det er godt for har jeg ingen formening om. Derfor:

10. Hva er de tre ovennevnte ingrediensene, og hvordan kan de brukes i mat?

11. Hva er næringsinnholdet i hver av de tre?

12. Hvor får jeg kjøpt disse?

Jeg er takknemlig for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for lenkene. :) Det var imidlertid en del av spørsmålene jeg ikke fant svar på i tekstene du lenket til. Er det noen flere som kan hjelpe meg her? :)

Jeg har forresten oppdatert første innlegg med et par nye, for meg kryptiske, navn: fiberfin, hi-maize, bakepro og jbk-mel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle søtstoffene du nevnte er kalorifrie (tagatesse og canderel har jeg riktignok ikke hørt om), men sukrin og stevia er naturlig søtning, mens natreen og splenda er kunstig. Sukrin minner veldig om sukker både i smak og konsistens, og passer iallefall veldig godt på grøt etc. Splenda er mye søtere enn sukrin, så om du skal bake mye f.eks vil det være mer økonomisk å bruke det. I tillegg er det mange som mener at sukrin kan få en kald, metallisk smak om man bruker veldig mye av det.

Jeg har både mandelmel, kokosmel og peanøttmel i skapene mine, og er veldig glad i dem alle sammen! I forhold til annet mel ha de stortsett høyt proteininnhold, og kokosmelet har ganske lavt kaloriinnhold også. Mandelmel og kokosmel får man kjøpt på helsekostbutikker, men penøttmelet har jeg bestilt fra iherb.com. Jeg synes alle typene setter god smak på maten, men du må nesten teste selv for å finne ut om du liker det eller ikke.

Fiberhusk kan brukes som et slags bindemiddel i baksten slik at den henger bedre sammen, i tillegg til at det gir ekstra fiber. Hi.maize er også "usynlig fiber" som er greit å tilsette i lys bakst for høyere fiberinnhold. Bakepro er bakeprotein, og kan brukes som mel. Alt dette får du kjøpt på helsekost.

Håper du ble litt klokere iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Håper du ble litt klokere iallefall :)

Absolutt! Det var et veldig informativt innlegg. :)

Jeg får nok ta en tur ned på en Sunkost-butikk og prøve ut litt forskjellig av disse ingrediensene. Vi får håpe at kokosmel ikke er helt forferdelig. :p

Jeg fikk kjøpt en pose sukrin på en Sunkost-butikk, og det smaker så godt som ingenting. Det blir sikkert en god erstatning for sukker. Splenda ville de ikke selge fordi det var kunstig (og dermed roten til alt ondt), men jeg oppdaget nylig at de har splenda på Rema 1000.

Jeg er fortsatt litt nysgjerrig på de ingrediensene som ikke har blitt nevnt, så dere må gjerne fortelle litt om dem også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jbk mel er vel johannesbrød kjernemel-smaksnøytralt, glutenfritt bindemiddel og fortykningsmiddel.

fiberfin(Hi-Maize)-fortykningsmiddel-også glutenfritt.øker og fiberinnholdet i mat/bakverk.

xanthangumi-fortykningsmiddel.

Det meste får du kjøpt på iHerb.com :) (og billigere!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5. I hvilken grad kan disse meltypene erstatte mel fra korn?

Til pizzabunn fungerer både mandelmel og kokosmel ypperlig så lenge en passer på å ikke ha i alt for mye vann (da henger ikke bunnen like godt sammen), og særlig hvis en også tar fiberhusk og egg oppi deigen.

7. Smaker kokosmel mye av kokos?

Jepp ;) I forhold til mandelmelet smaker det mer kokos av kokosmelet, enn det smaker mandel av mandelmelet.

8. Finnes det noen alternativer til de ovennevnte meltypene, som ikke stammer fra noe som har "nøtt" i navnet?

F.eks. quinoamel og bokhvetemel (begge faller innenfor definisjonen "pseudocereal", en slags type planter). Spesielt quinoamel smaker helt fantastisk godt når man venner seg til smaken :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige tips! :)

F.eks. quinoamel og bokhvetemel (begge faller innenfor definisjonen "pseudocereal", en slags type planter). Spesielt quinoamel smaker helt fantastisk godt når man venner seg til smaken :thumbsup:

Dette må helt klart prøves ut. Man finner vel dette på iHerb, slik som alt annet? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som er kjent med Fiberfin (hi-maize)?

Jeg prøvde å mekke eplekake i helga inspirert av Kristine Weber sin kake. Den første jeg laga blei litt tørr. Prøvde en gang til og tilsatte en del mer væske, men den ble fortsatt like tørr. Er det Fiberfin som gjør den så tørr? Bruke ca 40 g om det har noe å si. Fant jo ut at Fiberfin er en maisstivelse, og det har jo en tendens til å gi en litt tørr og matt smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...