Gå til innhold

Godkjent løftebelte


Speilblankt

Anbefalte innlegg

Har hørt rykter om at det er kommet nye regler vedrørende type løftebelte som regnes som godkjent i offisielle konkurranser. Til stor irritasjon blant en del rutinerte konkuranseutøvere som mener at dette kun er en måte for NSF å tjene penger på - har ingen formening her selv da jeg kun har deltatt på uoffisielle klubbstevner hittils, og her har de ikke nektet utøvere å bruke sine personlige belter uavhengig av bredder og fasong. 

Er det noen som har litt informasjon rundt dette? Bekrefte eller avkrefte? 

I så tilfelle, hvilke belter er det som regnes som godkjente i disse dager og hvor selges de? (har hørt rykter om at det kun fåes kjøpt gjennom Norges styrkeløftforbund?) 

 

Takker for hjelp^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde dette gjaldt i hovedsak drakter, men sikkert andre her som kan svare på dette. Det pleier å stå i nettbutikker om belter er ipf-godkjente eller ikke, for eksempel på maxrep.no

Takk for svar

Ja nei, jeg er usikker selv. Jeg har snakket med en del styrkeløftere som forteller at det nå er blitt stilt nye krav til hva som er et godkjent konkuransebelte, men jeg kan ikke bekrefte dette selv. De jeg har snakket med er av det erfarne slaget, men også de har vært litt usikre og diffuse ang. temaet.

Kanskje jeg sender en mail til forbundet og spør :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det IPF som har styrt, ikke NSF. 

Nsf får ikke ei eneste krone. 

Beltene som ikke er på godkjent lista kan du enda bruke i Norge ut 2018, men ikkje i utlandet / internasjonale stevner. 

Etter 2018 må du ha ett godkjent belte i Norge også, så liksågreit å kjøpe ett godkjent med ein gang, er som regel livstidsgaranti, og det holder uansett så. 

Her er godkjenningslista: http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/ipf/data/rules/approved-list/IPFV3.1_final_Approved_List_01.01.2015.pdf

 

Eg har to belter, 

dette: http://www.titandenmark.dk/longhorn_suede_lever_belt-p-90.html

og ett benkpress belte herfra: http://www.bestbelts.net

 

begge er godkjent og kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen gutter!

Ja det er riktig, det var ikke så komplisert som styrkegutta skulle ha det til. Jeg har et par knallgode belter fra før av men har ikke konkurrert før i disse dager og har da ikke brydd meg om slikt tidligere. Like greit å skaffe seg et man også kan bruke på stevner.

@Burny_ : Tør jeg spørre hva du synes om action-lever systemet? Er i utgangspunktet litt i mot slik type mekanikk og foretrekker vanlig dobbelt-spenne, men fint å høre litt erfaringer omkring det.

I utgangspunktet tenker jeg at det første som ryker på et slikt belte er action-leveren, ikke hullene :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan knekke, spesielt om du kaster de fra deg. Men er garanti på ihvertfall det eg har, så skjer det så bare klager eg og får ett nytt ett :) 

Eg personlig er mest glad i "Prong" spenne, som er på de bestbelts beltene (titan leverer også de, men da må du bestille fra USA hos de direkte og de har lang leveringstid). 

Disse er lette å stramme, og du klarer aldri å ødelegge de.

Sånn type spenne som det Feks er på whalander er det eg liker dårligst, men igjen litt smak og behag. Disse er vanskeligere å stramme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Man finner vel sjelden leverbelter med livstidsgaranti, eller tar eg helt feil her @burny_? Trodde ikke det var vanlig med mer enn et års garanti på leverbelter. Likte leverbelter kjempegodt før, men så opplevde jeg at mitt under halvannet år gamle leverbelte røk i festet (selve spennen), midt i et løft. Og det unner jeg ingen å oppleve. Hvis man sjekker på nettet så er dette en gjenntagende tendens med disse beltene. 

Livstidsgaranti får man dog på whalander og single og doble prong beltene fra titan, og det er kjekt å ikke ha i bakhodet at beltet ditt kan ryke i spennen på et tungt løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gå god for Titan long horn! Beste beltet jeg har vært borti. Single prong er å foretrekke. Det eneste man oppnår med double prong er at det er mer stress å få av seg. Kjekt å ha mulighet til å justere hvor stramt beltet skal være uten bruk av skrutrekker også jfr. leverspenne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Konseptet med leverspenne er bra, i praksis derimot er det ganske ræva (akkurat som crossfit)

De ryker MYE oftere (jeg har hatt mitt i med prong i 7 år, 80kg vektøkning uten noe problemer, noen på trening er på sin tredje leverspenne på drøyt halvannet år) og for å justere jævelskapen må du frem med skrutrekker(n)

Den eneste fordelen jeg ser; hvis du er ei kort, lita jente hvor vanlig spenne vil dekke halve magen din, lever er ganske mye smalere :)Dama på 175 og -70kg kjøpte seg forøvrig fra Wahlander med 'prong' nå nylig og er storfornøyd bortsett fra tilvenningsfasen som gir noen pene blåmerker på magen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...