Gå til innhold

må jeg trene kondisjon?


E

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg klarer ikke å finne noen som helst glede i løping, jogging, intervalltrening, sykling osv..... Det sliter så mye på motivasjonen min at det har til og med hendt seg at jeg har droppet (!!) treningen pga det..... Jeg veier ca. 70kg, er 166cm høy og er 19 år.  Jeg har litt fett til overs, og til meg legger alt seg på flankene/magen. Har også litt overarmer og lår, men det er aller helst magen og flankene(lovehandles) det legger seg på. 

Så det jeg lurer på er om jeg må trene kondisjonstrening? Jeg har allerede fått et veldig bra styrketreningsprogram, og til og med begynt og fått skikk på kostholdet! :) Det er så lite motiverende å tenke på, og det tar fra meg så mye av treningslysten! Den er absolutt mye bedre nå enn den noen gang har vært før, men er litt redd for å dette ut igjen, for jeg vil virkelig klare det denne gangen! Jeg eeelsker styrketrening, synes det er en skikkelig god følelse å gi jernet på det punktet. Liker også å gå fjellturer, har bare aldri før hatt noen å gå sammen med, men nå har jeg det også! Så jeg kommer til å prøve å gå skogs- og fjellturer. :) 


Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du hater kondisjonstrening, så ikke tren det. Jeg er av samme type selv. Nå vet jeg ikke hva målet ditt er? Om du har noen mål? Jeg ville anbefalt deg å holdt deg til det du liker, det er jo derfor du trener? Fordi du liker det? Sant? :) 

Om målet er ned i fett% så er kondisjonstrening fortsatt ikke et must. Så lenge du er i kcal-underskudd så vil du gå ned i vekt, uavhengig om du jogger/løper eller ikke. Forøvrig vet jeg ikke hvor lenge du har trent. Men jeg ville anbefalt deg å fortsette med det du gjør, om du har fått resultater og liker hva du gjør. I startperioden vil du kunne legge på deg en god del muskler, noe som fører til at du får mindre fett% og mer muskelmasse. Når den perioden er over, så er det underskudd av kalorier som gjelder for å få ned fett%. 
Ble litt rotete skrevet, har litt dårlig tid, men si gjerne i fra om noe er uklart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg gooodt igjen. Jeg pleier å varme opp i kun ti min på mølla eller ellipse, og syns det er helt døden. Så jeg trener ingen kondisjonstrening annet enn at jeg går litt turer (vil vel egentlig ikke kalle det kondisjonstrening en gang, bare bevegelse haha.)

Jeg er ingen ekspert i det hele tatt, så skal ikke si noe sikkert, men jeg har blitt fortalt at det ikke er nødvendig. Så lenge du spiser i underskudd, vil du gå ned i vekt og musklene dine vil sees bedre. Du kan legge inn kondisjonstrening for å speede opp litt, men det er ikke nødvendig. Og hvert fall ikke om du gruer deg til trening og kan ende opp med å droppe trening pga det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for svar, begge to! :) Ja, jeg trener fordi jeg liker det, så derfor det er litt surt om jeg måtte gjort noe jeg ikke liker. Siden trening skal jo være gøy! Vil ned i fett% ja, og er i kaloriunderskudd. Spiser ca. 1600kcal per dag, og får i meg alt jeg skal av proteiner osv! Har ikke trent veldig lenge. Har nettopp begynt igjen etter en pause på et år(!)..... Men nå er jeg så klar!
Ja, llouise, synes det er døden bare med oppvarminga jeg også..... 

Men tuusentakk dere, nå ble jeg kjempeglad!! Nå gleder jeg meg skikkelig til trening i morgen! :D Men da trener jeg bare styrkeopplegget, går noen turer, og holder meg i kcalunderskudd da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Om det er vektnedgang som er målet, så nei, du trenger ikke kondisjonstrening. Jeg kom i mitt livs form uten kondisjonstrening.

Ellers er min erfaring at intervaller hvor man presser seg litt og samtidig får litt "pause", er noe helt annet enn langløping på mølle (noe jeg aldri gjør). 

I tillegg blir man også mer glad i kardio når man blir lettere i kroppen.

Men fjellturer er helt konge. Hadde gått på fjellet ukentlig om jeg hadde tilgang til det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...