Gå til innhold

Kosthold på FHS


Vidar Fredriksen

Anbefalte innlegg

Hei går på folkehøgskole på en linje som heter fitness! Vi trener veldig mye, både med vekter og kondisjon. Mitt spørsmål er angående mat. Kl 07:45 spiser vi frokost og da er valget mellom brødskive og havregryn (glutenfritt). Når kl er 11:45 så er det lunsj med samme muligheter. Deretter kl 15:45 er det middag og maten varierer fra dag til dag. Men er generelt et godt måltid med grønnsaker, ris og kjøtt. Videre på kvelden rundt 20:00 tiden spiser vi kvelds og samme valgene som på frokost og lunsj er der. Trener ca 5-7 ganger I uken (styrke/kroppsbygning) og lurer på om jeg bør spise havregryn til frokost, lunsj og kvelds? Har protein pulver, bcaa, multivitamin, tran og kreatin men trenger jeg disse ? Har melk tilgjengelig til alle måltid også, hvis noen har noe innsikt eller tips til meg kom gjerne med forslag! Mine mål er muskelbyggning og se "ripped" ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første som slår meg er at du fokuserer mye på karbohydrater. 
Uten at jeg vet vekten din så virker det som det er svært lite proteiner i kostholdet, og fett fra varierte kilder i kostholdet ditt. 
Om du kan si noe mer om fordeling av makroene dine så er det lettere å hjelpe. 

Angående kosttilskuddene dine så er alle verdt å beholde. 

Proteinpulver kan du ha på morgenen ved siden av havregrynet for å fyre opp proteinsyntesen og komme i en anabol tilstand etter en katabol natt. Og rett etter trening fulgt av et proteinrikt måltid 1-2 timer senere. 

Proteiner har forskjellige aminosyre-sammensetninger, det finnes 20 forskjellige aminosyrer. L-lecuin, L-valin og L-isolecuin er de aminosyrene som stimulerer muskelproteinsyntesen mest, disse aminosyrene får du fra BCAA. Siden disse er fettløselige så merker du sikkert at de er vanskelige å blande ut med vann. 

Multivitamin finner du lett ut av om du trenger eller ikke. Dra en tur til legen, ta en blodprøve av nivåene dine.

Tran inntar du dersom du ikke spiser fisk den dagen. Omega 3 fettsyrer er alfa omega for kroppen. 

Kreatin er det ikke alle som reagerer på. Hensikten er at det skal lagre vann i kroppen og gi energi boost. Får du energi av kreatin? Fortsett med det. Husk å drikke nok vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...