Gå til innhold

Nytt og bedre liv


A-changin'

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 22 år. Har lenge ligget på 60-63 kg, helt til jeg i løpet av de to siste årene har gått opp til ca 70 kg. Jeg vil gjerne komme meg ned igjen til den gamle vekten, da jeg trivdes med kroppen min. I utgangspunktet er ikke vekten det viktigste, men det er det som er enklest å måle.

Men egentlig er vel målene mine:

- Jeg vil ta på meg buksene som jeg har i "en dag vil de passe"-haugen.

- Og jeg vil ta på meg favoritt-jakken min og lukke den.

- Jeg vil ta på meg den nydelige (ubrukte) trench-coaten min uten å gå rundt som en anstrengt hulk.

- Jeg vil gå fra søndag til fredag uten å føle meg ubrukelig uten sukker.

- Jeg vil finne gleden i å trene på egen hånd

- Jeg vil finne balansen i et liv med studier, jobb, sosialt liv, egentid og trening.

- Jeg vil få en digg rumpe.

- Har slitt en del med betennelser, så er litt dårlig med egentrening, da jeg er redd for å gjøre feil. Burde jeg vurdere PT? Er ganske dyrt for en student.

Noen tips og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En sertifisert PT fra høgskole kan nok være noe for deg når det kommer til det tekniske ved trening. For det er der de fleste brenner seg og/eller skader seg. 
Kosthold og ernæring er noe du lett kan lese deg opp til, og som faktisk vil bety mest for dine resultater enten du trener eller ikke.

Først kan vi kanskje begynne med å få høre om du følger en kostholdsplan, eller spiser du det du føler for der og da? 
Fester du mye? Spiser du mye godterier og skjulte karbohydrater? 
Hvor mye erfaring har du med styrketrening? 
Har du noen sykdommer som du må ta hensyn til? Kronisk betennelse ? 



En PT vil hjelpe deg litt på vei,  men du må lære deg selv å kjenne, først da lager du din egen vei :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sertifisert PT fra høgskole kan nok være noe for deg når det kommer til det tekniske ved trening. For det er der de fleste brenner seg og/eller skader seg. 
Kosthold og ernæring er noe du lett kan lese deg opp til, og som faktisk vil bety mest for dine resultater enten du trener eller ikke.

Først kan vi kanskje begynne med å få høre om du følger en kostholdsplan, eller spiser du det du føler for der og da? 
Fester du mye? Spiser du mye godterier og skjulte karbohydrater? 
Hvor mye erfaring har du med styrketrening? 
Har du noen sykdommer som du må ta hensyn til? Kronisk betennelse ? 



En PT vil hjelpe deg litt på vei,  men du må lære deg selv å kjenne, først da lager du din egen vei :) 

 

Jeg lurer på hvor man finner skjulte karbohydrater? Og hvordan fungerer de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar :)

Jeg trener på Elixia, men i en hektisk hverdag blir trening desverre nedprioritert. Jeg liker godt å trene styrke, og skulle ønske jeg hadde hatt bein til å løpe, da jeg liker godt å gå (og løpe) lange turer. Men jeg har hatt beinhinnebetennelse i leggene som har kommet og gått i fem år. I tillegg til dette dro jeg også på meg runners knee i fjor da jeg begynte å trene alt for hardt for fort. 

Jeg er en utålmodig person, og liker korte, intensive økter med trening. Dans, styrke uten vekter, intervall- og bakkeløp er det jeg liker best. 

I fjor ble jeg som sagt flink til å trene og kom i en form jeg trivdes godt med. Men det å oppleve å få nok en beinskade (+ en mindre betennelse i albuen) når jeg endelig har kommet i en modus jeg trivdes i, var svært demotiverende. Så i løpet av det første halvåret i år ble det mindre og mindre trening, og etter skolen begynte i år har det mer eller mindre stoppet opp.

Jeg er glad i mat, og glad i godterier. Jeg er i perioder svært flink til å spise gode måltider med mye næring, men jeg faller like fort tilbake til perioder med lite grønnsaker, og stort sukkerinntak. Fester lite, men liker øl og vin veldig godt, og drikker gjerne litt sammen med venner. 

Vil ikke telle kalorier, øver på det å øke bevisstheten og kutte ned på feil inntak i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel mer om rette prioriteringer. trener du 5 timer i uka så tilsvarer det 2.1% av uketotalen. 

Styrketrening med vekter kommer du nesten ikke utenom, så var jeg deg ville jeg vurdert å begynne med dette.Da det har mange helsemessige gode effekter, både på kropp, sjel, fysikk og ikke minst forbrenningen. 

Du må nesten vite hva du putter i kroppen, og det er ikke det samme som å telle kcal. Tell heller gram du får fra hvilke makronæringstoffer. Få en oversikt på hvor mye proteiner, fett og karbohydrater du spiser iløpet av en dag. Når du vet dette, så kan du justere ned der det trengs for å nå målet ditt. 

Kutt ut alt av raffinerte karbohydrater som for eks godterier. Det er ikke bare fordi det er unødvendige kcal, men også for at det gjør noe med forskjellige prosesser i kroppen din og energinivået. Som fettlagring og blodsukkernivå for eks. 

Jeg sier ikke at du aldri skal spise godterier igjen. Men alt med måte, samme når det gjelder alkohol. Men jo mindre av det det er, jo bedre er det jo selvfølgelig. 
 

Jeg slenger meg på Frkhoel sitt spørsmål til deg. Vi kan kartlegge fra din side, istedenfor å gjette fra vår side. 




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjulte karbohydrater er bare en betegnelse vi bruker. Det er vanlige karbohydrater, men du får dem fra kilder du ikke er klar over. Fungerer akkurat på samme måte som alle andre karbohydrater
 

Merkelig. Aldri sett eller hørt den betegnelsen før. Hvor finner jeg så disse skjulte karbohydratene? Og hvorfor har de gjemt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Aldri sett eller hørt den betegnelsen før. Hvor finner jeg så disse skjulte karbohydratene? Og hvorfor har de gjemt seg?


Merkelig! Da får du kanskje følge litt mer med ;) For øvrig så kan du holde deg til topic, eller la vær å poste noe som helst. 

Dersom du ikke har noe kompetent å bidra med så foreslår jeg du heller putter nesa di i ei litteratur bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...