Gå til innhold

5 uker uten kokeplate (og stekeovn) - hvordan tilberede ris/pasta/linser?


Chrisemor

Anbefalte innlegg

Totalrenovering av kjøkken starter nå og kommer til å vare i 4-5 uker.

I denne perioden har jeg tilgang til gassgrill ute, mikrobølgeovn og slow-cooker. Skal kanskje få lånt en elektrisk wok også. Sønnen på 17 trenger mye karbohydrater (trener løping 3-4 ggr pr uke), og elsker pasta. Noen som har erfaring med tilberedning av pasta, ris, linser el.l. med det utstyret jeg har tilgjengelig? Kjøtt og fisk blir ikke noe problem. Poteter bruker vi ikke så mye, men der fungerer mikroen glimrende. Selv kunne jeg klart meg greit uten ris og pasta, men dette handler ikke bare om meg.

Alle tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, hva med lasagne i slowcookern? Tomatsaus og hvitsaus får man jo på et vis laga på grillen hvis man rører om litt, så resten er vel bare å montere i kjelen og skru på lokket?

Baked beans burde funke på grill og, det burde jo gå fint å koke pasta i kjelen på grill om du kan velge hvilke bluss du fyrer.

Elektrisk wok burde kunne fungere som kjele og, burde det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, hva med lasagne i slowcookern? Tomatsaus og hvitsaus får man jo på et vis laga på grillen hvis man rører om litt, så resten er vel bare å montere i kjelen og skru på lokket?

Baked beans burde funke på grill og, det burde jo gå fint å koke pasta i kjelen på grill om du kan velge hvilke bluss du fyrer.

Elektrisk wok burde kunne fungere som kjele og, burde det ikke?

Vet ikke om jeg kan bruke grillen til noen av kjelene mine, har bare helbluss, så jeg tror ikke det er så bra for hanker og slikt... Men jeg tenker kanskje jeg kan få til en slags bechamel i mikroen med litt tålmodighet, inn/ut/røreimellom, kanskje. Så kanskje slowcooker lasagne kan være en passende utfordring. Tror du bechamelen må være ekstra tykk til slowcooker bruk?

Hvis den elektriske woken kan brukes til koking, tror jeg mye av panikken kan avlyses :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv pusset opp huset, og var uten kjøkken i overkant av tre uker.

Jeg hadde kullgrill ute og fikk lånt en miocrobølgeovn.

Det eneste jeg ikke fikk til å lage var pinnekjøtt.

Du kan koke (ris, pasta, poteter etc.) på grillen i ildfast form om ikke kjelene tåler det.

Til og med risgrøt gikk det fint å lage på kullgrillen, og enda enklere tror jeg det er på en gassgrill der du har bedre kontroll på temperaturen.

Bakte poteter på grillen kan gjøres kjapt og enkelt. Etter at du har pakket dem inn i folie, så stikker du en blank firetommers spiker over halvveis inn i poteten. Det er veldig viktig at du bruker en blank, og ikke galvanisert spiker så du ikke forgifter maten :sick: La minst en cm av spikeren stikke utenfor for å bli oppvarmet. Spikeren leder varme inn i poteten og sørger for at den blir oppvarmet både fra utsiden og innsiden samtidig. Dette mer enn halverer baketiden slik at bakte poteter blir rene hurtigmaten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...