Gå til innhold

Vekten står stille på psmf


markonan

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette blir min første post! Jeg har lest mye på forumet føre jeg poster, men finner ikke noe som passer akkurat til mitt spørsmål i min situasjon. Håper derfor på en positiv inngang på forumet. til mitt problem:

Jeg har den siste tiden(3 ukene) gått på psmf. Følger oppsettet strikt med tanke på maten. Jeg har en jobb som gjør at jeg blir mye sittestillende foran en dataskjerm. I løpet av en arbeidsdag vil jeg si at jeg sitter i 5-6 timer og går 2-3 timer. De første 2 ukene av dietten trente jeg ikke i det hele tatt. Den siste halvannen uken(er på uke 4) så har jeg trent annenhver dag og kommer til å fortsette med dette.

Jeg spiser mellom 600-900 kcal pr dag. holder meg til 15g karbo og 15 gram fett. Jeg jukser aldri på maten.

Jeg hadde de første 2 ukene en vektnedgang fra 111kg til 104 kg. Men etter dette har det stoppet helt opp. Står på samme vekt.

Matvarer jeg spiser:

Torsk, sei, kylling, karbonadedeig(minst av denne)

Brokkoli, blomkål, sopp,løk,hvitløk, chilli, asparges.

Tran + multivitamin.

Samtidig krydrer jeg maten min godt. Jeg har kanskje brukt for mye salt den siste tiden, dette har jeg nå gitt meg med for å se om det kan gi utslag. Så bruker nå bare "rene"(pepper, cumin, paprika) krydder.

Er det noe jeg kan gjøre for å starte prosessen igjen? Tror dere dette er vannrentensjon? Burde jeg spise mer/mindre?

Jeg vil bare legge til at jeg har vært stor så lenge jeg kan huske. Jeg er 180 høy og 27år gammel. Trenger en helomvendig i livet og tenkte at psmf er en fin kickstart på dette :) Etter psmf i 3 måneder vil jeg fortsette med lhcf.

Tusen takk til alle som vil ta seg tid til å svare/lese :)

(ps, jeg kommer til å være borte i noen timer, så hvis jeg får spørsmål jeg ikke svarer på så er dette årsaken. pss, hvis denne er postet feil, beklager! )

Mvh

Marko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, og velkommen til fitnessbloggen :-)

Du gikk ned noen kilo første ukene, dette vil nok selvfølgelig være litt fett og muskler men mesteparten er nok vannvekt. Men etter du begynte å trene så sier det stopp, og dette er nok da fordi du er i sult modus. 600-900 kalorier er ikke nok til å holde din naturlige fettforbrenning igang, du må spise mye mer. For å være helt ærlig så vil jeg anbefale deg å ikke følge PSMF, du veier 104(111)kg og er 180 høy. Med regelmessig trening samt et sunt og variert kosthold vil du renne av deg kiloene kjapt. 2-3 ganger i med styrketrening i uken vil nok gjøre susen.

600-900 kalorier er bare ekstremt for en så stor person som deg, jeg vet PSMF benyttes av mange, men flesteparten av dem som hiver seg på dette (Jeg har også prøvd det i min vektnedgang fra 107 - 76kg) ender opp med å forstå at PSMF absolutt ikke er noe måte å gå ned på. Det er de som tar de kjappeste veiene ned som går kjappest opp igjen også.

Smekk sammen et treningsprogram, benytt deg av en kalorikalkulator, sitt opp en enkel kostholdsplan og ta det lange løpet. Disse "kjappe" veiene er en enkel måte å gå tilbake til gamle vaner. Hør på meg eller ikke, men jeg vil iallefall anbefale deg på det sterkeste å bare gå den naturlige veien. Du kommer til å rase av deg kiloene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsons:

Takker for konstruktivt svar! Jeg vet jeg går i et meget stort energiunderskudd. Men etter alt jeg har lest så er ikke psmf noe farlig for meg å gjennomføre i 2-3 måneder. Og jeg tar alle dine gode råd med meg i verktøysekken. Men jeg har et spørsmål til "sult" modus. Vil ikke kroppen "gi opp" og kaste av meg litt mer fett ? Jeg er ikke fysiker, kjemiker eller nærings ekspert men kroppen kan jo ikke opprettholde en masse som jeg har ved å spise det jeg spiser ? Hvordan tror du jeg ville reagere på 1500-1700 kcal igjennom et LHCF program ? Grunnen til at jeg spør om lavkarbo er fordi jeg fungerer meget godt på lite karbo, jeg hadde faktisk et mye større ubehag rundt sult og matsug når jeg spiste karbohydrater daglig.

BadWolf:

Jeg vil begynne med målebånd ikveld. Takker for rådet! Etter psmf har jeg planer om å bruke 2 uker på justere kosten over til lhcf. Jeg har tenkt å leve på lhcf.

Vil jeg til slutt gå ned i vekt med psmf hvis jeg har tålmodigheten i orden? Jeg har lest posten din Samsons, men vil jeg ha større framgang med styrketrening 3 ganger i uken og en karbo økt i helgen på et kontrollert lavkarbo kosthold?

Er det mulig for meg å ta av 20 kg fram til desember ?

Det aller viktigste for meg, og som jeg vil gjøre helt klart, er at jeg vil ende dette eksperimentet med en varig livsendring som jeg kan drive med til dagen jeg dør.

Jeg vil også legge til at føre jeg begynte med psmf har jeg alltid laget maten fra bunnen av. Hadde nesten ingen uvaner med godteri. Jeg var bare alt for glad i mat. Gjerne alt for mye dressinger på hjemmelaget burgere osv. spiste rett og slett for mye mat uten trening.

Jeg vil fortsette å bruke dette forumet som motivasjon og en kilde til informasjon som få kan konkurrere med.

En ting er sikkert, jeg skal bli i god form og bli der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BadWolf:

Jeg vil begynne med målebånd ikveld. Takker for rådet! Etter psmf har jeg planer om å bruke 2 uker på justere kosten over til lhcf. Jeg har tenkt å leve på lhcf.

Det aller viktigste for meg, og som jeg vil gjøre helt klart, er at jeg vil ende dette eksperimentet med en varig livsendring som jeg kan drive med til dagen jeg dør.

En ting er sikkert, jeg skal bli i god form og bli der! :)

Da vill jeg absolutt anbefale deg å droppe LHCF. Jeg sier det av personlig erfaring, har vert veldig overvektig før selv og har prøvd omtrent alle diettene du kan tenke deg. Jeg vill heller anbefale deg å øke verdagsaktivitet, spise uprossesert mat, få godt med søvn, og ha relativt høyt proteininntak. LHCF er ca umulig å drive med i lengre tid, vanskelig å passe sammen i sosiale settinger, og gir ikke spesielt bra trykk på trening. Selv nå holder jeg god form, og jeg spiser helt latterlig mye karbohydrater i løpet av en dag. :)

edit: Anbefaler deg å sjekke ute bøkene til Ari Whitten, "Forever Fatloss" og the "Lowcarb myth." Den første boken har totalt endret livet mitt, jeg har aldri holdt et kosthold så lenge. "Holdt" blir feil ord for det indikerer at det er viljestyrke i bildet, det gjelder kun i starten, med en gang rutinene sitter er det lettvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok legge deg på et høyere kalorinivå. Søk på tdee eller bmr calculator. En går ikke ned i vekt på så få kalorier.

En går ikke hurtig ned i vekt jo mindre man spiser, dette er en vanlig feil folk gjør når de skal ned i vekt. Jeg gikk selv ned 14 kg på 6 mnd, ved å ligge på høyere på kalorier. Jeg kan ligge på 3000 kcal uten å legge på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdatering:

Da har vekten droppet til 100.5 kg. Jeg har begynt å ta mål på kroppen som har gitt meg en positiv opplevelse. Samtidig er jeg nede på ca 10g karbo, 150-170g prot og 15g fett. Kcal er varierende fra 600pr dag til 1100pr dag. Jeg trener 3-4 dager i uke, 45-60 min pr gang.

Samtidig har jeg gått bort i fra tanken på at jeg skal leve på lhcf etter denne kuren. Jeg vil heller ha et kontrollert mat inntak etter tallerken modellen, trene mye og prøve å få drømmekroppen om noen år. Men først skal jeg ned til 85kg!

7 uker og 3 dager igjen eller 15kg vektnedgang før jeg gir meg :)

Føler meg bedre enn på lenge!

Spørsmål:

Når man teller karbohydrater, teller man med fiber og sukker? eller bare sukker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør nok legge deg på et høyere kalorinivå. Søk på tdee eller bmr calculator. En går ikke ned i vekt på så få kalorier.

En går ikke hurtig ned i vekt jo mindre man spiser, dette er en vanlig feil folk gjør når de skal ned i vekt. Jeg gikk selv ned 14 kg på 6 mnd, ved å ligge på høyere på kalorier. Jeg kan ligge på 3000 kcal uten å legge på meg.

`

Kaloriunderskudd er kaloriunderskudd. større underskudd vil resultere i et større vekttap. At min hvileforbrenning reduseres med 8-10% er irrelevant når jeg går på ca 60-70% kaloriunderskudd. 60-70% høres jo veldig høyt ut, men husk at den maten jeg spiste for 6-7 uker siden, som la seg rett i "lageret", kommer nå til nytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei 

Hvordan greier dere å ligge så lavt i karbohydrater, når det skal spises så mye grønnsaker? 

Jeg har akkurat begynt på denne dietten og ligger på 25-30 gram karb. Da har jeg kun spist grønsaker (med mindre enn 5/100g som anbefalt), samt noe Cottage Cheese. Er dette veldig kritisk for at det skal fungere? 

Sliter forsåvidt med å få i meg 200 g proteiner også (veier 80 kg og er jente)..er for mye mat for meg :( Max jeg har greid å presse ned så langt er 135g. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jo en mulighet. :) Har ikke tenkt tanken engang..tyder på at hjernen er litt svekka allerede :p  

Uansett, skjønte egentlig ikke helt hvor det tallet 20 kommer fra. De sier max 6-8/100g. Spiser man  600-700g grønsaker med 4/100g karb i snitt så blir dette fortsatt midt på 20 tallet. Det var nå ihvertfall den matten jeg lærte på skolen... :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@filla 

Når det kommer til grønnsaker så skal man opp i rimelig store mengder for å overskride dagsdosen på psmf. Jeg må lage meg mos av flere typer for å nå mine makroer. Eksempelvis:

  • Blomkål, 2.3 karbs. så du må spise 700 gram blomkål for å komme opp til 16 gram karbs
  • brokkoli, 2 gram karbs. 1 kg blir 20 gram karbs.
  • Ruccola, 2 karbs. 1 kg blir 20 gram karbs
  • agurk, 1.7 karbs. 1 kg blir 17 gram karbs
  • spinat, 0.7 karbs. 3 kg blir ca 20 gram karbs
  • Torsk, 0 gram karbs og 0.7 gram fett. spis masse! 

Nå kjører jeg selv denne dietten ganske strengt og dette er ikke noe jeg råder andre til å gjøre, jeg vil faktisk heller fraråde det. Men utifra disse matvarene er det ingen problem for meg å spise meg god og mett uten å komme opp i 20 gram karbs om dagen. Når det kommer til grønsaker som har så lavt innhold av sukker og ikke minst fett så kan man stort sett spise mye. Kroppen bruker energi på å forbrenne disse mengdene med mat. 

Dette over er bare eksempler. Det er flere ting du kan spise. Mye av maten du kan lage deg er også veldig god! 

Alle eksempler av næringsinnhold er hentet fra http://www.matvaretabellen.no/ og er basert på 100gram av matvaren. 

 

Endret av markonan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene @markonan 

Får prøve ut litt mer grønnsaker som brokkoli og blomkål..har brukt mest tomat, paprika, squash og løk...og noe salat, rett og slett for at jeg synes dette er mye bedre. Men det er vel typisk at det du synes er best skal du ikke spise så mye av..

Uansett, jeg har jo ikke testa dette mange dagene enda, og vekta har allerede gått ned 3 ganger så mye som 1,5 mnd med trening og kaloriunderskudd gjorde. Da har karb ligget på 25-30 og fett ligget rett under 20 tallet. Motiverende ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta er ca 95. jeg har tatt av totalt 16 kg. Men det beste jeg begynte å gjøre etter råd fra folk her på forumet var og bruke andre måter å måle framgang på enn vekt, forandringen i kroppen er massiv. Treningen har også ført til stor framgang. Så bruk av målebånd er meget motiverende! 

Jeg har nå 4 uker igjen. Da skal jeg ta meg en pause fra psmf, gradvis legge meg på et høyere inntak av mat for å reparere metabolismen. Alt i alt er jeg meget fornøyd med framgangen :) 

Bare kom med spørsmål hvis det er noe du lurer på. Lykke til :) ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...