Gå til innhold

Drakter til en utstyrsnewbie.


FrkDiaz

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg blir bare mer og mer gira på å starte med utstyr, spesielt nå under disse VM-tider. Så jeg lurer på om det er noen flinke/erfarne styrkeløftere som har tips til hvilke drakter som er greit å begynne med? Jeg har lånt ei benkskjorte fra klubben som funker greit, men har ikke peiling på hvilken type det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Titan Super centurion i bøy bruker de fleste, alt mulig kan funke i benk, noen må starte med ein F6 / Fury, andre kan starte rett på den tøffeste (titan superkatana lowcut), mark så bruker mange ei super centurion som er snudd i sumo, og forskjellig andre drakter. Konvensjonell varierer det veldig, hørt noe bra om inzer sin der.

Metal draktene er kun godkjent ut året, så hold deg unna de.

Veit du er BSK to the heart hehe, men for å lykkes best mulig med utstyr er du 100% avhengig av støtteapparatet rundt deg.

Meld deg inn på Odin om du tenker på å starte med utstyr, høyere kompetanse der, og det kommer til å bli mer moro, og funke mye bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titan Super centurion i bøy bruker de fleste, alt mulig kan funke i benk, noen må starte med ein F6 / Fury, andre kan starte rett på den tøffeste (titan superkatana lowcut), mark så bruker mange ei super centurion som er snudd i sumo, og forskjellig andre drakter. Konvensjonell varierer det veldig, hørt noe bra om inzer sin der.

Metal draktene er kun godkjent ut året, så hold deg unna de.

Veit du er BSK to the heart hehe, men for å lykkes best mulig med utstyr er du 100% avhengig av støtteapparatet rundt deg.

Meld deg inn på Odin om du tenker på å starte med utstyr, høyere kompetanse der, og det kommer til å bli mer moro, og funke mye bedre:)

Heller BSK by the wallet, da jeg fra starten av kun har trengt en klubb for å få lisens ;) Om jeg går all inn for utstyr blir det nok en overgang til Odin, så fremt jeg blir i Bergen :)

Takk for tips, skal se om jeg ikke finner noen billige brukte drakter i første omgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et par råd.

Begynn gjerne med en Titan Spartan i bøy. Det er en enklere modell å lykkes med enn Super Centurion. Hvordan en reagerer på restriksjon i bøy er individuelt og tilpassningsprosessene er ulike. Enkelte kan hoppe rett inn i en tight Super Centurion og nå dybde etter et par treninger. Andre trenger lengre tid. Selv har jeg gode erfaringer med innstegsmodellen Spartan, men så er jeg da også en pingle.

Til Sumomark er det Titan Velocity som nå gjelder. Etter at deadlifter og metallifter nå ikke lenger kan brukes, så er utvalget ytterst begrenset. Velocity er en drakt som gir bra pop fra bunnen. Jeg har gode erfaringer med den.

Når det gjelder skjorte, så er det et stort utvalg - det er din løfteteknikk og styrke som definerer hva som er beste valg for deg. Jeg tror du bruker en F6 nå - eller en fury? Begge er innstegsmodeller Angeled Sleeve (AS) og Straight Sleeve (SS). Hvilken som er best for deg handler om graden av oppspenn og graden av "tucking" av albuene. Katana, SuperKatana og lowcut skjortene er tøffere å lykkes med og krever mer både teknisk og styrkemessig. De kommer også i modellene AS og SS.

Ellers til debatten om BSK og Odin.

Utstyrskompetansen er mye større i Odin enn i BSK. Men - og det er viktig - utstyrstilpasning er en individuell sak. Alle responderer ulikt på dette og strever med ulike utfordringer. En dyktig coach kan rette fokus mot de utfordringene som er viktigst å komme forbi og vil ha strategier å dele på hvordan en skal angripe dem. Der er for eksempel Kirketeig en unik ressurs i Odin. Om han er villig til å hjelpe når det trengs, så er det verdensklasse-coaching å hente der.

Men - det viktigste dernest, er å være en gjeng som er villige til å hjelpe hverandre. Surre knebind og trekke skjorter, sikre og spotte. BSK er en klubb med få utstyrsløftere per i dag, men det er stadig flere som snuser på muligheten. Om en går sammen og backer hverandre, så er det absolutt mulig å få til et progressivt miljø også i BSK. Å hente inn ekspertise til klubben for å støtte en slik satsning har vært gjort med hell før og kan gjøres igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøydrakt: Uenig. Alle på OSK så og si starter med super centurion. Stikkord er å begynne med ei ikke alt for stram drakt, få god teknikk hjelp, og heller sy inn drakten etterhvert.

(Penger spart på å slippe å ut med penger for ei snillere drakt. )

Markdrakt (sumo), snu bøydrakten i starten og ta det derfra.

(Igjen, penger spart til ein føler progresjonen bremser opp)

Benkskjorte:

Her har eg sett så utrolig mange feile, så tror de at de må ha ei annen skjorte.

I 9/10 tilfeller såfremt drakta ikke er for trang så kan du få alle skjorter til å funke for alle.

Teknikk og tålmodighet. Er stikkordene her.

I ein perfekt verden så hadde progresjonen vært F6 > Katana > superkatana > lowcut

Men det hadde vært både tungvint og dyrt.

Har du god nok hjelp så kan du få alt til å funke som sagt.

Odin - BSK

Nja tja...

Hadde vært helt enig med deg, OM BSK var eineste klubben i Bergen.

Da må ein søke kompetanse fra regionstrenere, og/eller andre klubber, leie inn løftere/trenere til kurs etc.

Og som du sier, bygge opp miljøet rundt utstyrsløfting.

Men når det allerede finnes ein godt etablert klubb, med mye kompetanse. Vel... Da er det nobrainer utifra mitt ståsted å ikke bli med der, lære så mye som mulig, og få ein så bra start på utstyrskarrieren sin som mulig.

Dette gir også mulighet til å låne drakter, teste mer forskjellig, og holde egenkostnaden nede.

Istedenfor å måtte finne utav mye andre allerede har fått til bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil forøverig si meg enig med burny_ at det ofte er like greit å starte i en litt stor SuperCenturion for bøy eller Super Katana for benk for så å kjøpe strammere med tiden en å kjøpe en lightere modell da disser er vanskeligere å omsette brukt når du kjøper nytt. MEN... det gjelder i hovedsak om du skal kjøpe nytt.

Brukt utstyr får du for en meget rimelig penge.. jeg kjøpte 2 benkskjorter for 500kr stykket, en F6 og en SuperKatana da jeg starta. F6 en solgte jeg videre for 300 kr, så om du bare for å teste litt størrelser og modeller så får du rimelig brukt du kan leke i før du bestemmer deg og kjøper helt nytt :) Kjøp og salg gruppa på face er gull for alt brukt utstyr og det er som regel alltid noen som selger/kjøper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser poengene dine og det er valide motargumenter - men vi er altså helt uenig i alle konklusjoner.

Artig!

:)

Okke som, det er ingen big deal og årsaken til at vi konkluderer ulikt knytter seg, tror jeg, i hovedsak til at vi vekter argumentene ulikt.

Sistnevnte argument om klubb går nok på at eg ser på det som er best for utøver, mens du ser på det som er best for klubben.

Desverre går ikke de to hånd i hånd alltid.

Ser dere har fått team big bench innom der? Hva med å kontakte Nsf for kursholdere / trenere?

Eg har sjøl tenkt på å reise rundt å ha skjortekursing for klubber, men må ordne meg samarbeid med ein utstyrsleverandør sånn at folk kan prøve litt forskjellig tenkte eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke jeg skulle ha utøverens beste i tankene, synes jeg er en merkelig påstand. En Ferrari er en mye raskere bil enn en Volvo - men det betyr ikke at det alltid er Ferrarien som kommer først frem.

Bergen er en stor by og det at det eksisterer konkurrerende miljøer, er utelukkende positivt så lenge veksten innenfor styrkeløft er såvidt stor som den faktisk er. Og - om en ser på talenttilfang i Bergen, så er det ikke feil å si at BSK vært den ledende klubben i regionen de siste åra. Men Odin er og vil fortsatt være regionens eliteklubb innenfor styrkeløft og om en ser bort fra ungdom og junior så er det nesten utelukkende Odin som leverer løftere til landslaget i styrkeløft.

Når - og om - løftere vil utvikle seg videre og prøve seg med utstyr, så vil det være naturlig å anbefale løfteren å søke til Odin og den erfaringen og kompetansen en i den klubben har opparbeidet. Men - og det er viktig - satsningen i en klubb er ikke bare et spørsmål talent, metodikk og kunnskap, men like mye miljøutvikling. Ikke alle trives i BSK og ikke alle trives i Odin. Det er ulike miljø, med ulik sjargong og omgangsform, preget av ulike typer, "klikker" og ledere. Det er mer enn noe annet en god ting! Og det er ikke noe problem å få til utstyrssatsning i BSK.

Selvsagt bruker vi NSF sine ressurser. Først og fremst stiller Regionstrener Kirketeig velvillig opp når vi signaliserer behov. Han er da også den beste ressursen å støtte seg på, både for Odin og BSK. . Dessuten kurses flere av klubbens trenere og aktive i NSFs regi under Dietmars ledelse.

Og klubben har da fostret flere medaljevinnere i nasjonale og internasjonale mesterskap i styrkeløft med utstyr, så helt blåst er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser på hva som er best for klubben, og hva er det? Jo skape ett bra og kompetent miljø for utstyrsløfting.

Eg ser på det som er best for løfteren, oppsøke ein klubb der kompetansen allerede er på plass, og det er bare å bli ein del av det miljøet.

Å sammenligne ein Ferrari og ein Volvo? Blir vel noe feil.

Litt scenario fra hodet mitt, med fullt plausible tall.

Høsten 2015:

Ida melder seg inn på Klubbrn med mest utstyrskompetanse, får prøvd 2 forskjellige skjorter, havner på ein superkatana siden ho takler den.

Det tar 5 økter før hun mestrer dette, får mange gode økter fremover, progresjonen opp til ein lowcut går fort, ho får inn mange gode økter, hver gang det er noe feil, så rettes dette på, siden det alltid er noen som kan hjelpe.

Tvillinger hennes, som er mirakuløst identisk på alle måter, Oda melder seg inn på Klubb nummer to, blir anbefalt å starte med ein F6, får noen OK økter, men enda etter 5 økter så sliter ho med tekniske ting. De tingene er det ingen som kan hjelpe med før ein regionstrener kommer til våren, og enda 10 skjorte økter til før det. Ho kommer seg dit, men sliter da med både motivasjon og litt vondter, og syns skjorte er noe dritt. Ho har til all overraskelse ikke gidd opp heile greia. Får ein liten motivasjonsboost av regionstrener, får det litt til, men noen av de små men betydelige feilene er der enda. Ho får endelig gå opp til ein Katana, og ho fortsetter med halvveis teknikk.

Våren 2016, NM i benkpress har begge kvalifisert seg til.

Raw så var begge to like sterke med 70kg høsten 2015.

Ida benker nå 115kg, er motivert, fri for vondter, og klar for mer.

Oda benker 85kg, er umotivert, har vondt, og ender opp med å hate utstyrsløfting. Går for raw istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er underlig, og ikke særlig trivelig å bli tillagt en holdning om at jeg ser på klubbens beste og ikke løfterens beste. Spesielt av en kar som verken kjenner meg eller min funksjon i BSK. Det poengterte jeg allerede i forrige innlegg, men du velger å gjenta påstanden igjen.

Jeg har sett mange løftere gå fra BSK til Odin og jeg har aldri rådet dem til å velge noe annet. Jeg har pekt på mulighetene som finnes i begge klubber og har, også her i tråden, vært tydelig på hvilken klubb som besitter størst kompetanse på utstyrsløfting.

Ingen løftere er make. Alle er forskjellige. Å løfte handler ikke bare om teknikk, styrke og treningsmuligheter. Det handler også om personkjemi, miljø og hele den pakken der. Tar en ikke slikt med i betraktningen, så kunne det meste foregått etter samlebåndsprinsippet. At en såpass stor by som Bergen har flere klubber, med ulike styrker i sine respektive miljø - det burde være åpenbart for enhver at det er en god ting.

Å utvikle en god utstyrsløfter er ikke 2+2 = 4

Ulike mennesker blomstrer i ulike miljø. Og om noe, så er det merkunderlige lappeteppet av små og store styrkeløftklubber i alle kriker og kroker av Norge et veldig godt bevis på akkurat det. Små miljøer rundt omkring har skapt verdensmestre på løpende bånd. Å kvalitetssikre treningsarbeidet i klubbene er faktisk et av satsningsområdene til NSF, og etter mitt skjønn er en absolutt på rett vei i måten en gjør dette på. Og Dietmar er tydelig på at en av de viktigste suksessfaktorene er individuell tilpassning for den enkelte løfter og ved å styrke og bygge videre på miljøet i de enkelte klubbene.

Å bytte klubb i Bergen er den enkleste sak i verden. Og løftere gjør det stadig vekk.

Det er ikke like lett i Øksfjord, for eksempel.

burny_ må mene hva han vil om meg og min argumentasjon, men jeg er ganske trygg på at alle BSKs løftere er trygg på at jeg gir dem ærlige råd ut i fra hva som er deres beste. Og det gjelder også for dem som (allerede)har flyttet over til Odin.

Nuff said.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baserte min påstand utifra hva du skreiv, enkelt og greit.

Og igjen, eg er uenig.

Du kan ha verdens beste miljø, men utstyr er såpass krevende teknisk om ein vil få maks uttelling på det, at uansett om folk er i sjette himmel på trening pga miljøet så hjelper det lite versus så god kompetanse som mulig.

Og da igjen, som du også sier så finnes det bedre kompetanse på Odin, ergo: vil du begynne med utstyr, gå over til Odin.

Av ein eller annen grunn så leser eg i innleggene dine at du både motsier meg og er uenig, men er kanskje bare hvordan eg tolker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, jeg annkjenner argumentene dine, men er uenig i konklusjonene.

Det er greit - og det lever vi fint med.

:)

Men, å konkludere med at jeg er mer opptatt av å forsvare klubb enn å tenke løfterens beste, er ikke bare forhastet og feiltolket, men på grensen til ufint. Jeg har ikke trukket noen lettvinte konklusjoner om deg og kommer heller ikke til å gjøre det. Jeg tror du har løfterens beste i tankene i alt du skriver og sant og si - om du leser det jeg skriver - så burde du se at det har jeg også.

:)

Så - vi har ulike innfallsvinkler og ulike konklusjoner - men det trenger ikke bety at den ene er er mindre gjennomtenkt enn den andre. Ei heller trenger det å bety at noen av oss ikke har skjønt tegninga når det kommer til det å utvikle utstyrsløftere på best mulige måte. Det betyr bare at det finnes flere veier til målet og at når en gir råd, så bør en opptre med en hvis ydmykhet.

Og, om du skulle tolke noe uuttalt mellom linjene her, så la meg umiddelbart få slå fast; Jeg har ingen tro på at miljøet på Odin er dårligere eller bedre på Odin enn på BSK. Poenget er at det er annerledes. Dermed appelerer det til ulike mennesketyper. En kan velge. Og valget kan være bra enten en velger det ene eller andre, også om en vil satse med utstyr.

Så må du gjerne være uenig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...