Gå til innhold

Tips for å optimalisere helse og overskudd her og nå?


SamGold

Anbefalte innlegg

SamGold

Jeg moret meg med å lese "Sjarmen med tarmen" i sommer og fikk litt lyst til å prøve. Googlet litt, og denne fremgangsmåten så ut til å passe best i forhold til hva jeg har tilgjengelig av utsyr.

http://www.makesauerkraut.com/sure-fire-sauerkraut-in-a-jar/

OBS det er ikke tull at saltet må være uten jod (bruk f.eks Maldon salt, les i alle fall på etiketten). Det er også viktig å klemme så og si all væsken ut av grønnsakene for å få nok væske til å dekke det hele. Stappe glasset hardt er også viktig (man vil ikke ha lufttilgang nedi der - melkesyrebakteriene formerer seg under anaerobe forhold). Jeg har brukt stort Norgesglass (1L) eller like stort, høyt syltetøyglass med vanlig lokk. Når bassiluskene er i gang kan det renne litt over kanten, så jeg har hele glasset stående i et passende plastspann. Jeg driver på med min fjerde batch så langt, absolutt nybegynner. Har latt mine stå i omtrent 5 dager i romtemperatur før jeg har flyttet dem inn i kjøleskapet.

Hygiene er viktig (man vil jo helst ha melkesyrefermentering og ikke diverse hudbakterier eller annet griseri til å formere seg oppi der - det har gått bra hver gang til nå :nailbiting:).

Meget, meget interessant. :)

Takk for innlegget og linken. Jeg skal ut å reise nå, men kommer nok definitivt til å prøve dette.

Greier du å gi en lynoppsummering av "Sjarmen med tarmen"? :)

Vil en slik sauerkrat være tilstrekkelig for alt man (angivelig) skulle trenge av bakterier? Smaker det godt forresten? Ser litt disgusting ut, men ser de skriver at det skal være snadder. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meget, meget interessant. :)

Takk for innlegget og linken. Jeg skal ut å reise nå, men kommer nok definitivt til å prøve dette.

Greier du å gi en lynoppsummering av "Sjarmen med tarmen"? :)

Vil en slik sauerkrat være tilstrekkelig for alt man (angivelig) skulle trenge av bakterier? Smaker det godt forresten? Ser litt disgusting ut, men ser de skriver at det skal være snadder. :D

Jeg tror ikke jeg skal forsøke å lage et resymé av ”Sjarmen med tarmen”, den inneholder alt av stort og smått du kan tenke deg i forbindelse med tarmfunksjon… Tre deler: 1) mest ”mekanisk”, 2) nervesystemet i tarmen og hvordan det fungere sammen med CNS, 3) Tarmfloraen (mikrobiomet) og bakterienes rolle i forhold til immunsystemet etc. Veldig lettlest bok. Forfatteren (Giulia Enders) peker på nyere forskning og mikrobiomets mulige innflytelse på en rekke helsetilstander, men hun virker ganske fornuftig og advarer samtidig mot å tolke museforskningen alt for langt inntil videre (i motsetning til f.eks David Perlmutter – forfatteren av ”Grain Brain” og ”Brain Maker” – han kommer med en del påstander som er drøye ekstrapoleringer av forskning på gnagere).

Sauerkraut er slett ikke disgusting, kanskje heller ikke en delikatesse (hilsen en som IKKE liker ”fitnessmat” – jeg synes IKKE tulleerstatninger av ordentlig mat smaker digg). Sauerkraut har ikke så mye med norsk surkål å gjøre, som både er syrnet med eddik og kokt. Det er litt deilig-friskt-syrlig. Nå har ikke jeg fermentert så fryktelig lenge, så min har ikke blitt kjempesur, og kålen/gulroten (pluss eple nå sist) har vært litt crispy – ganske godt som en liten snack, eller noen spiseskjeer i salat hvis du trenger noe for å veie opp for en fryktelig tørr tunfiskboks, for eksempel. Har ikke peiling på ”dosering”, det blir jo ikke akkurat standardisert bakterieinnhold i dette her heller, så man må vel prøve seg litt frem. Antagelig ikke noe poeng å starte med å spise for store mengder.

Uansett – morsom, liten hobby som nesten ikke koster noen ting. Og siden man kan begynne på nytt hver gang (med eksisterende melkesyrebakterier fra ny kål) er det ikke en kultur man trenger å holde i gang kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvet en bunch gamle Norgesglass av bestemor i fjor. Glassene har vært i tro tjeneste kontinuerlig i alle fall bortimot et halvt århudre men jeg har hverken morelltrær i hagen eller noe stort syltetøyforbruk (diabetes and all) så sauerkraut og eventuelt andre fermenterte grønnsaker skal testes! Det er riktignok over halve livet mitt siden sist jeg fikk antibiotika, men magen har ikke vondt av å få tilført diverse gode bakterier uansett.

Noen som bryr seg om resistent stivelse? Typ, kokte så nedkjølte poteter, eller rett og slett ei spiseskje potetmel med vann nå og da? Skal være super mat for de gode bakteriene i tarmen, som produserer smørsyre som visst skal være superdupert for blant annet cellene i tarmveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvet en bunch gamle Norgesglass av bestemor i fjor. Glassene har vært i tro tjeneste kontinuerlig i alle fall bortimot et halvt århudre men jeg har hverken morelltrær i hagen eller noe stort syltetøyforbruk (diabetes and all) så sauerkraut og eventuelt andre fermenterte grønnsaker skal testes! Det er riktignok over halve livet mitt siden sist jeg fikk antibiotika, men magen har ikke vondt av å få tilført diverse gode bakterier uansett.

Noen som bryr seg om resistent stivelse? Typ, kokte så nedkjølte poteter, eller rett og slett ei spiseskje potetmel med vann nå og da? Skal være super mat for de gode bakteriene i tarmen, som produserer smørsyre som visst skal være superdupert for blant annet cellene i tarmveggen.

Skreiv en artikkel om resistent stivelse i fjor sommer. Artig at det har blitt mer fokus på det nå.

Holder litt på med det selv, bl.a. potetmel i proteinshaken, men er dessverre litt dårlig på å huske det. (n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...