Gå til innhold

Trenger knebøy råd!


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Er veldig mange forskjellige råd her nå! Men takk til dere alle sammen for innspill, det setter jeg pris på :)

Skal i første omgang prøve å øke antall knebøyøkter i uka. Etter et råd fra treningspartnern min som elsker knebøy tipper jeg at jeg skal prøve å bare legge på mer vekter og ikke tenke at det er tungt, bare gjøre det. 2,5 kg hver gang. Eller om det blir mye? La oss si da 3 økter med knebøy i uka, vet bare ikke hvor lenge jeg da klarer å holde progresjonen oppe. Men det gjenstår og se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter en skade begynnte jeg med knebøy 1 rep x 50 sett.

100% fokus hver eneste rep med 2 - 3 sekunder i bunnposisjonen før jeg eksploderte opp.

Deretter ventet jeg til jeg var helt fresh igjen før neste rep.

Gjerne 30-60 sekunder.

Styrken gikk latterlig fort opp, men tar jo tid å gjøre ferdig en økt.

Trente hver dag i starten, og annehver dag etterhvert som jeg nærmet meg 1rm x 50

Så ble jeg skadet igjen.

Nå driter jeg i tunge knebøy - går heller for pump, feels so much better;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mange forskjellige råd her nå! Men takk til dere alle sammen for innspill, det setter jeg pris på :)

Skal i første omgang prøve å øke antall knebøyøkter i uka. Etter et råd fra treningspartnern min som elsker knebøy tipper jeg at jeg skal prøve å bare legge på mer vekter og ikke tenke at det er tungt, bare gjøre det. 2,5 kg hver gang. Eller om det blir mye? La oss si da 3 økter med knebøy i uka, vet bare ikke hvor lenge jeg da klarer å holde progresjonen oppe. Men det gjenstår og se :)

Det er veldig mange forskjellige råd i tråden her. La meg begrunne mitt: Kontekst er viktig, og for en nybegynner er jeg av den oppfatningen at problemer med knebøyteknikk løses best ved å gjøre knebøy - enkelt og greit. Utgangspunktet for dette er at nervesystemet lærer ved hjelp av repetisjon. Dette taler imot alskens varianter, fordi det blir for mye å holde styr på. Etter hvert som antall reps akkumuleres så vil deler av teknikken delvis automatiseres. I tillegg er du å anse som nybegynner knebøymessig. No offence, det er vel greit å si når du benker mer enn du bøyer ;)

Å variere med frontbøy, bøy med strikk, bøy med stopp og saktebøy etc. kan virke mer forvirrende enn nyttig for en nybegynner, nettopp fordi øver man på flere forskjellige ting samtidig. For en viderekommen utøver med god grunnteknikk som vil finpusse teknikk så kan alternative knebøyvarianter være av nytte. Vedkommende vil ha innarbeidet teknikk vha. tusenvis av reps og kan trygt gjøre varianter uten å kødde til noe.

Motorhukommelse er en viktig faktor, og blander man f.eks. frontbøy og knebøy og andre varianter for tidlig så kan man dra med seg teknikktips fra den ene øvelsen til den andre til det hele blir en stor clusterfuck. Keep It Simple Stupid (y)

Når det gjelder økninger så kan du gjøre en vurdering selv. Det er fullt mulig å mikroloade knebøy, spesielt for små jenter i og med at 2,5kg økning er prosentvis høyere økning enn for større jenter eller gutter. Sånn sett er det bedre å øke f.eks. 1,5kg jevnt og trutt enn å øke for raskt for fort. Da blir det stagnasjon og frustrasjon. De små vektskivene kan være provoserende små, men øker du 1,5kg tre ganger i uka så blir det 4,5kg i løpet av en uke og 18kg i løpet av en måned. Ikke dumt!

Følger du et SS-opplegg for bøyen så kan du også bytte fra 3x5 til 5x3 når du stagnerer, og på den måten forlenge lineær progresjon med flere uker. Og spis nok mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg filmet knebøyen min, så den ligger lenger bak i tråden her, har foreløpig fått tilbakemelding på at den er grei. Tar gjerne imot andre teknikktips om dere har noe.

Takk for fyldig svar Tronaldo ! Jeg er jo pr definisjon ikke nybegynner, men knebøyen kan vel fortsatt klassifiseres som det. På senteret jeg trener er det bare 2,5 kg jeg kan øke hver gang. Vi har 1,25 kg skriver også, men skal jo gjerne ha en på hver side ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg filmet knebøyen min, så den ligger lenger bak i tråden her, har foreløpig fått tilbakemelding på at den er grei. Tar gjerne imot andre teknikktips om dere har noe.

Takk for fyldig svar Tronaldo ! Jeg er jo pr definisjon ikke nybegynner, men knebøyen kan vel fortsatt klassifiseres som det. På senteret jeg trener er det bare 2,5 kg jeg kan øke hver gang. Vi har 1,25 kg skriver også, men skal jo gjerne ha en på hver side ;)

http://www.compactkettlebells.no/produkt/stenger-og-skiver/skiver/fractional-plates/fractional-plates-sett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løsning: Kjøp mikrovekter selv. Liten investering - store gains (y) Veldig nyttige for press og benkpress også.

Det var noen som posta link til en billig mikrovektpakke for ikke så lenge siden. Husker ikke hvor. Noen som husker? edit: anorakk har link vettu!

Gamle menn skriver ned ting, vet du, hukommelsen er et kapittel for seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

Det kan jo også tenkes at du ikke eventuelt kan knebøy ? Veldig mange der ute, overraskende mange, tror at knebøy faktisk er å stå oppreist og bøye knærne til man er fornøyd så opp. Er det måten man gjør det på vil knebøy aldri føles bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også tenkes at du ikke eventuelt kan knebøy ? Veldig mange der ute, overraskende mange, tror at knebøy faktisk er å stå oppreist og bøye knærne til man er fornøyd så opp. Er det måten man gjør det på vil knebøy aldri føles bra

Video lenger bak i tråden, tar gjerne imot alle tips som trengs! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Video lenger bak i tråden, tar gjerne imot alle tips som trengs! :)

Så ok ut fra skrått nedenfra siden, litt vingling i knær. Hadde kunne sagt mer om det var filmet mer skrått forfra. Om du setter deg mellom lårene eller oppå de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...