Gå til innhold

Veien mot å bli fit


Pernille91

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg har trent en stund. Trives veldig godt med det og spiser bra mat i forhold til treningen min og begynner å se smålig til resultater. Jeg vil bygge litt muskler foresten.

Har lest her inne på forumet at folk har det de kaller for hviledag og spiser mindre mat enn det de gjør når de trener. Hvorfor det?

Denne såkalte hviledagen med mindre mat skulle jeg da eksperimentere med i dag og endte med at jeg spiste 1 crossaint med sjokolade, 1 kanelbolle pluss 1 solskinnsbolle fra narvesen, 6 brødskiver med ost og skinke og en liten skål havregryn med banan. Assa til nå! klokken er 15:30 bare og dette var vel det jeg kan kalle lunchen min, hjelp! hva skjedde her? Har spist og trent bra hele uken også kommer dagen hvor jeg ikke trener og jeg sprekker til tusen. Jeg er skuffet og sint på meg selv. Føler jeg ødela alt etter de 3 bollene. Kroppen min bare skrek etter mer og vips så var det gjort. Hvor mye har jeg ødelagt nå? følte meg 10 kg tyngre med en gang.

Nå føler jeg at treningen min i går var bortkasta:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting er bortkastet og ei heller kan du gjøre noe med det som er spist.

Vær bedre forberedt og ikke la følelsene ta overhånd.

Dersom du ikke har trent stort lengre enn 1år sammenhengende vil du ikke ha stort utbytte av en slik "lavdag"(spørs hva en definerer dette som, for mitt vedkommende er dette psmf) likevel da din anabole fase/vindu (en tid der kroppen reparerer seg etter en treningsøkt) kan være så lang som 72timer.

Grunnen til at noen velger å spise mindre på de dagene en ikke trener, meg inkludert, er at de er på et nivå der de både er viljesterke nok til å gjennomføre livet sitt på den måten. Dagene en ikke trener vil en heller ikke stimulere til å bygge muskler(fordi ens anabole vindu er kortet ned til 24t), og da kan en like gjerne ha en dag der en ikke spiser i overskudd.

Dog er dette en eller færre dager i uken.

Jeg anbefaler deg å spise det samme hver dag, og gjerne tid samme tider - på den måten slipper du å sprekke fordi du likevel spiser nok mat til å dekke det du måtte skape av underskudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at jeg har trent en stund. Trives veldig godt med det og spiser bra mat i forhold til treningen min og begynner å se smålig til resultater. Jeg vil bygge litt muskler foresten.

Har lest her inne på forumet at folk har det de kaller for hviledag og spiser mindre mat enn det de gjør når de trener. Hvorfor det?

Denne såkalte hviledagen med mindre mat skulle jeg da eksperimentere med i dag og endte med at jeg spiste 1 crossaint med sjokolade, 1 kanelbolle pluss 1 solskinnsbolle fra narvesen, 6 brødskiver med ost og skinke og en liten skål havregryn med banan. Assa til nå! klokken er 15:30 bare og dette var vel det jeg kan kalle lunchen min, hjelp! hva skjedde her? Har spist og trent bra hele uken også kommer dagen hvor jeg ikke trener og jeg sprekker til tusen. Jeg er skuffet og sint på meg selv. Føler jeg ødela alt etter de 3 bollene. Kroppen min bare skrek etter mer og vips så var det gjort. Hvor mye har jeg ødelagt nå? følte meg 10 kg tyngre med en gang.

Nå føler jeg at treningen min i går var bortkasta:(

For det første: trekk pusten dypt, tell til 10, og slapp av litt. Du stresser deg opp altfor mye for noen boller og brødskiver. Det er høyst sannsynlig at dette ikke tar livet av deg.

For det andre: du skriver i første paragraf at du så smått begynner å se resultater, og at du "forresten" vil bygge litt muskler. Om du faktisk helt alvorlig talt vil "bygge muskler", da er det sannsynlig at du må spise ordentlig. Ikke boller hver dag, men heller ikke som en liten kanin som tolker det å "bygge muskler" som å ha lav fettprosent. Disse to tingene, til tross for at vi ofte tror at de henger sammen på grunn av det visuelle, kan noen ganger gå litt på kant med hverandre.

Det du må gjøre, er å ta en rolig kveld helt alene på rommet/i leiligheten/et privat sted, og tenke nøye igjennom hva som er det faktiske, reelle målet med treningen din. Hvis du kommer frem til at det faktisk er å bygge muskler, bli sterkere, osv. så er det sannsynlig at du også må akseptere at vekta antakeligvis ikke kommer til å gå nedover med det første. Er du ikke villig til å gå opp i vekt kan nervesystemet ditt bare gjøre deg så og så mye "sterkere" (les: mer effektiv) før det til slutt sier stopp.

Hvis du kommer frem til at det du vil er å ha mer markerte muskler, lavere fettprosent og sixpack-kjøret, så må du ta et kvelertak på kostholdet ditt og få orden på hver lille detalj. Da kan du godt fortsette å trene for å bli sterkere og alt det der, men du må akseptere at det i stor grad ikke er musklene dine som blir større og sterkere, men fettprosenten din som blir lavere slik at musklene synes bedre.

Hvis du ikke tar deg denne tiden til å definere målene dine soleklart, kommer du med 100% sikkerhet til å sløse vekk utrolig mye treningstid fordi du ikke gjør det som kreves av deg utenfor treningene også.

TL;DR

1) Definere mål klart

2) Lese, lære, undersøke hvordan best oppnå disse målene

3) Gjennomføre praktisk det du lærte teoretisk i punkt 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: trekk pusten dypt, tell til 10, og slapp av litt. Du stresser deg opp altfor mye for noen boller og brødskiver. Det er høyst sannsynlig at dette ikke tar livet av deg.

For det andre: du skriver i første paragraf at du så smått begynner å se resultater, og at du "forresten" vil bygge litt muskler. Om du faktisk helt alvorlig talt vil "bygge muskler", da er det sannsynlig at du må spise ordentlig. Ikke boller hver dag, men heller ikke som en liten kanin som tolker det å "bygge muskler" som å ha lav fettprosent. Disse to tingene, til tross for at vi ofte tror at de henger sammen på grunn av det visuelle, kan noen ganger gå litt på kant med hverandre.

Det du må gjøre, er å ta en rolig kveld helt alene på rommet/i leiligheten/et privat sted, og tenke nøye igjennom hva som er det faktiske, reelle målet med treningen din. Hvis du kommer frem til at det faktisk er å bygge muskler, bli sterkere, osv. så er det sannsynlig at du også må akseptere at vekta antakeligvis ikke kommer til å gå nedover med det første. Er du ikke villig til å gå opp i vekt kan nervesystemet ditt bare gjøre deg så og så mye "sterkere" (les: mer effektiv) før det til slutt sier stopp.

Hvis du kommer frem til at det du vil er å ha mer markerte muskler, lavere fettprosent og sixpack-kjøret, så må du ta et kvelertak på kostholdet ditt og få orden på hver lille detalj. Da kan du godt fortsette å trene for å bli sterkere og alt det der, men du må akseptere at det i stor grad ikke er musklene dine som blir større og sterkere, men fettprosenten din som blir lavere slik at musklene synes bedre.

Hvis du ikke tar deg denne tiden til å definere målene dine soleklart, kommer du med 100% sikkerhet til å sløse vekk utrolig mye treningstid fordi du ikke gjør det som kreves av deg utenfor treningene også.

TL;DR

1) Definere mål klart

2) Lese, lære, undersøke hvordan best oppnå disse målene

3) Gjennomføre praktisk det du lærte teoretisk i punkt 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bygge muskler og er klar over at vekten evt vil gå opp og at fettprosenten min ikke vil gå ned, men er det mulig å holde den stabil?. Jeg har ikke sååå mye muskler nå at jeg kan tenke på å redusere fettprosent og se markert ut. Dette er noe jeg tenkte å prøve på mot sommeren. Jeg vil derfor spise ordentlig og nok mat for at jeg skal få mer muskler. Poenget mitt var at jeg ikke vil ødelegge treningen min ved og fråtse i meg drittmat. Jeg har ikke helt forstått hva det innebærer og ha slike dager hvor man spiser mindre og hva det evt gjør med kroppen. Så tenkte rett og slett og bare prøve det ut. Noe som ikke gikk fult så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bygge muskler og er klar over at vekten evt vil gå opp og at fettprosenten min ikke vil gå ned, men er det mulig å holde den stabil?. Jeg har ikke sååå mye muskler nå at jeg kan tenke på å redusere fettprosent og se markert ut. Dette er noe jeg tenkte å prøve på mot sommeren. Jeg vil derfor spise ordentlig og nok mat for at jeg skal få mer muskler. Poenget mitt var at jeg ikke vil ødelegge treningen min ved og fråtse i meg drittmat. Jeg har ikke helt forstått hva det innebærer og ha slike dager hvor man spiser mindre og hva det evt gjør med kroppen. Så tenkte rett og slett og bare prøve det ut. Noe som ikke gikk fult så bra.

Det er ikke bare fullt mulig, men også mest naturlig å være vektstabil - det er derfor kroppen justerer sult- og metthetsfølelse og aktivitetsnivå.

Dessverre er det flere faktorer som ikke bare klusser til, men også forskyver kroppens naturlige signaler som en fint kan følge og opprettholde en sunn vekt. Om en vil bygge muskler, spiser i tide og utide, ugjevn døgnrytme og matvarer med mer energi enn næring er eksempler på faktorer som forstyrrer dette.

Å bygge muskler utover det en bruker i hverdagen, gå ned i fettprosent utover det kroppen selv synes er ok og å hele tiden ha tilgang til mat er ikke naturlig - derfor må en overstyre dette ved å lage seg rutiner og ha litt kontroll i starten til en klarer å holde seg til faste måltider, styrketrening med progresjon og god søvnhygiene.

Da vil en kunne bli sulten til faste tider hver dag(og velger en gode matvarer kan en spise til en er mett uten å måtte telle kalorier), en blir trøtt på kvelden og en våkner på morgenen (uten å måtte bruke vekkerklokke) som et resultat av dette får en bedre kroppssammensetning og mer energi.

Enkelt? Nei, ikke i starten - men det vil bli det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...