Gå til innhold

Stress og magefett


crntbg

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål jeg har lurt på lenge. Jeg er en veldig stressa person. Vil si jeg egentlig stresser konstant. Har fått høy syreproduksjon grunnet dette, og de verste dagene kan jeg nesten ikke gå fordi jeg får så vondt i magen av syreproduksjonen. - Skal få hjelp til å stresse mindre. Men, har hørt at stress har noe å gjøre med magefett. Hvordan vet jeg ikke, derfor jeg spør. Noe med at stress gjør at fett legger seg på magen?

Grunnen til at jeg lurer, er fordi jeg egentlig synes jeg har tynne bein i forhold til magen. Men det har kanskje bare noe med hvordan kroppen min legger fettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er kronisk stressa. Alltid. Jeg målte kortisolnivået (stresshormon) hos legen og han hadde knapt sett malen til forhøyede verdier. Jeg er kraftig undervektig, men det lille jeg har av fett (og når jeg var normalvektig) la seg aldri på magen. Hvor du lagrer fett er i all hovedsak genetisk. Mener å ha lest forskning/studier/påstander om at stress kan føre til mer lagring av fett rundt magen (Google it, du finner det med en gang), men antar at den genetiske koden er av langt større betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kronisk stressa. Alltid. Jeg målte kortisolnivået (stresshormon) hos legen og han hadde knapt sett malen til forhøyede verdier. Jeg er kraftig undervektig, men det lille jeg har av fett (og når jeg var normalvektig) la seg aldri på magen. Hvor du lagrer fett er i all hovedsak genetisk. Mener å ha lest forskning/studier/påstander om at stress kan føre til mer lagring av fett rundt magen (Google it, du finner det med en gang), men antar at den genetiske koden er av langt større betydning.

Det i hovedsak, og andre ting som livsstil (treningsform(!), matvarevalg, døgnrytme, aktivitetsnivå, stress)

Feks om er en en aktiv jogger, jobber 8-10timer på kontor, sliter med søvn, stresser, spiser i tide og utide og ofte mat med dårlig kvalitet - ja da samler du magefett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kronisk stressa. Alltid. Jeg målte kortisolnivået (stresshormon) hos legen og han hadde knapt sett malen til forhøyede verdier. Jeg er kraftig undervektig, men det lille jeg har av fett (og når jeg var normalvektig) la seg aldri på magen. Hvor du lagrer fett er i all hovedsak genetisk. Mener å ha lest forskning/studier/påstander om at stress kan føre til mer lagring av fett rundt magen (Google it, du finner det med en gang), men antar at den genetiske koden er av langt større betydning.

Interessant. Har du målt kortisol i urin også?

Jeg har ved gjentatte målinger (en stund siden sist) hatt sterkt forhøyede verdier av kortisol i urin. Så høye at laboratoriet skrev, "Bør utredes for cushing." Fastlegen min har imidlertid ikke tatt det særlig alvorlig.

Får du noe behandling for dette? Og vet du om du er stresset på grunn av høye kortisolverdier eller om det er selvpåført stress som har forårsaket de høye verdiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cushing?

Vet ikke hvor de påviste det, tok både urinprøve, blodprøve, blodtrykk, hjertemåling og oksygenmåling (var på Ullevaal hele dagen..).

Får ikke noe behandling på det da det i høyeste grad er selvpåført. Det er en direkte konsekvens av livsstilen min (sover ikke, spiser ikke, trener, arbeider 12-timers arbeidsdager, tatt 30 studiepoeng i vår + bachelor (samtidig som jobb) osv.). Så eventuelt den behandlingen jeg får er det psykiske med tanke på å bli frisk fra SF, men ikke noe medikamenter :/

Hva sa fastlegen din når du fikk påvist nivåene? Og var det han som sendte deg til testing i utgangapunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke noe behandling på det da det i høyeste grad er selvpåført. Det er en direkte konsekvens av livsstilen min (sover ikke, spiser ikke, trener, arbeider 12-timers arbeidsdager, tatt 30 studiepoeng i vår + bachelor (samtidig som jobb) osv.). Så eventuelt den behandlingen jeg får er det psykiske med tanke på å bli frisk fra SF, men ikke noe medikamenter :/

Hmmm...

Håper dette er ting du tar tak i eller får hjelp med. Høres ut som min livsstil (minus SF) før jeg gikk på tidenes smell og måtte slutte med ALT.

Hva sa fastlegen din når du fikk påvist nivåene? Og var det han som sendte deg til testing i utgangspunktet?

Jeg sendte meg selv til testing. Legen visste ikke engang at man kunne måle det i urin. ;)

Når prøvene kom tilbake fikk han på seg alvorlig-ansiktet og sa at dette måtte vi se nærmere på. Videre sa han at han måtte innrømme å kunne svært lite om slike ting, så han måtte konferere med en endokrinolog på Ullevål. Dette har han angivelig gjort og de var visst enige om å bare la det ligge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, arbeider med det og har gjort det lenge. Noe særlig fremgang er dessverre ikke å spore, but but!

Jeg ville forhørt meg med en annen lege også. For all del - allmennleger er flinke, men de er også mennesker. Når det kommer til mer alvorlige ting kan det være en god ide å få en second opinion! Det ville jeg gjort bare for å være sikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, arbeider med det og har gjort det lenge. Noe særlig fremgang er dessverre ikke å spore, but but!

Jeg ville forhørt meg med en annen lege også. For all del - allmennleger er flinke, men de er også mennesker. Når det kommer til mer alvorlige ting kan det være en god ide å få en second opinion! Det ville jeg gjort bare for å være sikker :)

Flott! Lykke til! Men det å jobbe 12-timers dager og samtidig skulle være full student er vel noe du kan gjøre noe med?

Allmennleger er flinke til å være allmennleger. I hvert fall noen av de er det. Men de fleste har lite peiling når det gjelder andre ting enn influensa og hoste. Skal prøve å få en second opinion litt senere. Har jobbet med å redusere stress og koffeininntak siden den gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Lykke til! Men det å jobbe 12-timers dager og samtidig skulle være full student er vel noe du kan gjøre noe med?

Allmennleger er flinke til å være allmennleger. I hvert fall noen av de er det. Men de fleste har lite peiling når det gjelder andre ting enn influensa og hoste. Skal prøve å få en second opinion litt senere. Har jobbet med å redusere stress og koffeininntak siden den gang. :)

Penger i kassa må en ha og utdanning er greit å få på plass ;)

Men høres ut som du har en god plan, stress og koffein (og nikotin ? ) er ikke akkurat elementer som hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også MYE stress i livet for tiden (meget høye stressnivåer siden cirkus begynnelsen mai), men har ikke opplevd noe økning i kroppsfett (eller vekt). Merker det dog på andre måter - som dårligere restitusjon, mindre å gi på trening, blir fort småskada o.l.

Tror nok at mye av fettlagringen som skjer sett i sammenheng med stress handler om kosthold, søvn og mangel på rutiner - for veldig mange reagerer på stress ved at appetitten påvirkes slik at en gjerne ikke er sulten på samme måte som før og dermed skipper enkelte måltider, for siden å få ulvehunger å lange innpå med mat som gjerne ikke er "optimalt" sammensatt. Om en i tillegg ikke får sove er det lett for mange å bli søtsugne - rett og slett fordi kroppen skriker etter energi (fordi en mangler søvn og er trøtt, men signalene vi oppfatter er = Må ha mat/karbs!).

Selv reagerer jeg på søvnmangel ved å miste appetitten, så den siste tiden har jeg rett og slett måtte tvinge i meg mat - faste tidspunkter, faste (mer eller mindre) måltid. Håper og tror at det har hatt en del å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...