Gå til innhold

Bra forbrenning


crntbg

Anbefalte innlegg

Det er noe jeg alltid har lurt på. Mange "naturlig tynne", mener at de har arva forbrenningen etter far og går ikke opp i vekt. Jeg tenker at alle går ned i vekt, og alle går opp i vekt, med mindre noe sykdom er viklet inn. Men jeg er ingen ekspert. Så spørsmålet er om hvorvidt dette stemmer. Og; hvor bra forbrenning er egentlig en bra forbrenning?

Mulig dette ble litt dårlig formulert, men si ifra om jeg skal forklare på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester
Det er noe jeg alltid har lurt på. Mange "naturlig tynne", mener at de har arva forbrenningen etter far og går ikke opp i vekt. Jeg tenker at alle går ned i vekt, og alle går opp i vekt, med mindre noe sykdom er viklet inn. Men jeg er ingen ekspert. Så spørsmålet er om hvorvidt dette stemmer. Og; hvor bra forbrenning er egentlig en bra forbrenning?

Mulig dette ble litt dårlig formulert, men si ifra om jeg skal forklare på nytt.

Min erfaring er at "naturlig tynne" ikke klarer å skille mellom å faktisk spise mye (målbare kalorier) med å spise seg mett (opplevd følelse). De sier de trykker i seg og spiser seg kjempemette hele tiden, men ofte ser man at de er veldig mye mer aktive en de oppgir, og spiser sjeldnere og mindre en de oppgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at "naturlig tynne" ikke klarer å skille mellom å faktisk spise mye (målbare kalorier) med å spise seg mett (opplevd følelse). De sier de trykker i seg og spiser seg kjempemette hele tiden, men ofte ser man at de er veldig mye mer aktive en de oppgir, og spiser sjeldnere og mindre en de oppgir.

Er dette jeg synes jeg også. Så lurer på hvor mye man egentlig kan forbrenne, siden noen mener de spiser MINST 3500 kalorier dagen uten å gå opp i vekt (jenter) og opplevd ofte at gutter sier de spiser 5000 kalorier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Er dette jeg synes jeg også. Så lurer på hvor mye man egentlig kan forbrenne, siden noen mener de spiser MINST 3500 kalorier dagen uten å gå opp i vekt (jenter) og opplevd ofte at gutter sier de spiser 5000 kalorier

Jeg har også "Hørt" at folk spiser slike mengder, men jeg har aldri faktisk sett noen som kan vise til at dette skjer systematisk over tid og ikke bare "estimering". Å de jeg har møtt som faktisk klarer å presse 3500+ kcal (gutter) dag ut og dag inn har ofte svært fysisk krevende jobber og mye gåing til/fra jobb og aktiv fritid.

men det er helt og holdent min erfaring, så håper noen andre kan utfylle ang faktiske forskjeller. Men forbrenning slik jeg forstår er like mye et resultat av aktivitet, og ikke en "iboende fast forbrenning" som er forskjellig. En som rører seg mye forbrenner mye og vise versa, forbrenningen er dermed ikke bare varierende fra person til person, men fra dag til dag, uke til uke og måned til måned pr individ også.

FrkHoel Therese ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er net

Jeg har også "Hørt" at folk spiser slike mengder, men jeg har aldri faktisk sett noen som kan vise til at dette skjer systematisk over tid og ikke bare "estimering". Å de jeg har møtt som faktisk klarer å presse 3500+ kcal (gutter) dag ut og dag inn har ofte svært fysisk krevende jobber og mye gåing til/fra jobb og aktiv fritid.

men det er helt og holdent min erfaring, så håper noen andre kan utfylle ang faktiske forskjeller. Men forbrenning slik jeg forstår er like mye et resultat av aktivitet, og ikke en "iboende fast forbrenning" som er forskjellig. En som rører seg mye forbrenner mye og vise versa, forbrenningen er dermed ikke bare varierende fra person til person, men fra dag til dag, uke til uke og måned til måned pr individ også.

FrkHoel Therese ?

er nettopp det. Har aldri sett noen spise så mye på en dag. Og de som mener de spiser mye, så har jeg opplevd at det er 2 loffskiver frokost med Nugatti, lunsj det samme, middag er to poteter og pittelite kjøtt, og kveldsmat igjen er loff. Og det for meg er ikke mye mat, men bare usunt kosthold. Jeg tenker at, det er jo ikke sånn man går opp i vekt? Ikke på en god måte hvertfall, og det er nok for lite mat å gå opp i vekt på og tenker jeg.

Får sjekke når jeg får bedre nett, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en bror som er en av de som spiser og spiser men er veldig slank, til og med atletisk looking uten å trene.

Når vi en sjelden gang spiser middag sammen spiser han gigantiske porsjoner, gjerne flere og masse dessert. Altså kan tippe rundt 2000 kcal.

Da jeg spør han: Når spiste du sist? Lyder som regel svaret: "i går på denne tida tror jeg..? Har abre glemt å spise..." og stuff som det.

Det er som oftest en lignende forklaring på de som tror de spiser mye, og er slanke. Og slevføglelig i kombinasjon med spontankativitet (etter hva jeg har lest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bror som er en av de som spiser og spiser men er veldig slank, til og med atletisk looking uten å trene.

Når vi en sjelden gang spiser middag sammen spiser han gigantiske porsjoner, gjerne flere og masse dessert. Altså kan tippe rundt 2000 kcal.

Da jeg spør han: Når spiste du sist? Lyder som regel svaret: "i går på denne tida tror jeg..? Har abre glemt å spise..." og stuff som det.

Det er som oftest en lignende forklaring på de som tror de spiser mye, og er slanke. Og slevføglelig i kombinasjon med spontankativitet (etter hva jeg har lest)

Føler mange spiser mye, veldig sjelden. Jeg eksempel har en helt normal kropp, helt normal kroppsvekt. Folk sier jeg spiser ekstremt mye, men jeg spiser bare mye middag. Mange har vært sånn "herregud du skulle vært bælfeit", men jeg har aldri vært glad i frokost eller lunsj. Ikke kveldsmat heller. (Har skjerpet meg nå altså, fordelt måltidene mye bedre). For de Tror jo da at jeg spiser masse til alle måltider, men da hadde jeg jo vært større.

Men det er vel eksempel, si en jente da; som mener hun ikke går opp i vekt. Si hun spiser 2000 kalorier dagen, men forbrenningen er 2100. Som blir stappmett av 2000 kalorier da, men trenger i prinsippet da "bare" spise 100 ekstra hver dag for å gå opp. Vil man si da det er en bra forbrenning? Bare tenker høyt her haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er ikke noe magisk med forbrenningen til "naturlig tynne" mennesker annet enn at de har et veldig avslappet forhold til mat, spiser kun når de er sulten, stopper når de er mett, sjeldent småspiser og gjerne er mer aktive enn de tenker over.

Jeg er en av dem. Har alltid vært veldig slank. Skal sies at jeg faktisk spiste enorme mengder frem til ungdomsskolen da jeg voskte raskt i høyden og krevde voksenporsjoner allerede i barnehagen(kun lette spise et halvt brød med jordbærsyltetøy og på restaurant var det ikke snakk om barneporsjoner og skulle alltid ha dessert :p). Men da veksten stoppet så regulerte appetitten min seg til hva jeg trengte.

I dag er jeg fremdeles småspist og klarer fysisk ikke å spise mer enn til metthetspunktet, selv om det er aldri så godt, før jeg blir kvalm og uvel. Uansett om det er snakk om mat, godteri etc.

Jeg er også oppdratt til å spise sunne og solide måltider før evt "søtt" noe som gjør at jeg aldri spiser snop/dessert før evt etter en solid middag og naturlogvis så orker jeg da ikke dessert eller mye søtt for senere på kvelden da jeg er såpass mett etter middag. Med stabilt blodsukker så får jeg ikke cravings og kan da fint klare meg på et par knekk med sjokolade, litt popcorn eller et par scoops med iskrem.

I tillegg har jeg makk i rumpen og løper hver dag, samt går turer hvert helg på minst 2 timer. Nå som jeg er hjemme i mammaperm har vi trillet turer på 2-3 timer hver dag siden vi kom hjem samt at jeg løper 3.5-4 mil i uka.

Har også venninner som er "naturlig tynne" og en som sa hun aldri klarte å legge på seg selv om husk spiste "alt" ble overrasket da jeg regnet ut at hun knapt spiste 1200 kcal om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...