Gå til innhold

Strekk eller noe lignende i korsryggen


Andyb

Anbefalte innlegg

Hei.

I dag når jeg skulle legge tilbake noen hantler hadde en tulling lagt fra seg 10kgs vektene i 30kgs plassen som vanlig. Litt irritert (og dum) når jeg skulle rydde på plass 10kg hantlene og "nappet" dem ut av hylla fikk jeg ett skikkelig rykk i venstre siden av korsryggen. Er muskulært og føles litt annerledes ut enn en strekk, men kan fort være det.

Noen som har noen tips til hva det kan være og/eller hva man burde gjøre med en sånn skade? Hvile, stretche, massere, ise, varme eller styrke. Er så mye alternativer og vil bare fortest mulig tilbake uten å forverre situasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veit ikke helt om jeg tror det var "dråpen". Jeg har grunnet sykdom vært liggende og rimelig sedat de siste 3 årene. Kan hende jeg har økt kiloene for fort og var ganske sliten i ryggen etter 4 sett med hantelroing når jeg skulle legge tilbake vekten. Forstår du tenker det er mangel på teknikk, men hadde verken krom rygg eller noe lignende. Tok bare å dro vektene litt fort opp i "god" posisjon, men jeg vridde meg til siden for å legge vektene på riktig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver her styrker i mine øyne troen på at jeg hadde rett i første innlegg. Hvorvidt du velger å følge anbefalingen eller ikke, er opp til deg. Det kan selvfølgelig også hende at jeg tar feil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en ting jeg kan lite om så er det skader og rehabilitering da jeg har hatt svært få skader og liten grunn til å lese meg opp på emnet. Derfor jeg spør her :) Jeg før lese igjennom linken å prøve det ut (y)

Edit: Kjente meg ikke så mye igjen i den artikkelen. Mobiliteten min er veldig bra og noe jeg la stor vekt på fra jeg startet å trene igjen. Klarer teknisk riktig overhead squat. Jeg har konstant lordose, kanskje litt for mye. Har hatt det hele livet og samme med mine søsken.

Jeg mener ikke å være kverulerende eller noe lignende, jeg prøver bare å forstå å lære litt mer om det er noe jeg har gjort galt og hva jeg kan gjøre for å fikse problemet. Veit jo det var dumt å nakke opp noen vekter i en rotasjon etter flere tunge sett med hantelroing, men utenom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke oppfattet som kverulering :-)

Det er stor forskjell på anterior tilt (korrekt bekkenstilling) og svai i ryggen. Hvorfor? *Veldig* mange krummer området mellom S1 og L4, mens de 'henger' (altså hyperekstenderer) i området hvor brystrygg blir til korsrygg (thoracolumbal columna). Det er derfor lett å få et feilaktig inntrykk av hofteposisjonen.

En måte å teste på, er å sjekke hvor pubis (lyskebenet) er i forhold til anterior superior iliac spine (øvre fremre hoftekam). Dette gir et reellt inntrykk av hvilken stilling bekkenet er i, noe lumbalposisjon ikke gjør.

Det er også en del bevegelses- og styrketester du kan foreta deg for å bekrefte/avkrefte.

Igjen, det kan hende at jeg tar feil. Men ut i fra det du skriver så høres det ganske sannsynlig ut. Kroppen tåler veldig mye juling, dersom funksjonen stort sett er god. Men ved PPT vil nesten all belastning være feilbelastning, og derfor hører du om tilfeller der man 'bare skulle' plukke opp en penn, bøye seg, eller lignende, og ender opp med prolaps/strekk i QL/etc

Siden du har vært syk såpass lenge, anbefaler jeg at du går rolig frem, og at du lærer deg 100% korrekt teknikk. God bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antakeligvis en strekk i quadratus lumborum. Uansett så skal ikke dette skje, og det var nok 'dråpen'. Foreslår at du lærer å bøye deg og løfte riktig, med hoften.

Hvis du er mye sår i korsryggen i hverdagen, så kan du se på denne artikkelen

http://treningogrehab.no/klemmer-du-ubevisst-inn-magen/

Hei Kjetil1234 Jeg klemmer ubevisst/bevisst inn magen til vanlig, samt har slitasje 2 på to skiver i korsryggen(mener det var l2+l5). Dette fikk jeg påvist i en alder av 17-19år ved MR/lege/kiropraktor. Skal til ny MR i Juli.

Jeg har forstått viktigheten av sitte riktig og rett teknikk. Men, har du noen andre tips? Hvis jeg skal f.eks "slappe" av i magen, så får jeg jo nesten "vondt"/den bulken helt nederst. Tenker mest på dette med mageholdningen.

Jeg prøver både å forsterke core muskulaturen og prøve å øke bevegeligheten i hofte/hamstring partiet ved å tøye relativt oftere enn resten av kroppen.

Synes for øvrig den artikkelen var god, og dårlig. Kunne vært bedre delt inn + gått over mer av siden istedenfor bare halve skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil1234 Jeg klemmer ubevisst/bevisst inn magen til vanlig, samt har slitasje 2 på to skiver i korsryggen(mener det var l2+l5). Dette fikk jeg påvist i en alder av 17-19år ved MR/lege/kiropraktor. Skal til ny MR i Juli.

Jeg har forstått viktigheten av sitte riktig og rett teknikk. Men, har du noen andre tips? Hvis jeg skal f.eks "slappe" av i magen, så får jeg jo nesten "vondt"/den bulken helt nederst. Tenker mest på dette med mageholdningen.

Jeg prøver både å forsterke core muskulaturen og prøve å øke bevegeligheten i hofte/hamstring partiet ved å tøye relativt oftere enn resten av kroppen.

Synes for øvrig den artikkelen var god, og dårlig. Kunne vært bedre delt inn + gått over mer av siden istedenfor bare halve skjermen.

Hei

Du må tilby kroppen et alternativ, nemlig korrekt bekkenstabilisering. Dette står i artikkelen, men det er kanskje litt tunglest. Planlegger å lage tilhørende videoer til hver artikkel, etter hvert.

Når bekkenet dras posteriort (rectus abdominus er en bekken fleksor, når korsryggmuskulaturen er inaktiv), vil korsryggen dessverre være i konstant feilbelastning under aksial belastning (f.eks når man står eller sitter).

Hva er 'core' ? De aller fleste tenker 'mage' når de sier core. De viktigste core-musklene som ofte blir bortglemt, er psoas major, lumbal multifidus, diafragma (dvs pusteteknikk) og transversus abdominus.

Tøying av hamstrings kan være nyttig dersom det er utført riktig (altså IKKE toe touch, da dette øker hypermobiliteten i korsryggen), men om man har et stabilitetsproblem så vil ikke stretching hjelpe i særlig grad.

Det er i min mening ingen vits i å ta MR etter MR dersom rotårsaken ikke er adressert. Har en kunde som deg, 3 lumbalprolapser, startet som 15-åring. Hun er nå helt smertefri etter å ha fulgt rådene på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...