Gå til innhold

Bør jeg nå ned i vekt eller fortsette med styrke?


hanibanani

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du bare måler med øyemål og badevekta, så kan det absolutt være vits i å begynne med målebåndet attpåtil. Velg deg en fire-fem faste målesteder, og mål hver andre /fjerde uke. Da får du langt mer konkret feedback enn hva du føler (:

Ellers ; ting tar tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Startet med styrketrening for ca. 2,5-3 mnd. siden. Har blitt en god del sterkere i de aller fleste øvelsene (knebøy, hip thrust, benkpress, markløft og diverse andre "småøvelser"), men har ikke fått noen SYNLIGE resultater. Med treninga mi hadde jeg to mål: å bli sterkere og få mer definert kropp. Dvs. at jeg kan godt ligge på samme vektnivå som nå (men gjerne et par kilo under), men jeg jobber for å få strammere og mer definert kropp (spesielt rumpe, bakside lår og overarmer). Greia er at selv om jeg har blitt sterkere, spiser mindre og MYE sunnere ser jeg ingen resultater på kroppen. Har verken gått opp eller ned i vekt.

Sånn til info veier jeg ca. 58 kg og er 162 cm høy. Ligger på ca. 1600 kcal +- hver dag og omtrent 90 gram protein. Derfor har jeg noen spørsmål her: Vil fettprosenten gå ned etterhvert om jeg fortsetter med samme kosthold og trening, eller er i underkant av 3 mnd styrketrening nok til å se at jeg gjør noe "feil" i forhold til målet mitt om å bli mer definert? Bør jeg heller satse på å ligge i kalori underskudd for å "slanke frem" musklene? Tenker spesielt på rumpa og baksiden av lårene som jeg har hatt hovedfokus på under hver økt. F. eks i hip thrust har jeg økt 15 kg siden jeg begynte, men jeg ser INGEN resultater på den slappe rumpa mi. Har en god del fett som ligger på rumpe og lår, så vil disse områdene bli strammere om jeg går ned i vekt først, for så å fortsette styrketreningen når jeg har kvittet meg med litt av fettet? Eller er det faktisk mulig å både miste fett og bygge muskler samtidig? Isåfall, hvordan bør kostholdet være?

Litt vanskelig å forklare dette her, men håper dere skjønner, og at det ikke ble for rotete :) Er ikke akkurat noe ekspert på dette her, så blir glad for alle svar.

Slenger med et eksempel på hva jeg har spist i dag:

Frokost: 1,5 brødskive med smør, spekeskinke og kokt skinke + druer

Lunsj: 3 rugsprø med kokt skinke, en appelsin og mager vaniljekesam

Mellommåltid: En muslibar, litt pære

Middag: Kyllingfilet med potetmos og brokkoli

Kvelds: ?

Hei og velkommen!

Først og fremst - fantastisk at du har kommet i gang med styrketrening og finner det givende!

Jeg vil anbefale at du fortsetter å tenke prestasjon og kvalitet på styrketreningen - i en øvelse som feks hipthrust har en enormt potensiale til å trene med tunge vekter.

Kostholdet ditt består i stor grad av brødmat med pålegg, og jeg kan anbefale deg å snu litt på flisa å heller bruke kjøtt, fisk, egg, ost og meieriprodukter, potet, ris, korn, frukt og grønnsaker som måltider. Dette gir deg (1) mer næring og (2) metthetsfølelse.

Det trenger i grunn ikke være så komplisert som dette, men det kan være en ide om en ønsker å lære og skaffe seg et overblikk - for deretter å se litt på matvarevalg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Det kan være noen grunner, f.eks har du oppnådd synlige resultater, men du du kanskje ikke ser de selv? Bruk målebånd så finner du ut om det stemmer, og etter hva du skriver kan det godt hende det er dette du "lider" av. Uansett stå på.

De andre grunnene kan være litt kjipere å høre, men siden du har oppnådd store fremskritt i treningen er det lett å rette opp.

Du kan jukse litt mye. Det er fryktelig fort gjort å legge på flere hundre kalorier om dagen om man bruker litt smør, syltetøy, chilisaus, mye olivenolje. Det jeg gjorde når jeg forsøkte å spise etter mål og feilet akkurat som du kanskje gjør, var at jeg skrev ned alt jeg spiste på en matvarekalkulator og så da med en gang at jeg lå mye høyere i kaloriinntak enn det jeg trodde. Om dette er tilfellet er det bare å forandre litt på dietten og være litt "smartere". Det sto lengre opp her at du kanskje spiste litt mye karbohydratrik mat med veldig mye kcal. Brød og potetmos. Kutt ut det så tror jeg du vil kunne se litt mer resultater. (som jeg sa innledningsvis tror jeg du har oppnådd resultater men at du har sett deg blind på de=)

Det siste (det virker ikke som det er tilfellet) men det kan hende at du ikke trener ofte eller hardt nok.

Sånn på tampen vil jeg anbefale lett/moderat kardiotrening. Jeg sier alltid. Finn frem god musikk eller kanskje en lydbok. Sett av en time og hold en intensitet som gjør at du ikke har hjertet i halsen og puster og peser, men at du kan holde en samtale gående eller om du er alene greier å holde pusten i 5-10 sekunder. Du kan gjøre alt fra tredemølle, romaskin, gå tur, jogge, sykle, hopp og sprett foran tven hjemme. Dette gjør underverker om man ikke liker å være steinhard på dietten.. (1 time lett jogging burde forbrenne 500-800 kcal)

Uansett er du på god vei og jeg ønsker deg lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok utgangspunkt i at du drev med styrketrening og ønsket vektnedgang(nedgang i fettprosent) i tillegg. Harde intervalløkter er utrolig effektivt med tanke på kondisjon og utholdenhet, men du øker sjansen for at kroppen henter inn underskuddet av kalorier fra muskelmassen. du vil også senke prestasjonsnivået ved styrketreningen og dermed hindre utvikling ved ofte kjøre hardøkter med kondisjontrening.

Det er også et poeng at du vil forbrenne fler kalorier med en time middels kardio fremfor 20 minutters harde intervaller.

Men for all del, det er ikke noe i veien med hard kondisjonstrening og jeg for min del syntes at dette er mye mer gøy og løper heller i trappene på holmenkollen enn å bruke en time rundt bygdøy i ""lusketempo", men på diett prøver jeg å holde det til et minimum da det kan være til mer skade enn nytte med tanke på å senke fettprosenten.

håper dette forklarte litt. Apropo. 2 timer middels kardio er enda bedre, men hvem har tid til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok utgangspunkt i at du drev med styrketrening og ønsket vektnedgang(nedgang i fettprosent) i tillegg. Harde intervalløkter er utrolig effektivt med tanke på kondisjon og utholdenhet, men du øker sjansen for at kroppen henter inn underskuddet av kalorier fra muskelmassen. du vil også senke prestasjonsnivået ved styrketreningen og dermed hindre utvikling ved ofte kjøre hardøkter med kondisjontrening.

Det er også et poeng at du vil forbrenne fler kalorier med en time middels kardio fremfor 20 minutters harde intervaller.

Men for all del, det er ikke noe i veien med hard kondisjonstrening og jeg for min del syntes at dette er mye mer gøy og løper heller i trappene på holmenkollen enn å bruke en time rundt bygdøy i ""lusketempo", men på diett prøver jeg å holde det til et minimum da det kan være til mer skade enn nytte med tanke på å senke fettprosenten.

håper dette forklarte litt. Apropo. 2 timer middels kardio er enda bedre, men hvem har tid til det?

Studier har vist at 12 min. med HIIT (High-Intensity Interval Training) i det lange løp forbrenner 50% mer enn en joggetur på 1 time.

Kan også anbefale denne videoen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studier har vist at 12 min. med HIIT (High-Intensity Interval Training) i det lange løp forbrenner 50% mer enn en joggetur på 1 time.

Kan også anbefale denne videoen:

Men som jeg tidligere har fortalt, er risikoen for at du ødelegger for styrketreningen en viktig faktor.

Alle jeg vet om som har trent styrke og begynt med mye HIIT e.l i stedet for langkjøringer har sett nedgang i styrkerommet. Visuelt og sikkert rent kroppslig sett er det kanskje en økning, men å se at du må ta av vektskiver istedet for å legge på kan være veldig demotiverende, hvertfall i starten.

Hadde OP fortalt at hun kun ville ned i fettprosent ville svaret mitt vært annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...