Gå til innhold

Formsjekk på knebøy


beeenk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så lenge du bikker parallell på hver rep skal ikke jeg mase på at du MÅ gå A2G (selv om det selvfølgelig er imponerende å se folk gjøre med seriøse vekter).

Ville dog gått over til å bøye i sko (converse, løftesko, fivefingers, whatever floats your boat). Ufint å tryne midt i en rep fordi du er svett på føttene :p

Og mulig det er noe å hente på litt smalere grep? Ser ut som du holder ganske bredt til å være highbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen hjertelig :D Ja, jeg kan nok gå dypere, men siden jeg da får endel buttwink, så vil jeg ikke såå dypt. (Dårlig unnskyldning).

Ja, skal kjøpe løftesko snart ass :D men da må jeg vel ut med 1000,- ? :D

Skal prøve smalere grep, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tusen hjertelig :D Ja, jeg kan nok gå dypere, men siden jeg da får endel buttwink, så vil jeg ikke såå dypt. (Dårlig unnskyldning).

Ja, skal kjøpe løftesko snart ass :D men da må jeg vel ut med 1000,- ? :D

Skal prøve smalere grep, takk :)

Tvert om. God unnskyldning, dybden er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil1234 Tusen takk!! :D

- Ja, jeg går for fort ned ass. Kan det være skadelig? Skal jobbe med kontrollert nedsenkning, takk.

- Når du sier passe på korsryggen, mener du at jeg skal presse brystet opp mer? Eller tenker du på buttwink, eller begge deler? Noen ganger får jeg vondt i korsryggen i noen dager etterpå. Det er de gangene jeg legger på for mye vekter, for fort.

- Yess, notert :D

Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjetil1234 Tusen takk!! :D

- Ja, jeg går for fort ned ass. Kan det være skadelig? Skal jobbe med kontrollert nedsenkning, takk.

- Når du sier passe på korsryggen, mener du at jeg skal presse brystet opp mer? Eller tenker du på buttwink, eller begge deler? Noen ganger får jeg vondt i korsryggen i noen dager etterpå. Det er de gangene jeg legger på for mye vekter, for fort.

- Yess, notert :D

Takk igjen

Brystet skal ned, korsryggen skal svaies. Brystetryggens naturlige posisjon er mildt krum, mens korsryggen er mildt svai. for å optimalisere buktrykk må disse kurvene opprettholdes. Veldig mange sliter med dette, og klarer ikke å holde en mild krum brystrygg uten å krumme korsryggen. Likeledes sliter mange med å unng å å svaie brystryggen når de svaier korsryggen.

*Bryst ned

*Korsrygg svai

*masse buktrykk

*kontroller dette på vei ned, og når du kjenner spennet i korsryggen (enden av fleksibiliteten din), så presser du deg opp igjen. Ikke pust ut før du er på topp

Hvis du for vondt så er nok dette fordi du slipper opp bekkenspennet ditt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystet skal ned, korsryggen skal svaies. Brystetryggens naturlige posisjon er mildt krum, mens korsryggen er mildt svai. for å optimalisere buktrykk må disse kurvene opprettholdes. Veldig mange sliter med dette, og klarer ikke å holde en mild krum brystrygg uten å krumme korsryggen. Likeledes sliter mange med å unng å å svaie brystryggen når de svaier korsryggen.

*Bryst ned

*Korsrygg svai

*masse buktrykk

*kontroller dette på vei ned, og når du kjenner spennet i korsryggen (enden av fleksibiliteten din), så presser du deg opp igjen. Ikke pust ut før du er på topp

Hvis du for vondt så er nok dette fordi du slipper opp bekkenspennet ditt, ja.

Interessant. Uten at jeg har god nok kunnskap på området til å si at nøytral thorakal ikke fungere like effektivt, lufter du et godt poeng. Jeg føler fortsatt det henger noen merkelige ting igjen som er "sant". F.eks jeg ble alltid lært å presse fra hælen i mark og spesielt knebøy. Så en video av Mark Rippetoe for litt siden der han mener at man skal presse fra midt på foten ca, over vekta og mest stabile punkt. Og det gir jo egentlig mer mening? I alle fall for markløft.

Forresten ville uansett bare si at du har mange, gode poster i det siste og det er interessant å lese. Så ty :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier trykk på hælen fordi 90% som feilbalanserer gjør det ved for mye trykk på fremsiden av foten. At de prøver å presse med hælen fører de da inn i balanse. Samme prinsippet hva gjelder knærne ut - man ønsker at de peker i linje med foten, men de fleste skyter de inn fremfor for mye ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk sier trykk på hælen fordi 90% som feilbalanserer gjør det ved for mye trykk på fremsiden av foten. At de prøver å presse med hælen fører de da inn i balanse. Samme prinsippet hva gjelder knærne ut - man ønsker at de peker i linje med foten, men de fleste skyter de inn fremfor for mye ut.

Jeg ser absolutt det poenget da mange ikke har stabiliserende styrke/sterk posterior chain nok til å sette seg lenger "bak", og de har behov for å fokusere på det. Men det jo fortsatt feil hvis man tar det for bokstavelig. Det er jo en enkel og grei forenkling og forklaring, men det hadde spart meg mer tid uten forenklingen.

Problemet er jo at man lærer en modifisert sannhet. Så når man kommer til et tilfelle som er annerledes mener man noe som egentlig ikke er riktig, fordi man har lært noe som funker 90% av gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Uten at jeg har god nok kunnskap på området til å si at nøytral thorakal ikke fungere like effektivt, lufter du et godt poeng. Jeg føler fortsatt det henger noen merkelige ting igjen som er "sant". F.eks jeg ble alltid lært å presse fra hælen i mark og spesielt knebøy. Så en video av Mark Rippetoe for litt siden der han mener at man skal presse fra midt på foten ca, over vekta og mest stabile punkt. Og det gir jo egentlig mer mening? I alle fall for markløft.

Forresten ville uansett bare si at du har mange, gode poster i det siste og det er interessant å lese. Så ty :)

Bare hyggelig buddy :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser absolutt det poenget da mange ikke har stabiliserende styrke/sterk posterior chain nok til å sette seg lenger "bak", og de har behov for å fokusere på det. Men det jo fortsatt feil hvis man tar det for bokstavelig. Det er jo en enkel og grei forenkling og forklaring, men det hadde spart meg mer tid uten forenklingen.

Problemet er jo at man lærer en modifisert sannhet. Så når man kommer til et tilfelle som er annerledes mener man noe som egentlig ikke er riktig, fordi man har lært noe som funker 90% av gangene.

Jeg sier ikke at jeg er enig, bare hvorfor det er sånn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt vanskelig å se siden det går litt fort, men ser nesten ut som om du begynner øvelsen med knærene (?). Jeg ville se deg

mer med hoftene. Mulig er det som blir nevnt over med å sette seg mer "bak" og "bryst ned"...

Noen teknikkvideoer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...