Gå til innhold

Lav testosteron ? prøv 15-20gram ingefær om dagen


jibbo

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg bare skulle nevne at de muligens ligger noe i at ingefær øker testosteron nivåene, har tidligere postet her ang lav testo og har tatt 2 separate blodprøver med flere mnd mellomrom som jeg ikke fikk noe behandlig. Begge prøvene viste serum test på 7 av ref 8-35

Bestemte meg for og prøve ingefær, lest på nettet at de kunne økte nivåene.

Svaret jeg fikk på siste blodprøve var 13 av 8-35 ref.

Nå kan det jo være at kroppen har ordna opp selv men virker like sannsynelig at det er ingefæren som har økt nivåene.

Måten jeg tar ingefæren på er og skjære av en 15-20gram stor bit fra en ingefær rot og spise sammen med havregryn om morgenen.

Verdt og nevne at jeg muligens har sekundær hypogonadisme siden serum nivåene mine økte til 32 med hcg og clomid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meget interessant. Skader ikke å prøve! :)

Uansett kult at du har fått en økning. Generelt det å spise kvalitetsmat, sove nok (og til rett tid; veldig viktig) og å redusere stress vil for de fleste gjøre underverker og kan også reverse en slik tilstand om den er forårsaket av for eksempel stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg er skeptisk nysgjerrig på om det har så fryktelig mye å si for styrke og muskelvekst om man faktisk er innenfor normalområdet. Jeg er selv diagnostisert med Hypogonadisme etter å ha fått fjernet en testikkel etter kreft. Testosteronnivået mitt har ligget jevnt på 5,1 i et par år nå, samtidig som jeg har hatt en meget tilfredsstillende fremgang i styrke og muskelvekst. Jeg er blitt tilbudt trt, men har foreløpig valgt å avstå fra behandling.

Jeg tror at viktigere enn et referanseområde for Testosteron er det at man faktisk trener og streber etter fremgang. Er man derimot plaget av andre symptomer som forringer livskvaliteten, så tror jeg nok at trt er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk nysgjerrig på om det har så fryktelig mye å si for styrke og muskelvekst om man faktisk er innenfor normalområdet. Jeg er selv diagnostisert med Hypogonadisme etter å ha fått fjernet en testikkel etter kreft. Testosteronnivået mitt har ligget jevnt på 5,1 i et par år nå, samtidig som jeg har hatt en meget tilfredsstillende fremgang i styrke og muskelvekst. Jeg er blitt tilbudt trt, men har foreløpig valgt å avstå fra behandling.

Jeg tror at viktigere enn et referanseområde for Testosteron er det at man faktisk trener og streber etter fremgang. Er man derimot plaget av andre symptomer som forringer livskvaliteten, så tror jeg nok at trt er riktig.

Akkurat det har vært diskutert tidligere her inne. Man kan ikke se seg blind på ett enkelt tall. Jeg fikk mer eller mindre fortalt at jeg hadde et altfor lavt nivå, noe jeg da ble overbevist om, men i ettertid har jeg lært at dette ikke stemmer.

Kanskje du også burde prøve litt ingefær. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det har vært diskutert tidligere her inne. Man kan ikke se seg blind på ett enkelt tall. Jeg fikk mer eller mindre fortalt at jeg hadde et altfor lavt nivå, noe jeg da ble overbevist om, men i ettertid har jeg lært at dette ikke stemmer.

Kanskje du også burde prøve litt ingefær. :D

Hehe, jeg elsker asiatisk mat, så fersk ingefær har fast plass på handlelisten min hver uke;)

Ser man på kvinner, som bare har 5-10% av menns testosteronnivå, så kan de fremdeles bygge masse muskler og bli grisesterke.

Kanskje det er slik at selve tallet er blitt en penisforlenger? Så lenge man ikke har plager av for lavt nivå, så er tallet bare en referanse... på lik linje med listeprisene til den lokale rørleggeren.

Når det er sagt så er det veldig mange som har både psykiske og fysiologiske problemer som følge av for lavt testosteronnivå. Disse vil øke livskvaliteten dramatisk med trt.

For min del vil jeg bare konkludere med at alt er relativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser man på kvinner, som bare har 5-10% av menns testosteronnivå, så kan de fremdeles bygge masse muskler og bli grisesterke.

Tja...

Menn er uansett fysisk overlegne på det jevne og jeg antar at testosteron er hovedårsaken. Det er en grunn til at anabole steroider fungerer og det ikke finnes mange rene bodybuildere av en viss størrelse.

Ellers har jeg ikke inntrykk av at muskelbygging er den største bekymringen til de som potensielt trenger TRT eller har lave nivåer. Det går mer på velvære og normal funksjon i hverdagen.

Kanskje det er slik at selve tallet er blitt en penisforlenger? Så lenge man ikke har plager av for lavt nivå, så er tallet bare en referanse... på lik linje med listeprisene til den lokale rørleggeren.

Ja. Kanskje. Jeg synes i hvert fall det er viktig å få frem at man ikke skal se seg blind på ETT tall. Jeg har for eksempel lav SHBG, så min frie testosteron er ganske høy selv om serum testosteron ikke er den høyeste.

Jeg ble jo overbevist om at jeg var 'syk' av diverse guruer og det i seg selv ble jo en ekstra belastning og stress. Det skal sies at jeg hadde store problemer på den tiden med kroppslige symptomer, så det var ikke vanskelig å tro på, men det viste seg jo (etter å ha prøvd TRT) at problemet ikke lå der.

For eksempel i USA har jo TRT blitt storindustri (les: Money), så jeg mistenker at det skaper mange myter, som for eksempel at alle nivå under 400 ng/dl eller 13 pmol/l er sykelig. Sorry. Not true.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg elsker asiatisk mat, så fersk ingefær har fast plass på handlelisten min hver uke;)

Ser man på kvinner, som bare har 5-10% av menns testosteronnivå, så kan de fremdeles bygge masse muskler og bli grisesterke.

Kanskje det er slik at selve tallet er blitt en penisforlenger? Så lenge man ikke har plager av for lavt nivå, så er tallet bare en referanse... på lik linje med listeprisene til den lokale rørleggeren.

Når det er sagt så er det veldig mange som har både psykiske og fysiologiske problemer som følge av for lavt testosteronnivå. Disse vil øke livskvaliteten dramatisk med trt.

For min del vil jeg bare konkludere med at alt er relativt.

Helt enig i at alt er relativt her. Når det gjelder damer og muskler og testosteron så er det hele mer komplisert enn som man først skulle tro. Menno Whatshisname har en artikkel om akkurat dette: http://bayesianbodybuilding.com/natural-muscular-potential-women/

Et lite utdrag:

Within an individual, more testosterone means more muscle mass. There is little doubt about that. Between genders, however, the relation becomes much weaker. In their study of elite athletes, Healy et al. concluded that “The difference in lean body mass is sufficient to account for the observed differences in strength and aerobic performance seen between the sexes without the need to hypothesize that performance is in any way determined by the differences in testosterone levels.”

How can this be? Testosterone functions differently in men and women, as I explained in my BioSignature review. In animals we have a good understanding of why testosterone is not needed for muscle development in women. It seems growth factors like IGF-1 and growth hormone take over the anabolic role that testosterone has in men. Growth factors are more important for strength and muscle mass in women than in men. Since women have just as much IGF-1 as men and women produce ~3 times as much growth hormone as men, this explains in part why having less testosterone does not limit how much muscle they can build. To make matters more complex, the sex hormones and growth factors interact and all these hormones also interact with your genes.

In short, saying women have less potential to build muscle mass because they don’t have as much testosterone as men is shortsighted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

Ellers har jeg ikke inntrykk av at muskelbygging er den største bekymringen til de som potensielt trenger TRT eller har lave nivåer. Det går mer på velvære og normal funksjon i hverdagen.

Helt riktig, men mitt inntrykk er at de som er mest opptatt av det her på Fitnessbloggen, Treningsforum og andre relaterte nettsider har hovedfokus på muskelbygging. Om jeg hadde potensproblemer ville jeg ikke akkurat tatt det opp som et emne på Fitnessbloggen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at alt er relativt her. Når det gjelder damer og muskler og testosteron så er det hele mer komplisert enn som man først skulle tro. Menno Whatshisname har en artikkel om akkurat dette: http://bayesianbodybuilding.com/natural-muscular-potential-women/

Et lite utdrag:

Igjen... så klarer du å bryte ned alle mine illusjoner om en svart/hvit verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! :D Alt er enklere som svart/hvitt. Du skrev jo selv at damer kan bli grisesterke og bygge masse muskler, så det må jo være noe annet enn testosteron som spiller inn.

Ja, enten det eller at testosteronmengden i kroppen ikke spiller stor rolle for muskelbygging som enkelte antar. (For å tviholde litt på den svart/hvite overbevisningen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Men jeg tror også at mange blir farget av det de leser på nettet (les Bro Sience). Som SamGold nevner så er trt blitt big business i USA, og den beste måten å gjøre business på en myte er å holde liv i myten.

Bare for å presisere, så mener jeg ikke at Testosteronmangel (og de medfølgende plager) er en myte, men at den målte testosteronverdien i kroppens betydning for muskelvekst kan være litt myteomspunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA kan man jo bare dra på en "wellness clinic" eller "age clinic" og ta noen blodprøver, og siden det ikke er satt noen normalverdier så kan man få veksthormoner og testosteron fra en jalla lege siden et hvilket som helst resultat kan sies å være "lavt" eller "utenfor normalverdi". Når penga styrer mer enn vitenskap så blir det litt for Texas i mine øyne.

Så ja, tvilsomme elementer fra USA bidrar til at TRT er på vei til å bli big business. For min del bør det heller være godt vitenskaplig og medisinsk grunnlag som er avgjørende. Ellers er det jo interessant å se forskjellen på hormonbehandling for kvinner og menn. Østrogentilskudd er gitt i tiår, mens testosterontilskudd henger etter. Det spørs hvor lenge det varer. TRT er nok kommet for å bli. Langtidsstudier trengs for å si noe sikkert om langtidsvirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endokrinologinnen min mente at det var veksthormonet i kroppen som sørget for mesteparten av muskeloppbygging og vedlikehold, selv i godt voksen alder, og siden IGF-1 prøvene mine var midt på treet, og mens GH var under målbar grense, så mente hun at alt stod bra til der i gården også. GH var vist vanskelig å måle med korte pulser, og IGF-1 gav en bedre målemarkør. Vanskelig å bli klok hva som er det kroppslige riktige svaret, og hva som er den offisielle legeversjonen.

Når det gjelder testosteron så tror jeg nok at det er individuelt når på nedre del av skalaen at en mann begynner å føle ubehag.

Det som jeg synes er betenkelig er at de ikke legger mer tid og innsats i å finne ut hvor svikten finner sted: I aksen fra kolesterol ---> Testosteron --- > DHT / Østradiol, og hva som forårsaker enten primær eller sekundærhypogonadisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager spiser man ingefær?

Tenkte omsider at jeg skulle prøve meg på det jeg har hatt liggende i går, men brant opp i halsen bare av å sette tennene i en bit. :)

2ss tettpakket brunt sukker

2ss revet ingefær

2 ss Dijonsennep

1ss Soyasaus.

Bland dette og smør et tykt lag påen stor laksefilet.

Grilles på kulegrill til den er akkurat passe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ss tettpakket brunt sukker

2ss revet ingefær

2 ss Dijonsennep

1ss Soyasaus.

Bland dette og smør et tykt lag påen stor laksefilet.

Grilles på kulegrill til den er akkurat passe :D

Høres digg ut, men dårlig med kulegrill her og særlig om man skal spise dette daglig. :)

Og 2ss er vel ikke nok?

jibbo snakker jo om 15-20 gram her (sammen med havregryn!). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...