Gå til innhold

Kan jeg trene tung styrke?


mia93

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt legghinnebetennelse i snart 3 uker. Det gjør kun vondt om jeg "tripper", så får ikke jogget eller gått lange og raske turer. Det gjør ikke vondt når jeg trener styrke som markløft, beinpress osv. Men kan det fortsatt gjøre at skaden ikke forsvinner? Eller kan jeg fortsette med det som ikke kjennes vondt?

Blir veldig glad om dere har noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt det og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg fikk vite hos legen ( ei god stund sia da) var massage /stimulere leggene slik at de får mere blod, dette skulle vist hjelpe litt. Jeg skaffet meg egene såler som man kunne varme i mikroen / koke slik at de tilpasset seg foten for å hjelpe med dempingen i skoene.

Du kan helt sikkert trene styrke i beina sålenge du ikke kjenner noe belastning i leggene men er ikke 100% sikker så ser helst at noen andre svarer på den delen :) Husk at du kan svømme og sykkle om du vil trene cardio.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rehabilitering ved hvile som veldig mange nevner finnes det bedre alternativer enn. Jeg ville tatt en tur til en mer kvalifisert person enn vanlig lege (som vanligvis har veldig lite peiling på idrett og skader). Få tak i en manuellterapeut og be de se på det, de har nok flere gode råd.

Slik jeg ser på det, har jeg hatt en regel at man stort sett kan trene dersom man ikke opplever smerte, men i ditt tilfelle rundt legghinnebetennelse er jeg litt usikker om det er så lurt. Jeg ville raskest mulig fått en time hos manuellterapeut, fått kartlagt situasjonen og fått råd til hvordan du skal gjøre det for å raskest bli kvitt det. I mellomtiden ville jeg gjort følgende:

- Tren under smertegrensen, men forhold deg til veldig rolige økter. Da du har fått vekk betennelsen må du også være veldig forsiktig da det fort kan komme tilbake igjen.

- Sørg alltid for at området er varmt. Bruk varmekrem, tights og masser området en del iløpet av dagen. Gjerne 2-3 ganger selv når du ikke skal trene. Du kan også ha på lange sokker oppover leggen, cluet er å holde området varmt!

- Gjør aktiviteter som gir mindre belastning for leggene

- Tren stabiliseringsmuskulaturen rundt området og tøy fremside og bakside av leggene

- Dessverre må man ha mye tålmodighet ved en beinhinnebetennelse og det er veldig viktig å trene riktig og "skynte seg sakte"

Jeg vet ikke hvilken livssituasjon du er i, om du er hobbymosjonist eller aktiv utøver. Hvis du for eksempel har en stor konkurranse tett innpå kan man benytte seg av voltaren (reseptbasert, spør legen din) eller andre smertestillende, men det er ingen god og langvarig løsning på problemet (som kan forverres ved å kjøre på som før. Har du en konkurranse upcoming som er veldig viktig så ta en vurdering på det).

Lykke til med treningen videre! Som nevnt over er det viktig å se på mulighetene og ikke begrensningene, tren feks overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv beinhinnebetennelse, når du først har fått det en gang går det aldri helt vekk. Det kommer og går for min del. Når jeg merker det er på vei tilbake trener jeg styrke helt normalt, inkludert knebøy og markløft. Eneste er at istedenfor å jogge så sykler jeg, det hjelper. Og massasje hjelper litt. Noe som jeg syntes hjelper en del også er kompresjons tights, enten en hel tights eller sånn du bare har på leggene. Bruker selv fra merket 2XU.

Etter en stund med lite jogging og mer sykling merker jeg at det går vekk igjen og da begynner jeg med jogging igjen. Har hatt det på og av i 2 år eller noe sånt nå, er ikke en stor hindring. Hvis du skal løpe hjelper det med tigerbalsam og massasje for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt legghinnebetennelse i snart 3 uker. Det gjør kun vondt om jeg "tripper", så får ikke jogget eller gått lange og raske turer. Det gjør ikke vondt når jeg trener styrke som markløft, beinpress osv. Men kan det fortsatt gjøre at skaden ikke forsvinner? Eller kan jeg fortsette med det som ikke kjennes vondt?

Blir veldig glad om dere har noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt det og. :)

jeg har hatt d i 1.5 år, det blir ikk bedre men d blir faen ikke verre heller. godt nok for mg:) hehe

Å trene styrke med dette tror jg er null stress og det er gjerne ikke da man merker noe til det, elelr man får det. Man får det helst av løping etc, på hard underlag og feil type sko. Det er ikke farlig og vil som regel forsvinne om du skipper løpinga noen uker.

Men du tenker kanskje på beinhinnebetennelse, dvs i leggene...?

hvile er nok det som er det beste:)

personlig tror jeg også det ka komme av dårlig trent legger, dvs overbelasting. Prøv å trene leggene mer og se om det holder det unnna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min "beinhinnebetennelse" er rett og slett fascia som er for liten for muskelen. Dette masserer jeg bort med en bandyball over tid, men fastlegen mente altså at det var beinhinnebetenne ;) Gå til en mer kvalifisert person, som en naprapat. De kan fortelle deg hva du har og hvordan du blir kvitt det.

Almennpraktiserende leger burde innrette seg med rollen sin som videreformidlere (altså - finn ut om pasienten er hypokonder, om ikke skal vedkommende sendes til rett spesialist), skrive ut enkle sykemeldinger og fornye resepter. 7 år utdanning har de for å vite bittelitt om alt, men ikke mye om noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Andre M og Lars K sier.. Gå til en mere kvalifisert person..

jeg fikk også høre av legen at jeg hadde "beinhinnebetennelse" men så viste det seg i framtiden at jeg har noe som heter " anterior compartment syndrome" dvs legg musklen er før stor for omgivelsen og jeg får "vond pump"i leggen når den belastes mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min "beinhinnebetennelse" er rett og slett fascia som er for liten for muskelen. Dette masserer jeg bort med en bandyball over tid, men fastlegen mente altså at det var beinhinnebetenne ;) Gå til en mer kvalifisert person, som en naprapat. De kan fortelle deg hva du har og hvordan du blir kvitt det.

Almennpraktiserende leger burde innrette seg med rollen sin som videreformidlere (altså - finn ut om pasienten er hypokonder, om ikke skal vedkommende sendes til rett spesialist), skrive ut enkle sykemeldinger og fornye resepter. 7 år utdanning har de for å vite bittelitt om alt, men ikke mye om noe :)

Det sier seg selv at fastlegen ikke kan noe særlig om muskler etc, det er derfor det finnes et marked for naprapater etc (Selv får jeg hjelp til å fikse korsryggen hos en naprapat, og jeg kan virkelig anbefale det til alle med muskel/ledd smerter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar!

tipper det kan komme av at jeg for 3, snart 4 mnd siden startet å trene med vekter osv. Og har nok overbelastet leggene.. og at jeg hadde for dårlige sko. Har heldigvis fått tak i nye sko som stabiliserer bedre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...