Gå til innhold

Fortvila! Kan noen gi meg råd?


jetset

Anbefalte innlegg

Jeg har trent og spist sunt siden begynnelsen av februar. Gikk ned tre kilo, men nå har det vært stopp de siste ukene. Skjønner ikke hva jeg gjør galt og er i ferd med å gi opp.

Jeg ligger på 1500 kalorier om dagen. På treningsdager spiser jeg mer. Kanskje opp i 1800-1900. Jeg spiser lavkarbo. Dvs. spiser karbohydrater kun fra grønnsaker. Jeg veier maten og plotter det inn i Lifesum. Så jeg er ganske sikker på det stemmer. Har heller ikke dager med utskeielser. ALT jeg putter i munnen blir registrert i Lifesum selv om det bare er en agurkbit.

Treningen er slik:

To dager i uka trener jeg hard styrke. Dvs jeg tar i maks på øvelsene. Trener benkpress, mage (øvre og nedre), biceps, triceps, nedtrekk foran og utfall. Da tar jeg proteinshake rett etter trening.

Tre dager i uka trener jeg en halvtimes kardio.

To dager i uka har en en times gåtur hvor jeg går fort (svetter).

Den siste uka nå har jeg gått OPP en kilo!

Dette er jo ikke logisk. Jeg ligger jo på minussiden når det gjelder kalorier så jeg skulle jo gått ned!

Jeg har også prøvd å øke kaloriene en periode uten at jeg ga noe utslag.

Kan noen gi meg råd? Hva skal jeg gjøre for å sette dette i gang?

Jeg startet på 82 kilo og er 173 høy. Nå veier jeg altså 79 etter snart 9 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Denne er ikke lett å svare på iten å få litt mer informasjon av hva som er målene dine pg hvordan du trener som Ojive over her skriver. Kan hende du har gått for fort ned på kcl, dvs si at kroppen nå tvilholder på det du har fordi du spiser litt for lite. Prøv med en reefed en gang i uka eller hver 10 dag, hvor du prøver å få i deg mye karb. Da vil kroppen fylle glycogen lagrene dine igjen, rette opp hormonbalansen og mest sannsynlig slippe mer opp på fettcellene igjen. Det kan være et svar. Men som sagt vanskelig og vite uten mer info. Hvos de øvelsene du beskriver er det du kjører av styrke så ville jeg heller fått meg et skikkelig program der du kan logge øktene bedre og legge inn stabil progresjon. Samt så ville jeg fokusert på mere baseløft som knebøy, markløft, skulderpress, benkpress, hangups/pullups pg dips. Disse vil kreve mer av kroppen din og igjen være med på og forbrenne mer energi både under og etter treningene dine.

Håper dette ga noen svar. Lykke til! Ikke gi opp, det fins som regel alltid en vei. Du må bare finne den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ca denne fordelingen 5% karbohydrater, 20% protein og 75% fett. Som blir ca. 19 gram karbohydrater, 75 gram protein og 125 gram fett på 1500 kalorier.

Prøvde å øke kaloriinntaket uten at det hjalp..... Har også prøvd å øke karbohydrater og da la jeg på meg enda mer. Har prøvd å justere proteiner både opp og ned. Nå vet jeg ærligt talt ikke hva jeg skal spise....

Tar mulitvitamin, CLA og Chrom. Målvekten min på lengre sikt er 60 kg.

Jeg trener 3 sett og tar maks 5-7 repetisjoner (helt til jeg ikke klarer mer). Vet ikke hvor mye vekter jeg har på, men jeg legger på så jeg klarer 5-7 reps. Jeg trener etter jobb og før middag.

Varmer opp på Ellipsemaskin 15-20 minutter. Grunnen til at jeg ikke tar knebøy er at jeg får veldig vondt i rygg og kne av det.

Jeg sover 7-8 timer. Er nok litt stressa, men hvordan gjøre noe med det? Blir jo ikke mindre stressa av dette heller.

Blir bare så fortvila. Jeg gjør så godt jeg kan. Leser råd om ditt og datt. Prøver ut det jeg leser og går opp i vekt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jetset At du la på deg når du økte på karbohydratene er ikke så rart, g vann. Jeg ville ha prøvd å få i meg mer proteiner og mindre fett, f.eks. 1.8 g proteiner/kg og 1 g fett/kg, resten karbohydrater.

Min erfaring er at stress kan ødelegge en del, samme med lite/dårlig søvn. Usikker på hvordan det påvirker vektnedgang, men tærer mye på energinivået som fører til dårlig ytelse på trening/jobb og dårlig humør. Hva en gjør med det er avhengig av hva det skyldes, og det skal ikke jeg begi meg utpå. Bare ønsker at du tenker på det, og prøver å fokusere på hva du kan istedet for hva du ikke kan, og hva som gir deg glede. Ang. søvn, så er jo 7-8 timer bra. Personlig liker jeg å sove 8 timer +, aldri under 7 (jeg kan føle meg i god form med lite søvn, men som regel presterer jeg dårligere + at jeg er mer klumsete :p).

Definitivt mange her som sitter på mer kunnskap en meg, som kan gi mer spesifikke tips, men jeg tror ikke det å kjøre seg helt ut hver eneste trening er bra. Noen ganger er mindre bedre. En trenger ikke å være utslitt etter en økt for at den skal være bra. Jeg ligger f.eks på et nivå hvor jeg ikke blir utslitt etter en treningsøkt, og dermed kan trene oftere, og har fortsatt fremgang. Føler du deg restituert i det hele tatt? Evt. hvor lang tid tar det før du er restiturert?. Og som Ojive spør, nøyaktig hvilke øvelser tar du? Gjør ikke noe at du ikke tar knebøy, selv om det er en bra øvelse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du liste opp øvelser du utfører pr. en vanlig for deg økt?

Listet dem opp i første innlegg: Trener benkpress, mage (øvre og nedre), biceps, triceps, nedtrekk foran og utfall.

Jeg tar tre sett.

Benkpress: 7 reps

Mage i apparat (bøyer meg frem med belastning, stropper jeg holder i): 7 reps

Mage nedre del (hever bein og holder dem over gulvet så lenge jeg klarer: 7

Biceps: 8

Triceps: 8

Nedtrakk foran: 5

Uffall 8 (har gjort denne uten belastning for å komme inn i øvelsen, men nå har bruker jeg 4 kilo løse vekter, har vært forsiktig med denne pga rygg)

Jeg har på så mye vekter at jeg akkurat klarer den siste. Tungt altså.

Noen ganger er jeg støl, men jeg trener styrke tirsdag og torsdag så jeg får litt opphold.

De dagene uten styrke trener jeg kardio på ellipsemaskin i 30 minutter. Medium motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på 82 kilo og er 173 høy. Nå veier jeg altså 79 etter snart 9 uker.

Synes du 79kg er mye? Du ruver 173cm over bakken. Du er ganske høy, ta det helt med ro :) Dine 79kg forteller deg vekta på vannet i kroppen din, blodet i kroppen din, innholdet i tarmer og magesekk, hva innvollene dine veier, hjerte, hjerne, lunger, skjelettet, fett og muskler. Jeg er 175 og veier 87kg+ og føler meg bra og sterk :D og er ikke topptrent! Hva med at det faktisk er noe rundt der kroppen din skal veie for å "trives", og at om du stresser deg ned ytterligere kilo, jobber den imot deg alt den kan fordi den "ikke trives"..? Ikke se på tallet på vekta, se på mengden fett du har på kroppen, det er jo faktisk det mange mener når de sier at de "ønsker å gå ned i vekt"; de vil egentlig bare fjerne fettet på kroppen. Vil du fjerne fettet så er ikke vekta di betydelig lenger. Det går ikke an å veie lite hvis du skal ha muskler. Og masse digge muskler må du ha for å få en fin form på kroppen din :D Opplevd jenter som juger på vekta si bare fordi de tror de veier så sykt mye hvis de ligger rundt feks. 80, men hvordan kan man ha noen formening om at 80kg er mye, hvis den kroppen som veier det har en del muskler og ser bra ut? Hvorfor er egentlig 80kg mye for en høy kvinne uansett, lurer nå jeg på da. Det er jo ingen som kan sammenlignes, da det bare finnes én av hver person :) Hvis du nå har gått "all in" for å endre livsstil, er det en prosess med å endre kroppssammensetningen din (forholdet mellom fett (mindre av det) og muskler (mer av det)) du jobber mot, ikke sant? Drit i vekta, mål deg istedenfor!!!! Og bli venn med deg selv, du er fantastisk :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du 79kg er mye? Du ruver 173cm over bakken. Du er ganske høy, ta det helt med ro :) Dine 79kg forteller deg vekta på vannet i kroppen din, blodet i kroppen din, innholdet i tarmer og magesekk, hva innvollene dine veier, hjerte, hjerne, lunger, skjelettet, fett og muskler. Jeg er 175 og veier 87kg+ og føler meg bra og sterk :D og er ikke topptrent! Hva med at det faktisk er noe rundt der kroppen din skal veie for å "trives", og at om du stresser deg ned ytterligere kilo, jobber den imot deg alt den kan fordi den "ikke trives"..? Ikke se på tallet på vekta, se på mengden fett du har på kroppen, det er jo faktisk det mange mener når de sier at de "ønsker å gå ned i vekt"; de vil egentlig bare fjerne fettet på kroppen. Vil du fjerne fettet så er ikke vekta di betydelig lenger. Det går ikke an å veie lite hvis du skal ha muskler. Og masse digge muskler må du ha for å få en fin form på kroppen din :D Opplevd jenter som juger på vekta si bare fordi de tror de veier så sykt mye hvis de ligger rundt feks. 80, men hvordan kan man ha noen formening om at 80kg er mye, hvis den kroppen som veier det har en del muskler og ser bra ut? Hvorfor er egentlig 80kg mye for en høy kvinne uansett, lurer nå jeg på da. Det er jo ingen som kan sammenlignes, da det bare finnes én av hver person :) Hvis du nå har gått "all in" for å endre livsstil, er det en prosess med å endre kroppssammensetningen din (forholdet mellom fett (mindre av det) og muskler (mer av det)) du jobber mot, ikke sant? Drit i vekta, mål deg istedenfor!!!! Og bli venn med deg selv, du er fantastisk :happy:

Det glemte jeg å nevne. Jeg har målt meg og ser ikke særlig forskjell der heller. Magen er den samme uansett hvordan jeg måler.

Jeg syns det er vanskelig å måle seg fordi det endrer seg etter hvor jeg holder målebåndet. Holder jeg det ikke på nøyaktig samme sted blir det vel uansett ikke riktig?

Ja, jeg syns jeg er for stor. Jeg er 82 rundt livet feks. 67 rundt lår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg å nevne. Jeg har målt meg og ser ikke særlig forskjell der heller. Magen er den samme uansett hvordan jeg måler.

Jeg syns det er vanskelig å måle seg fordi det endrer seg etter hvor jeg holder målebåndet. Holder jeg det ikke på nøyaktig samme sted blir det vel uansett ikke riktig?

Ja, jeg syns jeg er for stor. Jeg er 82 rundt livet feks. 67 rundt lår.

Magen er kanskje det vanskeligste å "ta av", jeg også merker det, men det kommer sakte men sikkert, det kan jo ikke IKKE skje noe med magen hvis du jobber målrettet! :) Hvor nøyaktige mål trenger du, egentlig..? Da må du tusje opp streker på deg selv for å kunne måle eksakt på samme sted hver gang. Jeg regner med at du uansett gjør alt du kan for å prøve å måle på ca det samme stedet når du måler, og det burde holde spør du meg ;) Ingen vits i å måle seg for ofte, da blir du bare stressa og ser heller kanskje ikke de resultatene du vil ha. Husk at magen "blåser seg opp eller går inn" i forhold til hvor du er i syklus og hva du har spist/hvor mye eller lite luft det er i tarmene etc.

Jeg er bare meg og er ingen ekspert, men jeg så litt på de øvelsene du listet opp at du gjør når du trener. Du trener ingen av de tre baseøvelsene, noe som blir påpekt her også, men som du skrev, knebøy er ikke aktuelt for deg. Baseøvelser kan man aldri få nok av, det er en "eye-opener" for nybegynnere som er ute etter å ikke bare "kuke-rundt" (slik som jeg også er/var) når man skjønner omfanget av hva de faktisk gjør med deg. Skal du se resultater, må du gjøre disse eller øvelser som kan erstatte disse på noe vis. Kan du ikke ta vanlig knebøy, ta frontbøy eller annen form for squat. Prøvd markløft..? :D DO IT! Det er en knall øvelse! Utifra min egen erfaring, så var det markløft som "gjorde noe med magen min", for å si det sånn. Du trener opp kjernemuskulaturen din, ja, du bruker egentlig hele kroppen i et markløft, og magen min "sugde" seg inn når jeg begynte å ta markløft seriøst. Elsker den øvelsen, blitt helt hekta, er ingen treningsøkt uten den :love: Jeg trener aldri spesifikt mageøvelser, det gidder jeg rett og slett ikke, når jeg kan løfte noen tunge markløft, som tar så til de grader mye mer. i samme slengen, feks. lovehandles. Seriøst, begynn med markløft, men sørg for å terpe på teknikk, lær deg det via nybegynnerguiden her inne, få noen som kan det til å sjekke deg under utførelse eller ta et grundig og seriøst selvstudie, ellers kan det gå galt. Du vil merke foskjell med markløft :cat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er at du må lære deg å puste ut, slappe av, å forstå at ting tar tid. Kroppen er komplisert. Gi det tid, fokuser på noe annet, fortsett med opplegget, men aksepter at du kanskje ikke får sommerkroppen på 12 uker, at det kan ta både 16-20-30 uker. Våg å spis litt mer på treningsdager, men ikke overdriv de dagene du har relativt rolig stillesittende arbeid m.m.

Vektnedgang har fint lite å si med om man trener riktig osv, vektnedgang har mest å si på kcal inn/kcal ut, søvn, hormoner, med mer. Derfor sier jeg det som det er, ta tiden til hjelp, slapp av, det kan være så enkelt som at kroppen din har økt vannvekt av ymse grunner o.l. Over nevnte skribent skriver masse om baseløft. Baseløft er fine de, men de krever også mye dedikasjon i form av teknikk, forståelse og kunnskap. Tror ikke du vil merke store forskjellen på kroppsvekt ved å innføre baseløft i programmet, men du vil kunne få visuelle endringer i form av strammere kropp/større muskulatur o.l.'

men bare for å repetere det jeg føler var viktigst med innlegget mitt. Ta tiden til hjelp, slapp av, ting tar tid, plutselig sier vekten noe helt annet om du gir det 2-3 uker mellom i steden for hver uke.

Lykke til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen er kanskje det vanskeligste å "ta av", jeg også merker det, men det kommer sakte men sikkert, det kan jo ikke IKKE skje noe med magen hvis du jobber målrettet! :) Hvor nøyaktige mål trenger du, egentlig..? Da må du tusje opp streker på deg selv for å kunne måle eksakt på samme sted hver gang. Jeg regner med at du uansett gjør alt du kan for å prøve å måle på ca det samme stedet når du måler, og det burde holde spør du meg ;) Ingen vits i å måle seg for ofte, da blir du bare stressa og ser heller kanskje ikke de resultatene du vil ha. Husk at magen "blåser seg opp eller går inn" i forhold til hvor du er i syklus og hva du har spist/hvor mye eller lite luft det er i tarmene etc.

Jeg er bare meg og er ingen ekspert, men jeg så litt på de øvelsene du listet opp at du gjør når du trener. Du trener ingen av de tre baseøvelsene, noe som blir påpekt her også, men som du skrev, knebøy er ikke aktuelt for deg. Baseøvelser kan man aldri få nok av, det er en "eye-opener" for nybegynnere som er ute etter å ikke bare "kuke-rundt" (slik som jeg også er/var) når man skjønner omfanget av hva de faktisk gjør med deg. Skal du se resultater, må du gjøre disse eller øvelser som kan erstatte disse på noe vis. Kan du ikke ta vanlig knebøy, ta frontbøy eller annen form for squat. Prøvd markløft..? :D DO IT! Det er en knall øvelse! Utifra min egen erfaring, så var det markløft som "gjorde noe med magen min", for å si det sånn. Du trener opp kjernemuskulaturen din, ja, du bruker egentlig hele kroppen i et markløft, og magen min "sugde" seg inn når jeg begynte å ta markløft seriøst. Elsker den øvelsen, blitt helt hekta, er ingen treningsøkt uten den :love: Jeg trener aldri spesifikt mageøvelser, det gidder jeg rett og slett ikke, når jeg kan løfte noen tunge markløft, som tar så til de grader mye mer. i samme slengen, feks. lovehandles. Seriøst, begynn med markløft, men sørg for å terpe på teknikk, lær deg det via nybegynnerguiden her inne, få noen som kan det til å sjekke deg under utførelse eller ta et grundig og seriøst selvstudie, ellers kan det gå galt. Du vil merke foskjell med markløft :cat:

Magen er håpløs å måle ja. Ikke så nøye på den lenger, men tar den med. Trenger ikke på millimeteren, men vet at det endrer seg veldig om jeg flytter målebåndet bare litt.

Bukser merker man det også mye på, men jeg har ennå ikke merket noe særlig forskjell der. Det går sent, men det er vel kanskje en av glede ved å bli 41 :(

Takk for tips :) Jeg unnfører heretter markløft i tillegg til de andre øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magen er håpløs å måle ja. Ikke så nøye på den lenger, men tar den med. Trenger ikke på millimeteren, men vet at det endrer seg veldig om jeg flytter målebåndet bare litt.

Bukser merker man det også mye på, men jeg har ennå ikke merket noe særlig forskjell der. Det går sent, men det er vel kanskje en av glede ved å bli 41 :(

Takk for tips :) Jeg unnfører heretter markløft i tillegg til de andre øvelsene.

41 er ingen alder da, hallo!! :D Har du sett denne dama? Sånn skal jeg også være i en alder av 75, det er eksakt 40 år til, så derfor jeg ikke stresser. Hvis jeg når målet mitt imorra, så er det litt kjedelig mht at jeg har planer om å trene i nettopp 40 år til, minst ;) Og PS: den spreke mormoren tenker neppe så mye på tallet på vekta si...

Innfør markløft, men LOV meg/alle andre her inne på FB at du gjør det ordentlig, ok? Vil ikke ha noe av skader på sikt. :) Les nybegynnerguiden og sett deg inn i utførelse ved å se videoer, og prøv deg frem med kun stanga i starten, her må du ta det rolig. Spør på forumet her om evnt. teknikksjekk. Vil personlig anbefale deg å se videoene til Eirik Sandvik, feks. denne:

https://www.youtube.com/embed/Y3kBqiynrXA

Du kan også ta en titt på denne av Silje Mariela:

https://www.youtube.com/embed/Lw344NhVftQ

Og siden vi er inne på "midje-innstramming" (y)

https://www.youtube.com/embed/XZj5zGF9C8c

Godt og viktig poeng av herren over her i tråden, du vil få visuelle endringer på kroppen av baseløft, men ikke nødvendigvis så mye vektmessig. Så vær ærlig med deg selv og hva du ønsker å oppnå og ikke hør blindt på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi ! Det var litt av ei dame og noe å strekke seg etter!

Ser at markløft kan være lett å gjøre feil på. Så der må jeg nok være nøye.

Dette med stress. Jeg har pulsmåler og har målt høy hvilepuls. Ligger på 90-110. Jeg er altså litt stresa i hodet :(

Da lurer jeg på hvorfor stress kan hindre vektnedgang? Skulle nesten tro det var motsatt siden pulsen er høyere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi ! Det var litt av ei dame og noe å strekke seg etter!

Ser at markløft kan være lett å gjøre feil på. Så der må jeg nok være nøye.

Dette med stress. Jeg har pulsmåler og har målt høy hvilepuls. Ligger på 90-110. Jeg er altså litt stresa i hodet :(

Da lurer jeg på hvorfor stress kan hindre vektnedgang? Skulle nesten tro det var motsatt siden pulsen er høyere?

Stress øker kortisolnivået, som er en effektiv brems for vektnedgang. Om du vil ha et råd, så har jeg ett, og om du velger å følge det - vel, det er opp til deg. Jeg har selv slanket ex`n min på lavkarbo, og hun hadde på den tiden en av Norges største blogger på området, vi leste begge studier på den tiden så jeg tror vi kunne tatt lege eksamen på dette området når det gjelder lavkarbo, hormoner, vektnedgang det som følger med.

Rådet mitt er å legge treningen til side i 2 - 3 uker, og å spise som du gjør nå. Den ENESTE formen for "trening" da, er rolig svømming - og skal du det, så betyr det ROLIG svømming, max 60 minutter pr gang. Det er ting som tyder på at du bør roe ned en god del. Og effekten av trening/vektnedgang er mye mindre enn du tror. Skal det ha en voldsom effekt, må du nesten opp på "biggest looser" tid - 8 timer pr dag. Men en rolig hverdag (på innsiden) vil kunne ha en voldsom boost på vekta nedover. Min omtalte ex startet med å ligge på sofaen stort sett hele dagen, og raste ned 10 kg på 3 uker. Først da satte hun igang med å trene. Og det var rolige spaserturer på 600 meter (ca 20 min). Blomsterplukktempo. Du skal ikke slutte med å trene, men jeg mener du bør ta en pause. Du har jo hvilepuls på ville veier, den sier mye om stressnivået ditt. Høy puls betyr null og niks når det gjelder vektnedgang, det samme som svette, det forteller ingenting om forbrenning av fett. Du må fortsatt passe på å ligge i underskudd, ta det med ro 2-3 uker, og start opp rolig, men ligg lavt med kardio treninga. Et par intervalløkter - på deg passer 4 x 4 bra - i uka er nok. Ikke pluss på med lange hurtige gåturer. Det kan hende det hjelper - det er også mulig du bør ha en lengre pause, det er vanskelig å si sånn på direkten, men jeg tror mye av problemet ditt ligger her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...