Gå til innhold

Slo hjul, ble ingen god jul


kokkoman

Anbefalte innlegg

Hei! Vet ikke om det er rette plassen å publisere denne tråden, men jeg prøver.

10. desember skulle jeg prøve meg på å slå hjul. Det endte med at jeg fikk smerter med en gang i korsryggen. Smertene ble litt verre utover dagen. Dagen etter spilte jeg fotball. Det var ingen problem under økta, men etter økta når jeg ble kald, stivnet korsryggen helt. Da tenkte jeg at jeg må ta det rolig de neste dagene. Jeg har nå tatt det rolig i snart to måneder (syklet mye). Ryggen blir veldig fort sliten når jeg står oppreist og stille. En slags brennende følelse.

Smerten sitter som sagt i korsryggen på høyre side rett over rumpa. Det gjør ikke vondt å bøye ryggen vanlig, men når jeg skyter fram med hofta/rumpa gjør det vondt. Når jeg er varm i muskelen blir smerten mindre.

Jeg vet at jeg burde oppsøke lege, men tenkte jeg skulle høre hva dere sier først...

Jeg tenker kanskje en kraftig strekk, som kan ha blitt en betennelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lege ... ikke nødvendigvis fordi det hjelper deg så voldsomt, men slike ting kan være greit å få registrert hos folketrygden. Hvis legen prakker på deg betennelses dempende medisiner så ville jeg vært særdeles varsom med å bruke dem. Har en tendens til å gjøre vondt verre.

Ellers vil jeg på generell basis si at du må parkerer sykkelen og begynne å gå, helst i skog og mark. De gangene jeg har fått låsninger etc i ryggen så har det vært en medisin og bare en, nemlig ut å gå. Å ta det med ro på sofaen vil forlenge/forverre tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde smerter som høres ganske likt ut etter en litt for intensiv yoga backbend, korsryggen var helt stiv i flere mnd, og samma hva jeg gjorde så slo det ut ved bøying/tøying, særlig i yoga. Kunne kjennes OK ut i flere stillinger, før noe plutselig spazza når en muskel slo inn og så stivnet det. Praktiserte lenge og tenkte at bare jeg tok det med ro og kjente på kroppen så ville det til slutt gå seg til, men endte med at det ikke var borte etter et års tid.

Prøvde til slutt manuellterapeut, triggerpunktakupunktur og osteopat. Både manuellterapeut og osteopat kjente at siste virvel nederst i ryggen lå litt skjevt i forhold til å komme fint inn i "sporet" sitt når jeg bøyde ryggen bakover (da skyver du hofta fremover). Den som klarte å hjelpe var osteopaten, som klarte å triggerpunktmassere osv. til skjevheten i hofta (antakelig en muskel som spazza/var irritert) slapp taket. Etter det har jeg stort sett vært fin så lenge jeg holder yoga/annen trening regelmessig, er av og til tilbake for en touch up hvis jeg kjenner det murrer veldig.

(triggerpunktakupunkturen hjalp nada for min del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjaa, tror det heller var omvendt, ryggvirvelen lå nok der den skulle ligge (ift. resten av ryggen altså) men hofta lå litt skjevt. Dvs. at siste ryggvirvel og hoftesporet var litt skjeve i forhold til hverandre (både manuellterapeuten og osteopaten kjente var at hofta var litt skjev, sa de i hvert fall, har også noe med hvordan de så det på beina). Etter et par tre behandlinger hos osteopat var den spazza muskelen ikke lenger spazza og hofta satt mer der den skulle, og da var det ikke lenger vondt helt nederst på høyre side nederst i korsryggen v/bekkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...