Gå til innhold

Noen tannleger der ute?


xxKristinexx

Anbefalte innlegg

Hei! Nå er det snart på tide å begynne å søke på universitet, og jeg tenker på tannlegestudiet. Vurderte også jus, men siden jeg har for lavt snitt må jeg isåfall ta opp karakterer. Hadde 5,6 og opptakskravet til tannlege er 5,4! Vil etter det spesialisere meg og bli reguleringstannlege :)

Lurer bare på om noen tannleger/studenter kan dele erfaringer osv.? Brukte dere mye tid utenom forelesninger på faget? Har hest som jeg skal ta med meg, og jeg håper inderlig at det blir sånn at jeg får tid til henne og slipper å selge/sette ut på for. Vet det blir utfordrende, men bruker rundt om 2t daglig i stallen, så tror ikke det skal vær så uoverkommelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg tannleggeskrekk og ingen erfaring annet enn på generell basis: Alt handler om prioriteringer!

Tro meg, de færreste studenter sliter seg ut så mye som de gir uttrykk for - i så fall hadde de ikke dratt på kino, shopping, fest og brukt 1 time i kantinen før forelesingen ;)

Dropper du den festen (2t på å gjøre seg klar, vors, fest, nach + dagen med hangover) så kan den tiden brukes annerledes for eksempel. Vil anbefale deg tidlig å finne en god studieteknikk - ikke lær deg en teknikk for alle sier den fungerer, men hold deg til det du vet fungerer for deg. En god studieteknikk har mye å si for prestasjonen i et fag. Om du bruker memo løsning, stikkord, streking osv spiller ingen rolle. Leser du best på natten gjør du dette, om morgenen gjør du dette. Prøv deg frem tidlig, og finn en løsning som passer for deg - dette sparer deg for mye tid. :)

I ditt tilfelle kan du for eksempel prøve: sett deg et mål mellom hver forelesning om hva som skal leses og hvordan (kanskje dra på skolen 1-2 timer før forelesing). Sett deg samme mål om hvor mye tid og hva du skal gjøre med hesten. Dette kan resultere i intensiv lesing i siste liten, men igjen så slipper du å sitte der mot eksamenstid med mye igjen.

Jeg personlig jobber mellom 2-6 dager i uken og tar mastergrad - har fortsatt noe fritid. Min studieteknikk er så enkel som at jeg må lese å jobbe når lysten er der, om ikke får jeg lite ut av det. Jeg får lite gjort om jeg tvinger meg til å gjøre noe uansett dagsform. Andre må lese de og de dagene, for det er dems rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jeg kan sammenlikne med siv.ing.datateknikk, som jeg gjorde unna før jeg ble tannlege.

Siv.ing.datatek var mer iq-krevende. Dvs intelligens var begrensende faktor for hvor god karakter du fikk.

På odontologi (UiB) er teorien i høy grad samme som medisin første 2 årene, deretter er det et noe strippet utvalg av medisinpensum. Det er ikke tung teori, og prøvene er nok mer utpreget reproduksjon av memorisert tekst enn utfordring for forståelsesevnen. Imidlertid er det til dels store mengder pensum å komme seg gjennom. Første året er ett av fagene (biobas) alene 3000 sider. Forelesninger er bare 1-2 timer om dagen etter 2.klasse og fungerer egentlig som lunchpause mellom pasientene.

I tillegg til teori har du pasienter 40 timer i uken. Regn med å jobbe 50-55 timer i uken som et absolutt minimum. I helgene blir du sittende på universitetet og lage gebiss i noen mnder av gangen. Alt av pasientbehandling er obligatorisk og umuliggjør åpenbart en vanlig deltidsjobb ved siden av studiet, så selv måtte jeg jobbe som dørvakt natten fredag+lørdag for å ikke havne på gaten. Den vanskeligste delen av studiet er de praktiske kravene. Disse er også vanligste årsak til at studenter blir rykket ned et år eller kastet ut av studiet (som forekommer rett som det er). Feks må du klare x antall rotfyllinger og fyllinger innen et gitt år, ellers blir du holdt tilbake 1 år. Ingen nåde vil bli vist.

Enkelte av lærerene hører hjemme på 1800-talls kostskoler med spanskrør, hån og trusler (http://www.dagbladet.no/2013/11/28/nyheter/innenriks/rettssak/dom/seksuell_trakassering/30540255/)

De aller fleste lærerene er imidlertid greie, og det gjelder bare å klistre seg på dem du har god kjemi med.

Skal du bli kjeveortoped kreves det at du kommer ut av studiet med nær sagt kun A og B, noe som er tilnærmet umulig. Jeg har hørt at det lønner seg å være på godfot med noen i administrasjon eller ansatte ved disse avdelingene (feks ved å skrive en masteroppgave som omhandler kjeveortopedi). Denne etterutdannelsen er 3 år og ulønnet sist jeg sjekket (->2011)

Tannlegejobben er fenomenal. Om du jobber offentlig er lønnen helt ok, men til gjengjeld er arbeidet akkurat så avslappende som du selv gjør det til. Du velger i høy grad hva du ønsker å utføre og hva du vil henvise eller gi til kollegaer, og jobber i ditt eget tempo. Ferdig kl.15 hver dag og du trenger ikke å ta med deg jobben hjem.

Privat er lønnen fenomenal, og du står gjerne fritt til å bestemme når du vil jobbe, og hvor mye. Aberet med å jobbe privat er at det ikke er staten som betaler lønnen din, men pasientene, så du er mer avhengig av å ofre alt for jobben og svare på sms'er, jobber i lunchen, overtid eller på lørdager om det er det som kreves for å blidgjøre pasientene dine. Dessuten blir du personlig holdt til ansvar om noe går galt.

Obs - studiested bør være UiB, UiO, København - i den rekkefølgen. Å studere i Tjekkia, Ungarn etc er en forrykende dårlig idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Å studere i Tjekkia, Ungarn etc er en forrykende dårlig idé.

Kan du begrunne dette? Spør fordi jeg er nysgjerrig og vurderer medisin i ungarn/polen selv.

Klar over at tannleger som har studert i øst-europa sliter med å få seg jobb i Norge, men dette er vel ikke like relevant for leger slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du begrunne dette? Spør fordi jeg er nysgjerrig og vurderer medisin i ungarn/polen selv.

Klar over at tannleger som har studert i øst-europa sliter med å få seg jobb i Norge, men dette er vel ikke like relevant for leger slik jeg har forstått det.

Det er noen universiteter som fremstår som useriøse. Studenter som plutselig ikke får tatt eksamener fordi "studieavgift mangler" og lignende. Gjør litt reasearch. Sønnen min studerer medisin i Tsjekkia ved et universitet i Brno. Svært seriøst, særdeles konservativt. Og knallhardt. Han opplever det som tøft, tøffere enn venner som studerer tilsvarende i norge/norden. Men han ville dit, fordi det var noe med vekting på resultater ift antall produserte forskere eller no' sånt no'… sluttresultatet på fullført utdanning står ikke tilbake for norsk/nordisk. Vil du utenlands, oppleve litt, knytte sterke bånd med andre nordmenn, leve billig? Kjør på sier jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over problemet med enkelte useriøse aktører, men har også hørt at de som er gode er veldig gode. At studiet er knalltøft tviler jeg ikke på. Blir nok en helt annen verden når det gjelder arbeidsmengde i forhold til bacheloren jeg holder på med nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du begrunne dette? Spør fordi jeg er nysgjerrig og vurderer medisin i ungarn/polen selv.

Klar over at tannleger som har studert i øst-europa sliter med å få seg jobb i Norge, men dette er vel ikke like relevant for leger slik jeg har forstått det.

Nettopp fordi tannleger utdannet utenfor skandinavia vil ha svært vanskelig for å få jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over problemet med enkelte useriøse aktører, men har også hørt at de som er gode er veldig gode. At studiet er knalltøft tviler jeg ikke på. Blir nok en helt annen verden når det gjelder arbeidsmengde i forhold til bacheloren jeg holder på med nå...

Kjør på sier nå jeg. Grad av målfokus og innsats = resultat. Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...