Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Man får ikke gunstigere momentarm av å være feit. I hvert fall får ikke jeg det.

Tror nok heller det har med at man ligger i energimessig overskudd.

Om du ligger i underskudd, eller holder deg shredded, så har ikke kroppen det lille ekstra å ta av til å gi deg maks gains.

Dette har jeg ikke peiling på. Kun synsing fra min side :p

I knebøy blir man "tightere" om en er feit. I bunnposisjon vil magen hvile seg mot låra og alt blir mer komprimert når en er nede i "hullet". Det gir et langt bedre trøkk i muskulaturen. I benkpress blir løftebanen kortere om en er feit. I markløft blir det på samme måten som i knebøy, men - er en feit nok, så er det et slit å knyte skolissene sine - markløft er en ytterst krevende øvelse om magen blir for stor.

Man får ikke gunstigere momentarm av å være feit. I hvert fall får ikke jeg det.

Tror nok heller det har med at man ligger i energimessig overskudd.

Om du ligger i underskudd, eller holder deg shredded, så har ikke kroppen det lille ekstra å ta av til å gi deg maks gains.

Dette har jeg ikke peiling på. Kun synsing fra min side :p

Jeg óg har lurt på på dette med leverages (har vi noe bra norsk ord)? Det har så vidt jeg har skjønt noe for seg når det er snakk om størrelse på muskeltverrsnitt, ved at større muskler får fordelaktige vinkler sammenlignet med mindre muskler. Litt som når vi skrur av hjul på bilen med hjulkryss og bruker mest mulig effektiv vinkel for å produsere kraft. Når det gjelder fett, derimot, så virker det som du sier at det går mer på ernæring enn mekaniske fordeler.

Jeg fant denne for et par uker siden. Det er for så vidt bare synsning det der óg, men det gir mening. Fra Powerliftingtowin:

Being Fat Does NOT Improve Leverages!

Why? Because fat doesn’t contract. People constantly talk about how fat improves your “leverages”. For the most part, it actually doesn’t. First of all, unlike muscle, fat is highly compressible and thus adds little in terms of actual leverage at the joints themselves.

For the truly obese, fat can help in the squat and bench press because it can somewhat reduce range of motion. In the squat, a big, fat gut can provide a cushion in the bottom when your belly compresses into your thighs. However, unless you are a geared powerlifter, meaning someone who uses squat suits and bench shirts, being fat is not going to appreciably increase performance.

The Real Reason Being Fat Helps You Lift More

That said, when you’re “bigger”, you’ll often notice that you can lift more. In my opinion, this is primarily due to the fact that you’re in an overfed state for a prolonged period of time.

Remember that whole spheal about nutrition being performance enhancing? Well, water, unlike fat, DOES add to leverage. And what is the primary determinant of how much water a natural powerlifter carries? That answer is the current state of their glycogen levels. Glycogen levels are determined by your carbohydrate intake. When you’re constantly eating enough to gain weight, assuming you’re not doing some sort of low carb non-sense, your glycogen tank is completely full.

Not only does this mean you’re carrying more water which DOES improve leverage, but you also go into each workout in a more recovered state and with more overall energy in your tank (because glycogen levels are full). Over time, this is going to lead to increased performance both via the synthesis of new muscle tissue and simply due to the fact that eating more, in general, is better for performance. The being fat part has little to do with it.

Annonse

Det er vektarm/momentarm ja. Kraft fra muskel x momentarm = moment om ledd (eks kneledd). Denne formelen er en forenkling da det i virkeligheten er et vektorielt kryssprodukt med et sinus-ledd som tar hensyn til angrepsvinkel.

Hvis det Tronaldo sa om endring i vinkel er riktig, gir det mening (hvertfall fra et fysisk standpunkt)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...