Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det kommer jo egentlig helt ann på hva du liker og ikke liker.. Men jeg liker å bruk krydder - til smak - og i det site har jeg vært hekta på Aromat :) Du kan jo også lage din egen dressing med Mager Kesam eller Cottage Cheese, slik at du både får en deilig, ny smak, men også proteinkilde :)

Fortsetter under...

Jeg har slitt en del med blodsukkerfall pga høy forbrenning og har funnet en egen oppskrift på salat som jeg lager hver dag til lunsj på jobb!! Siden jeg trener om morran før jobb, trenger jeg at solid måltid kl 1100. (Men spiser kornblanding etter trening.) Poenget med en salat på jobben er at den må være så enkel og kjapp å lage at det ikke bli for mye styr. Du må ha tilgang til kjøleskap, skjærefjøl og en god kniv.

For det første: dropp salaten, den tar stort sett bare unødig plass og gir lite tilbake.

Jeg bruker en bx tunfisk (men kyllingfilet passer også). Kikerter på boks, kidneybønner på boks, paprika, sukkererter, purreløk (eller annet grønt du liker og som er nevnt over her.) Så kommer stæsjet og smaken: Rista og salta gresskarkjerner. Masse protein og sundt fett. Hell over litt balsamicoeddik (1 del) og olje (4 deler ca), og vend det hele sammen i ei skål. En utrolig blanding av søtt/salt/surt. Dette har helt endra hverdagen min, og blodsukkeret er stabilt. (Jeg gikk rimelig lei av 7 - 8 brødskiver med brunost i matpakken for å si det sånn...)

Lunchsalaten min består som regel av spinat eller ruccola, isberg, brokkolitopper, revet gulrot, agurk og selleristang. I tillegg har jeg oppi kjøtt eller fisk som f.eks

- sitruskokt (altså denaturering uten varmetilførsel) laks, gjerne med chili og ingefær

- tomat og basilikum tunfisk fra King Oscar

- alle typer kylling, skinke, kjøttrester

- tunfisk marinert i lime og varmebehandlet pepper (blir mer potent da)

- soya, wasabi og sesammarinert laks (kokt)

Kikerter bruker jeg også mye og det hender jeg skeier ut med litt fetaost. Cottage cheese er også noe jeg putter oppi om jeg har. Til dressing bruker jeg som regel marinaden om jeg har den (de er uten olje) eller en blanding av yoghurt naturell og noe godt - dijonsennep og honning er for eksempel veldig godt, det samme er greske urter eller soltørket tomat.

En kombo som jeg syntes er veldig god og enkel.

Isbergsalat (evt flere salater blandet)

Agurk

Kikerter

Litt purre eller vårløk

Masse piel de sapo melon

Feta ost

Soltørkede tomater i olje

Også lager jeg en liten dressing av oljen til feta osten og litt honning, varmer dette litt i mocron sammen med salt, pepper og litt hvitløkspulver :)

Annonse

Gjest FannyLor

Karrisalat med kylling

Kok eller stek kylling med karri, hvitløk, chilli, ingefær etc, det krydderet du liker,

Da den er ferdig, ta to gafler og "rasp" kyllingen så det blir strimler,

La den avkjøle seg litt

Lag karridressing av mager kesam, suragurk saft, litt ketchup, karri, hvitløk + salt og pepper

Lag en stooor salat med det du liker (salat, agurk, tomat, paprika, stangselleri, reddik, gulerot, etc etc etc)

Bland alt sammen

Ha ruccula på toppen

Evnt sprøstek litt bacon

Mango passer også bra i, eller noen eplebiter (for de som liker litt søtt i salaten)

evnt litt fullkorns pasta / vanlig

voilá! The perfect salad :)

--> Til vanlige salater er det å raspe ting kjempe godt, f.eks Røbet, gulrot, eple, o.l :)

Jeg syns det er godt med nøtter. Cashew, mandler, valnøtter, og min nye favoritt - macadamianøtter :D

Prøvd å lete etter macadamianøtter jeg, men finner de bare i pose der det er mange andre nøtter også. Får man kjøpt disse alene? :D

Annonse

Nå må du tenke på det at det finst veldig mangen foskjellige typar salatar som du kan variere med enn berre standar isberg og ruccola ;) Sjølv lika eg vanleg isberg eller lollo. Det eg bruka å blande i salaten e vertfall advocado (det e must) :p, sukkererte, mais, paprika, fetaost, agurk (eller squash), cherrytomater, laks/kylling/skinke/tunfisk. E også godt å blande i gullerot og forkjellige frukter som ananas eller eple :) Lykke til med å prøve deg fram :thumbsup:

Prøvd å lete etter macadamianøtter jeg, men finner de bare i pose der det er mange andre nøtter også. Får man kjøpt disse alene? :D

Finnes gjerne i "innvandrerbutikker" som har mye nøtter og tørket frukt. Hos min lokale sjappe har de poser av alt mulig. Du finner det nok i helsekostbutikker med godt utvalg. Evt Helios.

Finnes gjerne i "innvandrerbutikker" som har mye nøtter og tørket frukt. Hos min lokale sjappe har de poser av alt mulig. Du finner det nok i helsekostbutikker med godt utvalg. Evt Helios.

Merket heter "Sunrise" så jeg i går. Ikke så enormt dyrt. ca 35 kr for 200-300 gram.

Hvis du bor i Oslo har grønnsaks/krydder butikken på Kirkeristen ALT av nøtter i 1/2 kilo ig 1 kilos pakker. 150 kroner for 1 kg paranøtter feks.

Vel, før brukte jeg å blande tunfisken med kesam, rødløk, litt majones, krydder, sureple (sånn med sterk grønnfarge) og så evt. mais, selleri eller annet du vil ha med. Det blir en tunfisk salat. Det er ganske godt å toppe med soltørkede tomater i olje. Anbefaler å ha sureple i små biter i tunfisksalaten, det er kjempe godt sammen! :) Nå klarer jeg dessverre ikke spise tunfisk lengre, synes konsistensen på den er stygg :(

Sureple?:rofl:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...