Gå til innhold

Hvilke tilskudd trenger jeg? Masse tilbud nå, men hva slår en til på?


kreps79

Anbefalte innlegg

Min treningsuke består stort sett i 3 økter med 4x4 intervalltrening, og 3 økter med styrke. Jeg har lenge ønsket å kjøpe tilskudd for å hjelpe meg litt på gang, både under intervall og styrke.

Ser at det nå er masse tilbud hos proteinfabrikken, så da er spørsmålet mitt:

Hva er lurt å kjøpe av tilskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva som er målet ditt har jo mye å si for hva du bør gå til innkjøp av ;)

Men hvis du er fast bestemt på å kjøpe noe ville jeg gått for vitaminer og ZMA.

Jeg bruker selv koffeintilskudd på løpeøkter, og mener dette har effekt (http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/stadheim-hans-kristian/koffein-og-fysisk-prestasjonsevne/)

Men husk at tilskudd ikke bare er gull og grønne skoger, å trene uten pre workout hvis du har brukt det lenge er et helve** :banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt :) Burde kanskje forklart litt bedre hva jeg ønsker å oppnå.

Jeg ønsker å få lav fettprosent og mer markerte muskler, enkelt og greit. Jeg ønsker mer progresjon under styrketrening, føler jeg stagnerer altfor raskt her.

Under intervall så ønsker jeg å få mer overskudd underveis, kanskje en bedre veskebalanse enn å drikke vann under trening?

Jeg aner rett og slett ikke hva en bør vurdere og hva som bare er bortkastet, så å se på hva som er tilgjengelig føles som ett skudd i mørke.

Fant en artikkel her over seks tilskudd som anbefales:

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2976

Men når jeg da ser innen de forskjellige kategoriene så finnes der jo ulike typer. For eksempel proteiner. Her er det jo flere typer, og det er jaggu ikke lett å vite hva en bør velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke være belærende på noen som helst måte. Men du må stille deg noen spørsmål angående grunnlaget du har i form av kostholdet ditt og treningsgrunnlaget, her har jo de aller fleste mye å hente. Kosttilskudd vil jo ikke være noen mirakelløsning som plutselig gjør at fettprosenten synker drastisk og styrken går i taket ;)

Når det er sagt så nevner artikkelen noen tilskudd som har dokumentert effekt.

selv har jeg god erfaring med kreatin, bcaa (aminosyrer), proteinpulver og ZMA (zink, magnesium og vitamin b6).

Angående valg av proteiner er det mange ulike typer ja, og sikkert også like mange meninger om hva som fungerer best. Noen mener jo også at det ikke har noe for seg... Men jeg har inntrykk av at det mest brukte er whey tilskudd (myseproteiner) uten at jeg kan si det 100% sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt vanskelig å finne ut hva man egentlig trenger, så skjønner problemet ditt!

Jeg bruker omega3, kreatinpulver, multivitaminer, mineraltabletter, og proteinpulver, noe som funker bra for meg. Omega3, vitaminer og mineraler er hvertfall viktig for meg, da det kan være vanskelig å få alt gjennom maten. Har brukt PWO tidligere men synes egentlig ikke det gjør så stor forskjell, så har ikke kjøpt nytt.

Når det gjelder valg av proteinpulver er det vel bare smak og behag? :) Jeg bruker hvertfall star nutrition whey-80 akkurat nå. Det har et høyt proteininnhold, smaker godt og har en grei pris. Whey 100% er også bra synes jeg.

Kan være lurt å kjøpe vitamin D (http://www.x-life.no/products/vitamin-d3-1550-drper) for seg selv hvis du sliter med trøtthet om vinteren. Vet ikke om alle multivitamintabletter inneholder nok vitamin D?

Ellers er vel både BCAA og ZMA gode investeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser ett variert kosthold i grunn, men har ikke noe spesielt fokus på hva en spiser, bortsett fra at det skal variert og passe til hele familien.

Så alt mulig i grunn. Kjøttkaker, løvbiff, kylling, koteletter osv. Lite fisk dessverre, men sliter med å klare smaken av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt trådstarter å føre en mer detaljert logg over hva han spiser i løpet av en uke. Om mulig med matvarer oppført i vekt. Å begynne å tilføre kostttilskudd i et kosthold man ikke aner hvordan er/hvor problemene ligger, er bare tullete.

De aller fleste har begrenset behov for kosttilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke å veie maten for å finne ut sånn ca hva du får i deg.

Uten å vite hva du får i deg er det vanskelig å si om du trenger noe kosttilskudd.

Men de fleste nordmenn trenger litt ekstra vitamin D på vinterstid.

Kreatin er greit for å hjelpe deg med styrke treningen.

Om du har et variert kosthold og spiser nok så trenger du ingen tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg halve året på båt/plattform, og det er ikke aktuelt å begynne å veie maten når jeg er på jobb.

Jeg spiser mye, og relativt ofte. Spesielt når jeg er på jobb da det gjerne blir 2 varme måltider for dagen, middag og lunsj.

Jobber selv turnus og min erfaring er at her må en passe på... Spesielt når kokken serverer fra gryte. Har flere ganger opplevd å få servert feks chilli con carne uten kjøtt osv. De er og noen jævler til tider med feks pasta retter. Kjøtt er som kjent dyrt, karb er billig. Pøs på med karb! Veier heller ikke maten på jobb men det blir mye "fisking" når maten serveres i gryte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...