Gå til innhold

Kcal .... jeg lurer på


Anreka

Anbefalte innlegg

Hei

Her er greia: Siste tida (frem til månedskifte oktober/november) har jeg hatt et helt rævva kosthold, og spist for lite en dag (ett måltid for dag) og feil mat den neste (type fast-food) .. jeg aaner ikke hvor mange Kcal jeg har fått i meg, men de kcal jeg har fått i meg har nok ikke vært fra riktig type mat.

Etter oktober har jeg prøvd å skjerpa meg litt med tanke på kostholdet, og har bytta ut junkfooden (iallefall en god del av den) med mer rent kjøtt, fisk, grønnsaker osv .. men sliter fortsatt med å komme meg opp i det (antall kcal) som diett.no sier jeg burde få i meg i løpet av en dag. (og da sier diett.no at for å vedlikeholde vekta må du få i deg så og så mye, og for å gå ned må du ha et underskudd på dette...men jeg får jo i meg for lite i utgangspunktet?)

Noen tips/råd fra noen som har enten vært der selv, eller har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

1 boks Kesam + frosne bær (100g) = 260kalorier

Kjører personlig frokost med dette:

5 egg rå - 490kcl

2dl melk - 92kcl

50g havregryn - 183kcl

1 stk Banan - 113kcl

Sum = 878kcl

Dette for å ligge litt på forskudd med kaloriene slik at jeg slipper å jage disse utover dagen å stresse med å få i meg nok...

Hiver alt dette i en blender så har du 0,8l som du bare drikker... smaker Litago med Banan smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosiner har jeg helt glemt eksisterer gitt:P men det er jo kjempegodt, så skriver det på handlelista:) Cottage cheese er jeg litt skeptisk til ennå, men må vel prøve ut det også:p

Den frokosten til tipptopp må prøves ut, da tror jeg jeg skal klare å få i meg nok iallefall:D (evt halvere det kanskje...jeg tror ikke jeg klarer 0.8 l sånn på morgenen, kan dele den med roomie..stakkaren blir offer for alle nye oppskrifter her i hus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosiner har jeg helt glemt eksisterer gitt:p men det er jo kjempegodt, så skriver det på handlelista:) Cottage cheese er jeg litt skeptisk til ennå, men må vel prøve ut det også:p

Den frokosten til tipptopp må prøves ut, da tror jeg jeg skal klare å få i meg nok iallefall:D (evt halvere det kanskje...jeg tror ikke jeg klarer 0.8 l sånn på morgenen, kan dele den med roomie..stakkaren blir offer for alle nye oppskrifter her i hus)

Hehe... jeg må ha maten flytende på morgenen... skal jeg spise fast føde så blir det 1 brødskive å BANG STOPP!!!... er lettere enn du tror :p men prøv deg fram :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... jeg må ha maten flytende på morgenen... skal jeg spise fast føde så blir det 1 brødskive å BANG STOPP!!!... er lettere enn du tror :p men prøv deg fram :D

Kjenner til den, fører som regel til at jeg ikke spiser før i pausen på skolen, sånn i 11-tida. Men har tenkt å (prøve å) endre på det nå da, slik at jeg faktisk får i meg den mengden jeg burde i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du burde forkusere på er å få i deg nok frukt, grønnsaker og kjøtt. Hvis du f.eks spiser middag, kan du kutte ut poteter, ris, pasta osv med mer grønnsaker. Det metter lengre og du får ikke alle de "tomme" kcal.

Vet ikke hva høyden eller vekten din er, men la oss si at du trenger 1800 kcal per dag.

Jeg er 160, 60 kg og trenger ca 1700.

Legger ved et lite forslag til deg: (Aner ikke hva du liker å spise da, men prøver.) Hehe.

Poenget er bare å vise deg at det er fult mulig å få i seg nok kalorier, bare man regner bra på det.

Frokost: Smoothie 619 kcal

1 banan

1 kiwi

jordbær 3 dl

yoghurt ja 1 beger

avokoado (man kjenner ikke smaken av den)

Bare 1 avokado har 323 kcal i seg.

Lunsj: Omelett 383 kcal

3 egg

paprika

lett melk 2 dl.

Middag: Kyllingfilet 200 g 492 kcal

Villris 100 g

Babygulrøtter 100 g

Mager kesam 4 ss

Kveld: Fruktbolle 306 kcal

1 banan

1 eple

3 dl jordbær

200 g Vanilje kesam

Dette faller på 1800 kcal blank! Du må bare prøve deg frem på diett.no og se.

Et lite tips: Jeg er skikkelig søtmums, og trenger virkelig sukker for å bli "glad".

Jeg spiser aldri godteri, kaker, brus eller noe. Og det som holder for meg, er å ha på

Sukrin på frukten eller i smoothien. Og Sukrin er det ikke kalorier i. Hvertfall ikke mye.

I den tabellen jeg skrev opp til deg, så får du i deg 39% karbohydrater, 32% fett og 29% protein.

Det er egentlig best med mest proteiner, men siden du har problemer med å få deg nok sunn mat, så er det like greit å begynne rolig. Det gjorde jeg. Bruk diett.no flittig, så klarer du det nok veldig bra;)

På ADI ligger protein på 273%

Og karbo ligger på 130% og kostfiber på 93%.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere ikke har problemer med for lav vekt, og får i dere nok proteiner, sunne karbohydrater og sunt fett, så er det ikke noe problem å ikke komme opp i "nok" kalorier. Kroppen tilpasser seg faktisk, og den regulerer seg til en viss grad. Har dere noen kilo for mye, så henter den bare energien fra fettlagrene. Er vekten normal, så regulerer metabolismen etter inntak dersom ikke underskuddet er alt for stort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med på mitt vanlige (etter oktober) kosthold på diett.no siste 5 dagene, og får i meg i gjennomsnitt 1300-1400 kcal i løpet av en dag. (bør vel få i meg 1800 eller noe sånt) Så jeg tror det begynner å nærme seg for min del, få i meg litt mer frukt/grønt. Må teste ut forslaget til line88 også, se hvordan det går, kommer ikke på det å lage smoothie for eksempel, men jeg tror jeg skal bli flinkere på den for da får jeg i meg frokost også (selvom frokosten ikke er livsnødvendig i følge det jeg har lest her på forumet, så er det greit å få i seg mat før skole)

For lav vekt er på langt nær problemet:P Planen er å gå ned i vekt, men samtidig få orden på kostholdet slik at jeg går ned på en sunn måte, man kan vel si at jeg har hatt et veldig usunt forhold til mat.

Men om jeg forstår deg rett Lily, så vil jeg, så lenge jeg lytter til kroppen og putter i den sunn mat, få i meg nok i løpet av en dag? Det er jo godt å høre egentlig :) Må bare venne kroppen min til å ha 3-4 måltid for dag, siden den har vært vant til 1-2 måltid for dag før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fitnessbloggen.no/reduser-fettprosent/

Hvis du spiser for lite, så vil kroppen din bli "vant" til å spise for lite og da vil det ta lengre tid å gå ned i vekt.

Øk kaloriinntaket, så vil forbrenningen øke og da det derfra.

Ta kalorikalkulatoren på fitnessbloggen og se der.

Jeg sendte en innboks melding til Kjetil i går, og fikk veldig bra svar på det jeg lurte på.

Så det er også en mulighet :) Han er veldig snill!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...