Gå til innhold

Fribbern trenger hjelp med teknikken sin


Fribbern

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes oppsettet er bra og ryggen ser fin ut, men legg merke til at hofta di skyter opp med en gang du begynner å løfte (=svak hofte).

Tren masse rumpe og sørg for å presse hofta FRAM istedenfor å løfte rett 'opp'.

Du vil nok måtte gå ned litt i vekt i starten, men se på Benedikt Magnusson og Andy Bolton hvordan de løfter. Det er ingen tvil om at en sterk hofte vil øke potensialet for både knebøy og markløft betraktbelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hey Fribbern. To ting: Du får bedre treningseffekt om du ikke gjøre touch-n-go, men starter hver rep med stanga liggende dødt på bakken.

Hvis du ser på stangbanen så sklir stanga framfor midtfoten på vei ned og ender opp over tærne. Stangbanen skal helst gå rett opp og rett ned over midtfoten. Knekk i hofta først og prøv å hold stanga helt inntil låra på vei ned, og ikke knekk i knærne før stanga har gått forbi dem. Ellers må stanga gå rundt/foran knærne, og ender opp foran midtfoten.

På første reppen kan du starte med hoftene litt høyere, slik at du unngår at hofta går opp før stanga. Kjenn at du har skikkelig spenn i hamstrings før du drar. Se på de andre repsa så ser du at du har hofta høyere.

Ellers ser det jo veldig lett ut. Virker ikke som du anstrenger deg i det hele tatt :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey Fribbern. To ting: Du får bedre treningseffekt om du ikke gjøre touch-n-go, men starter hver rep med stanga liggende dødt på bakken.

Hvis du ser på stangbanen så sklir stanga framfor midtfoten på vei ned og ender opp over tærne. Stangbanen skal helst gå rett opp og rett ned over midtfoten. Knekk i hofta først og prøv å hold stanga helt inntil låra på vei ned, og ikke knekk i knærne før stanga har gått forbi dem. Ellers må stanga gå rundt/foran knærne, og ender opp foran midtfoten.

På første reppen kan du starte med hoftene litt høyere, slik at du unngår at hofta går opp før stanga. Kjenn at du har skikkelig spenn i hamstrings før du drar. Se på de andre repsa så ser du at du har hofta høyere.

Takk for svar og tilbakemeldinger. Har fått litt og jobbe med ;) Måtte ned i litt vekter, men føler noe er bedre. Er definitivt svak i glutes og hamstrings. Trener mark to dager i uka, en dag med touch-n-go og en dag med stanga "død" på bakken :)

Ellers så likte jeg godt denne komentaren :D

Ellers ser det jo veldig lett ut. Virker ikke som du anstrenger deg i det hele tatt :cool:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes dette ser bra ut. Du har meget lange lårbein, og det er noe som vil gjøre knebøy vrient.

Rimelig clean teknikk i min mening mot forutsetningene!

Skulle gjerne sett hofta litt bedre samt fremsiden, for å se knærne i forhold til foten.

Fleksibiliteten din ser veldig bra ut, ingen problemer her etter hva jeg kan se, og det er et godt utgangspunkt (de fleste sliter med fleksibiliteten).

Konstruktiv kritikk:

*korsryggen er svai, og det er riktig. Men brystryggen skal ikke være svai. Den skal være nøytral/litt krum. Grunnen til dette er at man ikke får noe godt buktrykk uten, og uten buktrykk blir rumpa koblet ut da overkroppen ikke er stabil.

Rumpa er kroppens største muskel, og at denne fyrer er verdifullt ;)

* Buktrykk, jobb med dette.

*Tror at du kan ha utbytte av å ha en noe bredere beinstilling (pga lårbeina dine er så lange)

*Som allerede nevnt, får du ikke god nok fyring i rumpe og mage (etter hva jeg kan se)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette ser bra ut. Du har meget lange lårbein, og det er noe som vil gjøre knebøy vrient.

Rimelig clean teknikk i min mening mot forutsetningene!

Takk :D

Skulle gjerne sett hofta litt bedre samt fremsiden, for å se knærne i forhold til foten.

Skal jeg filme en gang til fra en annen vinkel? Fra hvilken vinkel er best da? rett fra siden og rett foran/bak?

Konstruktiv kritikk:

*korsryggen er svai, og det er riktig. Men brystryggen skal ikke være svai. Den skal være nøytral/litt krum. Grunnen til dette er at man ikke får noe godt buktrykk uten, og uten buktrykk blir rumpa koblet ut da overkroppen ikke er stabil.

Rumpa er kroppens største muskel, og at denne fyrer er verdifullt ;)

* Buktrykk, jobb med dette.

*Tror at du kan ha utbytte av å ha en noe bredere beinstilling (pga lårbeina dine er så lange)

*Som allerede nevnt, får du ikke god nok fyring i rumpe og mage (etter hva jeg kan se)

Så det går igjen at jeg er svak i glutes og hamstrings?

Jeg har jobbet mye med mobilitet, men det er mest på grunn av snowboardkjøring. Så godt og høre det gir fordeler andre steder også:) Men føler ikke jeg har helt mobiliteten i hofter for og ha enda bredere benstilling (enda). Skal teste ut litt benstilling neste økt.

Føler også vekten lett havner på framfoten når det blir tungt. Kommer det av dårlig buktrykk? Eller igjen at jeg er svak?

Har ikke sett på filmene du postet enda. litt dårlig linje på jobb. Så mulig det er i dem, men tips for et godt buktrykk?

Takk for tilbakemelding. Setter pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå rolig frem med å innføre bredere fotstilling, da du fort kan få en adduktor strekk. Å strekke adduktorgruppen kan gi gode resultater ift bredere stilling uten smerter.

Jeg vet ikke om de er for svake, men det jeg ser er at de ikke aktiverer godt nok i hofteekstensjon. Hamstringen er nok helt ok, snakker mer om glute.

At du kommer frempå, går på dårlig buktrykk i ditt tilfelle ja, det vil jeg påstå. Buktrykket er helt kritisk for å støtte opp.

Se på filmene. Meget gode tips fra Duffin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kyfose, eller krumning, er vel mer korrekt i så fall. Akkurat som det er en forskjell mellom konkav/konveks.

Usikker på om jeg forstår poenget ditt. Du ser at det er en kraftig ekstensjon i thorakolumbar columna?

Helt enig i at det er den naturlige kyfosen i brystryggen som er optimal, og at OP bør oppøve denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...