Gå til innhold

FYSESJUK!!!


Lindaalarsenn

Anbefalte innlegg

Trur jeg drar dette ordet til nye høyder akkurat nå!

Jeg går rett og slett konstant å tenker på mat, godteri og gennerelt alt som kan puttes i munnen. Jeg teller nesten ned minutter til jeg har følt det har gått lang nok tid slik at jeg kan spise litt til. Jeg spiser over gjennomsnitlig mye og det er nesten flaut.

Jeg trener 4-6 ganger i uken, mest styrke men også litt cardio.

Har som regel ett greit kosthold:

frokost: enten 2 knekkebrød, 2 havrelapper, 2 havrevaffler, havregrøt eller 2 grove brødskiver

lunsj: middagsrester / 4 knekkebrød

mellommåltid: 1 frukt eple/banan

middag:mammas hjemmelagde, som oftest 2 store porsjoner

kveldsmat: brødskiver/havregrøt/knekebrød/havrevaffler

Hender også det blir en whey proteinshake etter trening.

Dette er som sagt hvordan hverdagen pleier å se ut. I det siste har denne vært prydet med masse kaker, sjokolade, smågodt og desserter fulle av sukker++.

Hvorfor blir man så fysen i perioder er vel egentlig spørsmålet jeg vil frem til?? Og hva kan jeg evt. gjøre for å få en slutt på dette? Føler selv det ødelegger så mye av treningen og resultatet jeg ønsker å oppnå, likevel klarer jeg ikke se begrensinger.... #FORTVILET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I det siste har denne vært prydet med masse kaker, sjokolade, smågodt og desserter fulle av sukker++.

Dette.

Jeg vet iaff at om jeg spiser junk i helgen, så er jeg "fysen" på det samme i ukedagene. Jo mer, jo verre.

Sikkert en mer vitenskapelig forklaring på dette enn "sånn føler jeg det også".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei uke siden hadde jeg det slik at jeg var fysen på alt og ingenting uansett hva, men denne uken slapp det og jeg er mindre sulten, har ikke cravings lenger og det kan ikke beskrives hvor deilig det er!

Jeg har levd relativt sunt i en fem uker nå og vet ikke helt hva som har kicket inn siden fysesyken har sunket drastisk. Kanskje det bare tok såpass med tid og at magesekken har krympet litt?

Det ser også ut som du spiser en god del karbohydrater gjennom hele dagen. Kan det hende at det hadde hjulpet å bytte ut litt karbo med mer proteiner og sunt fett?

Og ja, som Ojive sier så er det en gjenganger at jo mer sukkersaker man spiser, jo mer får an lyst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk også må se på dette fra ett ikke-fysiologisk perspektiv. Hva gjør du om dagene? Å sitte i ro å se på tv, fikle med pcn osv er ofte ting som trigger lysten på noe å bite i, gjerne noe litt usunt og raskt fra skapet. Det er rett og slett slik kulturen i Norge er, og har vært i maaange år. Man forbinder stillesitting og tv f.eks med snacks. UTEN at man er klar over det selv !

Ett tips, vær aktiv om dagene. Gjerne sammen med andre. Da blir det mindre tid til å tenke på mat og tiden går fortere. Når man sitter i ro er det fort gjort å tenke på neste måltid og mat osv og da blir man sulten når man begynner å tenke på det.

Så er det også en ganske dårlig unnskyldning å skeie ut hele tiden bare fordi man har lyst på noe godt. Da har du rett og slett dårlig disiplin og selvkontroll. Kanskje den som må jobbes med mer en kostholdet. Anbefaler uansett litt mer fett og proteiner i måltidene dine. Karbohydrater gjør deg ofte fort sulten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyde? Vekt? Kan det tenkes at hvis du går rundt og er sulten fordi du spiser litt i minste laget, så blir det lettere at du gir etter for sulten og fyller på med noe kaloririkt noe?

Jeg er 183 ca høy, veier ca 66 kg og er 18 år.

Føler jeg spiser i det meste laget noen ganger... Kan gjærne spise mere enn pappa om jeg vil! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror folk også må se på dette fra ett ikke-fysiologisk perspektiv. Hva gjør du om dagene? Å sitte i ro å se på tv, fikle med pcn osv er ofte ting som trigger lysten på noe å bite i, gjerne noe litt usunt og raskt fra skapet. Det er rett og slett slik kulturen i Norge er, og har vært i maaange år. Man forbinder stillesitting og tv f.eks med snacks. UTEN at man er klar over det selv !

Ett tips, vær aktiv om dagene. Gjerne sammen med andre. Da blir det mindre tid til å tenke på mat og tiden går fortere. Når man sitter i ro er det fort gjort å tenke på neste måltid og mat osv og da blir man sulten når man begynner å tenke på det.

Så er det også en ganske dårlig unnskyldning å skeie ut hele tiden bare fordi man har lyst på noe godt. Da har du rett og slett dårlig disiplin og selvkontroll. Kanskje den som må jobbes med mer en kostholdet. Anbefaler uansett litt mer fett og proteiner i måltidene dine. Karbohydrater gjør deg ofte fort sulten igjen.

Hva burde jeg evt. bytte ut for å få i meg mindre karbohydrater og mere proteiner og fett? :) Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra vekt og høyde har du ihvertfall en helt ålreit BMI, vet du noe om vekten din har forandret seg i det siste?

Du trener jo temmelig mye, så det er jo ikke rart at kroppen blir sulten og trenger mat?

Hvis jeg skulle trent seks ganger i uka og levd på knekkebrød, hadde jeg gått på veggen og ranet nærmeste kiosk før du hadde sagt "oida".

Prøv å spis større måltider /mer mat til frokost /lunch/mellommåltid, så øker inntaket ditt, og da vil du antakeligvis ikke bli like fysen på alt hele tiden.

Det er ingenting i veien med å kose seg, men det burde jo være unntaket i helgene, og ikke regelen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra vekt og høyde har du ihvertfall en helt ålreit BMI, vet du noe om vekten din har forandret seg i det siste?

Du trener jo temmelig mye, så det er jo ikke rart at kroppen blir sulten og trenger mat?

Hvis jeg skulle trent seks ganger i uka og levd på knekkebrød, hadde jeg gått på veggen og ranet nærmeste kiosk før du hadde sagt "oida".

Prøv å spis større måltider /mer mat til frokost /lunch/mellommåltid, så øker inntaket ditt, og da vil du antakeligvis ikke bli like fysen på alt hele tiden.

Det er ingenting i veien med å kose seg, men det burde jo være unntaket i helgene, og ikke regelen:)

Jeg har lagt på meg ca 2-3 kg, vet ikke om dette er muskler eller fett, kanskje en blanding på ca 3-4 mnd.

Prøver å spise mye og reglemessig, trudde bare det begynte å bli veldig mye. Håper bare dette med fysesjuk bare er i en periode og stopper etterhvert. :)

Takk for svar og tips!

Har du forresten noen tips til hva jeg kan bytte ut noen av karbohydratene med, slik at jeg får i meg mere proteiner og fett? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker, spesielt i kombinasjon med fett, er veldig avhengighetsskapende. Visstnok verre enn nikotin og sånt, altså røyk og snus. (Lest forskning på det, men har det ikke akkurat nå).

Og så er det noe med at når det er både sukker og fett kan det minne om morsmelk, som man er født til å like..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...