Gå til innhold

Knebøy VS beinpress


sunnereliv

Anbefalte innlegg

Jeg har trent en del beinpress (horisontal) siden januar og har gått ned 23 kg i tillegg. Begynte på 70 kg og økte fort opp til 130 kg, men nå er jeg nede i 110 kg. Har nok mistet en del muskler i beina. Tar 4x10 reps etter anbefaling fra PT. Problemet er bare at jeg får grusomt vondt i knærne hver gang jeg tar beinpress, en sviende smerte. Så nå har jeg kuttet den helt ut og tar heller vanlig knebøy med en stang på 20 kg. Føler jeg ikke får samme effekten av knebøy siden jeg ikke klarer å løfte så tungt der. Hva tenker dere? Kan jeg fortsette kun med knebøy eller bør jeg også fortsette med beinpress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke får smerter i knærne av knebøy så for all del fortsett med den. Og å dytte noe horisontalt i en låst bane er MYE lettere enn å løfte noe i en vertikal bane hvor en i tillegg må støtte opp(knebøy). Så ikke sammenligne vekten du løfter på beinpressen og den i knebøyen. Knebøy > beinpress all day long. Terpe teknikk i knebøy og det vil gå deg godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde alltid prioritere dine svakeste øvelser.

Hvis du tar 20kg i knebøy så ville jeg helt klar prioritert knebøy.

Jeg skal love deg at dette gir bedre effekt.

Start gjerne med db sumo squat eller goblet squat.

Jeg mistenker også litt feil teknikk på beinpressmaskinen?

Knærne og tærene skal peke samme retning, og du skal helst ikke låse kneet (lock out)

130kg 10x4 høres veldig mye ut hvis du kun tar 20kg i knebøy.

Dog ikke alle benpressmaskiner like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker også litt feil teknikk på beinpressmaskinen?

Knærne og tærene skal peke samme retning, og du skal helst ikke låse kneet (lock out)

130kg 10x4 høres veldig mye ut hvis du kun tar 20kg i knebøy.

Dog ikke alle benpressmaskiner like.

Takk for svar!

Min PT sa jeg hadde perfekt teknikk på beinpressmaskinen, men jeg vet ikke om han hadde rett. Uansett fåt jeg så vondt at jeg ikke orker det. Jeg er ganske tung, 104 kg, så det er kanskje derfor jeg ikke klarer mer i knebøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Min PT sa jeg hadde perfekt teknikk på beinpressmaskinen, men jeg vet ikke om han hadde rett. Uansett fåt jeg så vondt at jeg ikke orker det. Jeg er ganske tung, 104 kg, så det er kanskje derfor jeg ikke klarer mer i knebøy?

Ikke alltid PT har 100% rett. Hør først og fremst på kroppen din. Den sier at du ikke har perfekt teknikk.

Det høres riktig ut mht vekt.

Prøv en pause fra benpressen hvis du får vondt i kneet.

Google "db sumo squat" eller "goblet squat", lær inn teknikk.

Du kan godt bruke stang også, men det er ikke noe poeng før du klarer å løfte så tungt at armene ikke klarer å holde hantlene lenger.

Når du blir sterkere i knebøy vil du også være mye sterkere i benpress.

Hvis du absolutt vil fortsette med benpress så kan du prøve å bruke mindre vekt, men bare ett ben om gangen.

Evt prøve ut forskjellige plassering av føttene, kan hende du finner en plassering som ikke gir deg plager, selv om den nye plassering kjennes tyngre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...