Gå til innhold

Har trent på meg en klump på ene siden av ryggen


Kanel3

Anbefalte innlegg

Jeg har trent markløft i ca et halvt år nå og sliter med å få kontakt med ryggstrekkerene på høyre side pga en skoliose med vridning som gjør at ryggen er bittelitt høyere på venstre enn høyre side. Jeg antok derfor at jeg ville få noe skjevutvikling i muskulaturen, men fikk regelrett sjokk når jeg sjekket speilet i dag morges. Jeg har en ca 4 cm tykk klump på venstre side fra der skulderbladene slutter og ned til korsryggen. På høyre side er det helt flatt. Det ser ikke bra ut. Jeg har prøvd så godt jeg kan å få tak i høyre side når jeg løfter, og også forsøkt å kompansere med ettarmsøvelser, som f.eks ettarmsroing, men får ikke tak i de forbaska ryggstrekkerene. Jeg har vært mye sår og øm i venstre side i perioder, men har ingen smerter nå, og ingen plager i hverdagen. Jeg antar likevel at dette ikke kan være sunt over tid. Noen som har tips til hvordan jeg kan få tak i høyre side under markløft, evt tips til alternativ øvelser? Blir svært takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar!

Jeg er ikke så nervøs for at det skal være en svulst, selv om jeg faktisk ble ganske skremt først. Tror det er ryggstrekkerene som har vokst på ene siden men ikke på den andre. Problemet er at forskjellen har fått vokse så mye at nå får jeg overhodet ikke kontakt med musklene på høyre side av ryggen under skulderbladene. Har prøvd diverse varianter av roing, men kjenner det bare høyere oppe i ryggen, og der er jeg ganske symmetrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg er ikke så nervøs for at det skal være en svulst, selv om jeg faktisk ble ganske skremt først. Tror det er ryggstrekkerene som har vokst på ene siden men ikke på den andre. Problemet er at forskjellen har fått vokse så mye at nå får jeg overhodet ikke kontakt med musklene på høyre side av ryggen under skulderbladene. Har prøvd diverse varianter av roing, men kjenner det bare høyere oppe i ryggen, og der er jeg ganske symmetrisk.

Hvis du ikke klarer å aktivere venstre side ville jeg tatt en tur til fysio eller en annen type terapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer å aktivere venstre side ville jeg tatt en tur til fysio eller en annen type terapeut.

Jeg burde nok det, men har dessverre ikke mulighet til å oppsøke fysioterapeut før om et halvt års tid siden jeg bor i utlandet for øyeblikket og ikke har råd til å betale full pris her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved litt større scolioser er det normalt at man også får en rotasjon, særlig i brystryggen. Dette vil gjøre at den ene ryggstrekkeren vil bule mer ut enn den andre. Formen på scoliosen din vil også påvirke muskelaktivering, og vice versa. Hva som er tilfellet for deg kan jeg ikke si uten å ha sett deg. Et bilde bakfra i stående og bakfra når du bøyer deg fremover så kan jeg komme med en kvalifisert gjetning om ikke annet.

Å fyre ryggstrekkerne på kun ene siden med nok belastning til å få hypertrofi er litt vanskelig, men det går an, men her bør man også ta litt hensyn til ryggens kurvaturer. Sidehev med svak side opp vil fyre ryggstrekkerne på den siden, men jeg ville fått noen til å se på ryggen din for å kanskje kunne spesifisere noe mer og ikke trene deg videre inn i feilstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved litt større scolioser er det normalt at man også får en rotasjon, særlig i brystryggen. Dette vil gjøre at den ene ryggstrekkeren vil bule mer ut enn den andre. Formen på scoliosen din vil også påvirke muskelaktivering, og vice versa. Hva som er tilfellet for deg kan jeg ikke si uten å ha sett deg. Et bilde bakfra i stående og bakfra når du bøyer deg fremover så kan jeg komme med en kvalifisert gjetning om ikke annet.

Å fyre ryggstrekkerne på kun ene siden med nok belastning til å få hypertrofi er litt vanskelig, men det går an, men her bør man også ta litt hensyn til ryggens kurvaturer. Sidehev med svak side opp vil fyre ryggstrekkerne på den siden, men jeg ville fått noen til å se på ryggen din for å kanskje kunne spesifisere noe mer og ikke trene deg videre inn i feilstillingen.

Takk for svar! Jeg har skoliose på ca 28 grader med svak rotasjon mot venstre, ja). Tidligere har det egentlig ikke vært særig synlig, men nå kan man se stor forskjell på venstre og høyre side selv om det ikke vises like godt på bildene.

Sidehev er vel den eneste øvelsen jeg bevisst unngår siden jeg får veldig vondt i skuldrene av det. Men kanskje jeg skal gi det en sjanse til.

post-8562-1444098946914_thumb.jpg

post-8562-14440989470908_thumb.jpg

post-8562-14440989472237_thumb.jpg

post-8562-1444098947365_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det du ser er rotasjonen som skaper en såkalt gibbus, uten at jeg tør være bombastisk når du sitter i et annet land.

Når jeg snakket om sidehev mente jeg altså øvelsen som ligner på rygghev, bare at man ligger på siden over apparatet. Mulig folk flest har et bedre navn for den ;)

Wooo, betyr det at det er en sjanse for at jeg kan bli lam viss jeg fortsetter å trene? Leste litt om gibbuser på nettet nå og det hørtes ikke hyggelig ut. Jeg hadde overhodet ikke så tydelig forskjell mellom venstre og høyre side før, dette har utviklet seg i løpet av de siste 6-7 md siden jeg startet med markløft.

Ok, men da forstår jeg hvilken øvelse du mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at den klumpen er i mellom bryst og korsryggen. Vanlig med hyperekstensjon i dette området, under øvelser, om personen (spesielt kvinner i min erfaring) ikke aktiverer magemuskulaturen i god nok grad. Kan da bli en hevelse i dette området. Kan være så enkelt :) Hva tror du Ole? Litt vanskelig å se ut i fra bildet hva som er en hevelse og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen som helst fare for at du skal bli lam :) Da snakker man om helt andre feilstillinger enn hva du har. Om du synes det har utviklet seg merkbart kan det være en idé å ta en nytt røntgenbilde for å se om selve scoliosen utvikler seg.

Venstre siden har definitivt vokst, men jeg tok røntgen for et par måneder siden, og skoliosen har, om noe, blitt litt mindre. Godt at jeg ikke risikerer å bli lam iallefall :) Jeg tror i første omgang at jeg dropper å øke vektene noe mer i markløft på en stund og jobber med å få kontakt med høyre siden. Skal prøve sidehev nå på mandag og se hvordan det går.

Ser ut som at den klumpen er i mellom bryst og korsryggen. Vanlig med hyperekstensjon i dette området, under øvelser, om personen (spesielt kvinner i min erfaring) ikke aktiverer magemuskulaturen i god nok grad. Kan da bli en hevelse i dette området. Kan være så enkelt :) Hva tror du Ole? Litt vanskelig å se ut i fra bildet hva som er en hevelse og ikke.

Takk for svar! Jeg har nok en tendens til å hyperekstendere ja, og det kan godt hende at venstresiden har vært litt betent til tider. Det kan kanskje forklare at det har vært så sårt og ømt i lange perioder? Akkurat nå er det imidlertid ikke betent. Kjennes rett og slett ut som om jeg har mer muskler på venstre side. Takk for tipset uansett, og jeg skal definitivt passe på å prøve å holde ryggen rettere. Blir fort for fokusert på å få tak i høyre side, og teknikken lider nok litt under det. Viss jeg prøver å stramme opp kroppen skikkelig før jeg løfter, kjenner jeg bare venstre side av rygg/side under løftet og da blir det fort veldig vondt. Må på en måte prøve å slappe av i venstre side samtidig som jeg løfter for å unngå smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...