Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at muskulaturen rundt korsryggen har en tendens å bli støl dagen etterpå. Nesten mer støl der enn i brystmusklene. De dagene jeg trener bryst trener jeg benkpress etterfulgt av skråbenk med løs vekter. Deretter kabelkryss. Så ingen dedikerte ryggøvelser. Så er det normalt at man allikevel er støl i korsryggen dagen etterpå?

Jeg mener selv at jeg holder en god form ved benkpress, ved å ha skulderbladene tett sammen og krum i ryggen så godt jeg får til. Det er ikke en direkte behagelig posisjon, men jeg føler at det er da jeg "bruker" ryggen mest for å holde den krum.

Fortsetter under...

Jeg kjenner det og godt i korsryggen dagen etter når jeg benker, særlig om jeg fokuserer på å ha god arch/krumming av ryggen, og da må jo korsryggmuskulaturen jobbe med å opprettholde at man bøyer sånn på ryggen.

Så sånt sett ikke så utrolig :)

En sterk korsrygg er viktig med tanke på at den brukes til å stabilisere mange øvelser. Er du sterk i korsryggen vil du slippe å jobbe så intenst med den for å stabilisere f.eks benkpressen. Husk at du trenger ikke overdrive krummen i nedre rygg så innmari, med mindre du driver styrkeløft. Presser du skuldrene ned og sammen og skyter brystkassen opp, vil du få en naturlig krum i i korsryggen. Det holder.

Høres ut som jeg ikke trenger å bekymre meg i så fall. Ville bare være sikker på at det ikke var tegn skade.

Det er kun i det siste og etter jeg gikk opp fra 60kg til 70kg på benkpress jeg begynte å kjenne at ryggen ble støl.

Takker for svar! :)

Annonse

Jeg har lagt merke til at muskulaturen rundt korsryggen har en tendens å bli støl dagen etterpå. Nesten mer støl der enn i brystmusklene. De dagene jeg trener bryst trener jeg benkpress etterfulgt av skråbenk med løs vekter. Deretter kabelkryss. Så ingen dedikerte ryggøvelser. Så er det normalt at man allikevel er støl i korsryggen dagen etterpå?

Jeg mener selv at jeg holder en god form ved benkpress, ved å ha skulderbladene tett sammen og krum i ryggen så godt jeg får til. Det er ikke en direkte behagelig posisjon, men jeg føler at det er da jeg "bruker" ryggen mest for å holde den krum.

du har vel ikke trent markløft dagen før benken også kanskje? ville isåfall muligens vært den mest naturlige forklaringen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...