Gå til innhold

Løftesko med lavere heler??


Gymgo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Ikke bruk fivefinger-sko på knebøy og markløft. Selv bruker jeg løftesko og kommer aldri til å bruke "vanlige" sko igjen på gymmen igjen.

See what I did there, kjenrik? ;) Alltid greit å begrunne påstander man kommer med, gjerne med noe mer enn personlig erfaring.

Poeng tatt. Forhastet meg kanskje litt. Jo lavere du kommer med fotbladet/hælen, jo bedre kontakt vil du får med underlaget. Det siste du ønsker er å balansere på en haug med demping. Har selv ikke brukt vektløftersko, men forsøkt med småvektplater under hælene. Følte at jeg tippet for mye forover og tenker da at prinsippet vil være det samme med vektløftersko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektskiver under hælene er en billig workaround, og gir ikke samme effekt som løftesko. Joggesko har ingenting å gjøre når man løfter vekter, det er vi enige om. Sko som Vibram fivefingers er bedre sånn sett, men jeg vil påstå at løftesko er enda bedre.

Hele poenget med løftesko er å gi økt stabilitet og en mer fordelaktig vinkel på foten som gir bedre utgangspunkt for bevegelsen som skal gjøres. Sålen på løftesko er bredere enn foten din, og gir dermed økt stabilitet. Gode sko har hard såle som ikke lar seg komprimere, og gir dermed stabilitet og god energioverføring fra gulvet. I tillegg har løftesko kjekke stropper som gir ekstra støtte til fotbuen, som kommer godt med når man løfter tungt.

Ellers er det viktig å huske at når man endrer skotøy, fra joggesko til løftesko eller til Converse eller bruker vektskiver under hælene, så trengs det gjerne noen økter før man blir vant til endringen. Bevegelsene blir litt annerledes. Det som kan kjennes litt rart og uvant på de første øktene er ikke et problem etter et par uker. Da vil du ha tilpasset deg, og kan nyte fordelene av å ha awesome løftesko (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektskiver under hælene er en billig workaround, og gir ikke samme effekt som løftesko. Joggesko har ingenting å gjøre når man løfter vekter, det er vi enige om. Sko som Vibram fivefingers er bedre sånn sett, men jeg vil påstå at løftesko er enda bedre.

Hele poenget med løftesko er å gi økt stabilitet og en mer fordelaktig vinkel på foten som gir bedre utgangspunkt for bevegelsen som skal gjøres. Sålen på løftesko er bredere enn foten din, og gir dermed økt stabilitet. Gode sko har hard såle som ikke lar seg komprimere, og gir dermed stabilitet og god energioverføring fra gulvet. I tillegg har løftesko kjekke stropper som gir ekstra støtte til fotbuen, som kommer godt med når man løfter tungt.

Ellers er det viktig å huske at når man endrer skotøy, fra joggesko til løftesko eller til Converse eller bruker vektskiver under hælene, så trengs det gjerne noen økter før man blir vant til endringen. Bevegelsene blir litt annerledes. Det som kan kjennes litt rart og uvant på de første øktene er ikke et problem etter et par uker. Da vil du ha tilpasset deg, og kan nyte fordelene av å ha awesome løftesko (y)

et viktig poeng det siste der. har selv kjøpt meg adidas powerperfect. men siden jeg er i sluttfasen av et oppkjøringsprogram før 1RM i bøy tør jeg ikke implementere dem nå så sent i programmet. Jeg vil ikke kunne tilvenne meg skoene på 1 uke. Da venter jeg heller til jeg kan kjøre mange og gode mengder for å tilvenne meg dem. for en ting er sikkert, de gir en annen bevegelsesbane som verken jeg eller motorikken er vant til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...