Gå til innhold

Hjelp, veiledning til god fysikk?


mnp

Anbefalte innlegg

Hei. =)

Kunne trengt litt råd/hjelp angående oppsett av treningsprogram. Har ingen interesse av og trene kun styrke eller kondisjon, men og kombinere de. Har et ønske om og få best mulig fysikk for og oppnå mine mål.

Har prøvd og gjøre slik en periode nå:

Mandag: Jogge med/uten sekk (før jobb), styrke/gym(etter jobb), yoga time på kvelden

Tirsdag: Svømming (før jobb), Kettlebells time (etter jobb), jogge på kvelden

Onsdag: Styrke/gym (etter jobb), yoga time på kvelden

Torsdag: Intervall 4x4 + små øvelser som situps, hangups osv

Fredag: Svømme (før jobb), styrke/gym (etter jobb)

Lørdag: Kettlebells time og jogge med/uten sekk

Søndag: Lengre tur med tung sekk

Styrke/gym da mener jeg 5x5 programmet. Kjøre hovedsakelig 5x5 hele tiden.

DAG 1 (mandag)

Benk press

Rygg

Knebøy

Biceps (2x12)

Triceps (2x12)

Mage (forskjellige øvelser)

DAG 2 (onsdag)

Markløft

Front (3x3)

Militærpress

Nedtrekk

Mage (forskjellige øvelser)

DAG 3 (fredag)

Benk press

Roing

Knebøy

Mage (forskjellige øvelser)

Kosthold er så som så.. Og da mener jeg ikke usunne vaner, men mengden osv. Prøver og følge RYP sitt grunndiett plan for de som er kjente med det. Iløpet av dagen blir det ca 2640kcal, 335g karb, 160g protein og 73g fett.

Jeg selv er 76 kg og 177cm høy.

Forslag til hva jeg kan gjøre annerledes, utbedre? Setter pris på tilbake mld og takker for hjelpen. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en ung mann på 22 år :)

Det er helt klart enkelte dager hvor jeg er helt ferdig og skipper morgen trening eller løpe turen blir fort til rolig jogging eller gå tur istedet. :p prøver og hvile best mulig der jeg "kan". Som for eks etter middag har jeg kanskje et par timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. =)

[...]

Har prøvd og gjøre slik en periode nå:

Mandag: Jogge med/uten sekk (før jobb), styrke/gym(etter jobb), yoga time på kvelden

Tirsdag: Svømming (før jobb), Kettlebells time (etter jobb), jogge på kvelden

Onsdag: Styrke/gym (etter jobb), yoga time på kvelden

Torsdag: Intervall 4x4 + små øvelser som situps, hangups osv

Fredag: Svømme (før jobb), styrke/gym (etter jobb)

Lørdag: Kettlebells time og jogge med/uten sekk

Søndag: Lengre tur med tung sekk

[...]

Forslag til hva jeg kan gjøre annerledes, utbedre? Setter pris på tilbake mld og takker for hjelpen. =)

Funker det i form av fremgang? Jeg ville i hvert fall tatt fri lørdag og søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne trengt litt råd/hjelp angående oppsett av treningsprogram. Har ingen interesse av og trene kun styrke eller kondisjon, men og kombinere de. Har et ønske om og få best mulig fysikk for og oppnå mine mål.

Hva legger du i "best mulig fysikk" og akkurat hva er målene du ønsker å oppnå? Uansett, om du planlegger å fortsette med den treningsmengden du har nå burde du sikkert spise mer. Mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker det i form av fremgang? Jeg ville i hvert fall tatt fri lørdag og søndag.

Både ja og nei. Slik som yoga timene føler jeg er bortkastet. Fremdeles like stiv.

Merke slik som benk slite jeg ekstremt med. Men totalt sett har jeg blitt en bedre svømmer, sterkere og raskere. Selv om det ikke alltid føles slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva legger du i "best mulig fysikk" og akkurat hva er målene du ønsker å oppnå? Uansett, om du planlegger å fortsette med den treningsmengden du har nå burde du sikkert spise mer. Mye mer.

Har lyst og ha soldat som yrke. Da ønsker jeg ikke og ha en "halv ferdig" kropp for og si det sånn. Men og bli en "seig" sterk person. Om det gir mening?

Godt mulig jeg burde spist mer. Blir bare spektisk til hvor mye mat jeg skal tråkke i meg. Vil ikke legge på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne ser dette ut som en prima oppskrift for å kjøre seg selv rett i grøfta (y) Det tar lang tid (og mye mat og mye hvile) å trene opp kroppen til å tåle den belastningen det høres ut som at du utsetter den for, og mtp lavt(!) matinntak, lite hvile og ung alder har jeg vanskelig for å se hvordan dette skal ta deg dit du vil. Hvor lenge har du holdt på på denne måten, og hvilken treningsbakgrunn har du? Hvordan er energinivå og søvnkvalitet sånn ellers? Det virker som du kjører på med en filosofi om at kvantitet er bedre enn kvalitet, og det er ikke nødvendigvis tilfelle. Du kan trygt ta deg en fridag eller to (med helt fri, ikke jogging eller "bare" 1 økt) på dager du føler deg "helt ferdig"! Ang maten kan du trykke inn statsa dine i en kalorikalkulator, så ser du at du trygt kan spise mye mer uten å bli feit (eller hva du nå er redd for). Ta var på kroppen din, du skal ha den resten av livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne ser dette ut som en prima oppskrift for å kjøre seg selv rett i grøfta (y) Det tar lang tid (og mye mat og mye hvile) å trene opp kroppen til å tåle den belastningen det høres ut som at du utsetter den for, og mtp lavt(!) matinntak, lite hvile og ung alder har jeg vanskelig for å se hvordan dette skal ta deg dit du vil. Hvor lenge har du holdt på på denne måten, og hvilken treningsbakgrunn har du? Hvordan er energinivå og søvnkvalitet sånn ellers? Det virker som du kjører på med en filosofi om at kvantitet er bedre enn kvalitet, og det er ikke nødvendigvis tilfelle. Du kan trygt ta deg en fridag eller to (med helt fri, ikke jogging eller "bare" 1 økt) på dager du føler deg "helt ferdig"! Ang maten kan du trykke inn statsa dine i en kalorikalkulator, så ser du at du trygt kan spise mye mer uten å bli feit (eller hva du nå er redd for). Ta var på kroppen din, du skal ha den resten av livet!

Takk Synan, setter pris på dette. :) ja, jeg har hatt litt den filosofien. Men ikke bare for og gjøre det. Prøver og gjør kvalitet ut av hver økt. Har holdt på slik i godt over 2 mnd. Ellers så har jeg trent aktivt styrke i 1 år kanskje, 4-5 ganger i uken. Er vel de siste 6 mnd hvor jeg faktisk har presset meg og gitt alt. Energi og søvnkvalitet variere som bare det. Alt fra tipptopp normal til, helt ræva. Men slik er det vel for alle.

Men setter pris på tilbake meldingen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst og ha soldat som yrke. Da ønsker jeg ikke og ha en "halv ferdig" kropp for og si det sånn. Men og bli en "seig" sterk person. Om det gir mening?

Godt mulig jeg burde spist mer. Blir bare spektisk til hvor mye mat jeg skal tråkke i meg. Vil ikke legge på meg.

Du blir ikke sterkere hvis du ikke spiser nok slik at kroppen din har noe å bygge av. Etter at du har bygget god grunnstyrke kan det være snakk om 0,25-0,5kg økning i kroppsvekt i uka. Står vekta på stedet hvil blir det mye lettere å spin your wheels, ved at du hverken blir sterkere eller går ned i kroppsfett (om det er ønskelig). Skal du bli sterkere så må du legge på deg, enkelt og greit. Noe av det vil uungåelig være fett, det går helt fint.

Les denne: http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/muscle-gain-mistakes.html. TL;DR:

Not eating enough

Outside of poor training (which can be either too much or too little), not eating enough is the number one mistake I see most trainees making who can’t gain muscle. This is true even of individuals who swear up, down and sideways that they eat a ton but no matter what they can’t gain weight. It’s been said that ‘hardgainers’ tend to be overtrainers and undereaters and there is much truth to that

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Synan.

Det er bra at du er entusiastisk, men er redd for at opplegget ikke vil vedvare særlig lenge. Les deg opp på forskjellige treningsprinsipper både her på forumet og andre steder ( google ).

Det du driver med nå er ikke bra for hverken kropp eller sinn i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Synan.

Det er bra at du er entusiastisk, men er redd for at opplegget ikke vil vedvare særlig lenge. Les deg opp på forskjellige treningsprinsipper både her på forumet og andre steder ( google ).

Det du driver med nå er ikke bra for hverken kropp eller sinn i det lange løp.

Jeg får helt klart legge om næringsinntak og lese en del mer på treningsprinsipper som du sier, Steind. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...