Gå til innhold

Kne lockout under knebøy farlig?


Morrissey

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det farlig å låsekneleddet helt ut på topp i en knebøy? Har hørt at det gir mye belastning på kneskålene med mye vekt. Men har også hørt at knebøy blir ikke godkjent med mindre man låser helt ut i konkurranser.

Med mindre man fra før av har alvorlige kneskader, eller andre dyptveiende medisinske grunner til å ikke ta knebøy, er det ikke farlig å låse ut på topp.

Mesteparten av belastningen på kneet oppstår såvidt jeg vet like før man når paralell, altså like før toppen av hofta er på linje med toppen av kneet. Men når man når paralell overføres denne belastningen til andre deler av kroppen.

I topp-posisjon er jo kneet rakt, og da kan jeg ikke tenke meg annet enn at belastningen må være ganske nærme minimum.

Om man har god teknikk inne og løfter med vettet i behold, er knebøy en øvelse som gjør svært godt for knærne,bena, og resten av kroppen generellt, både med tanke på muskler, sener og beintetthet. Etterhvert som man løfter med tyngre vekter, vil kroppen tilpasse seg belastningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...