Gå til innhold

Angående blodprøve for cøliaki (eller lignende)


Gjest ekko

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen i går, og vi diskuterte om at jeg burde nok spise glutenholdig i cirka to uker eller mer for mest sikkert resultat på blodprøve for cøliaki og kanskje også andre matintoleranser, man hadde og hørt dette før om at man burde spise gluten før test for cøliaki. Noen som har erfaring eller kunnskap om hvor lang tid man bør spise glutenholdig før blodprøve? :rolleyes: Jeg har SMERTER, ser du. Og blir innmari glad hvis noen vet om det ikke trengs å pines så lenge for et skikkelig svar. - Men hvis ikke kommer jeg til å holde ut, to uker in no time! Ehee.. :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor lenge som trengs, men jeg fikk positivt svar på blodprøver i juni og måtte spise glutenholdig frem til oktober pga ventetid på gastroskopi, så ja. Men før blodprøve vet jeg ikke! Dette er noen år siden da, så kan hende ventetiden er annerledes nå og når man voksen! Jeg var 17 så var på barneavdelingen.. Og for noen så er smertene værst i førsten til magen blir "vant" til det, så ikke sikkert det er så ille hele tiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvilken type prøve legen vil gjøre.

Når jeg skulle ta blodprøve ville legen helst at jeg hadde spist glutenholdig mat hele tiden frem til prøven siden hun ville teste for antistoffer i blodet. Men jeg hadde fått beskjed av mamma om å be om gentest i steden for. Om man tar gentest (blodprøve det også) så er det ikke like viktig å ha spist glutenholdig mat. Men da får man bare vite om man garantert IKKE har det (100% sikkert), eller om man potensielt har det om man har genet (men da er man i grunn like langt). Man kan fortsatt være frisk selv om man er bærer av genet, så da må man eventuelt til videre undersøkelse (gastroskopi) for å bekrefte om man har cøliaki eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør spise gluten så lenge som mulig før blodprøven. Det tar bare en uke for genene å tilpasse seg ett kosthold og ca. 6 uker å bli tilnærmet "frisk" etter en kostholdsendring.

Den blodprøven der er bare starten. Viser det seg at du reagerer på gluten må du nok til biopsi/gastropi, og da må du spise gluten i ca. 3 mnd eller noe sånn. MEN, det er noe nytt i vinden, nemlig en gentest som utelukker eller bekrefter allergi uten at man må spise det i en tid før prøven. Hør med legen om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør spise gluten så lenge som mulig før blodprøven. Det tar bare en uke for genene å tilpasse seg ett kosthold og ca. 6 uker å bli tilnærmet "frisk" etter en kostholdsendring.

Den blodprøven der er bare starten. Viser det seg at du reagerer på gluten må du nok til biopsi/gastropi, og da må du spise gluten i ca. 3 mnd eller noe sånn. MEN, det er noe nytt i vinden, nemlig en gentest som utelukker eller bekrefter allergi uten at man må spise det i en tid før prøven. Hør med legen om dette.

Genene tilpasser seg strengt tatt ikke, men tarmen bedrer seg når man legger om kostholdet slik at tarmtottene vokser ut igjen og tarmen fungerer som hos friske mennesker.

Og man må uansett til gastroskopi uavhengig om man tar blodprøve eller gentest siden man kan ha genet uten å være syk. Gentesten er 100% sikker når den viser negativt resultat, til forskjell fra blodprøver der man ser etter antistoffer der man kan få et falskt negativt resultat av ulike grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all info :) Vet ikke hvilken blodtest han tenker å ta, men det får gå så det går.. Har ikke noen i familien som har cøliaki, men går vel sikkert an å se det i genenee fordetom..? Jeg har så lite peiling :p Men jeg håper at svaret på blodprøven blir positiv og jeg får komme til for å få tatt gastroskopi/biopsi og få stadfestet at det er cøliaki før sommeren da, - det hadde vært en lettelse dèt! Å endelig få en diagnose på plagene. Noen som vet hvor mye glutenholdig man bør spise hver dag sånn cirka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sies at man skal spise som "normalt", jeg går ut i fra at med det menes gjennomsnittsnordmannens forbruk av brødmat osv. Det er vel brødmat til frokost, lunsj og kvelds stort sett, i tillegg til det man måtte få i seg gjennom middag og annet man spiser i løpet av en dag. Har dessverre ingen tall på det. Man skal i alle fall ikke begynne å kutte før man er ferdig med de prøvene legen vil ta og har fått klarsignal til å kutte ut gluten i kosten.

Man kan se det i genene selvom ingen i familien har cøliaki.

Håper virkelig at du får diagnose så fort som mulig så du kan starte glutenfri diett.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nyt din siste glutenholdige tid hvis du kan da! Spis masse boller, baguetter, all gjærbakst og drikk MASSE øl! Hehe. Da jeg fikk beskjed om om at jeg hadde det, tok jeg en hel helg hvor jeg drakk masse tuborg og spiste alt mulig jeg ikke kunne spise igjen, eller som ihvertfall ikke smaker noe i nærheten så godt! Sykt vondt i magen, men 100 % verdt det! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg tenker bare AU! :p Jeg prøver å spise litt sunnere i tillegg da, så holder meg fra sånt folk vanligvis koser seg med, heh. Syns ikke det er noe kos med slikt lenger, da jeg har så mye magevondt.. Syns det er ille nok å få i meg noe knekkebrød og grovt brød hver dag! Men skjønner tankegangen, gjør det mens man kan :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

jeg tok blodprøve for å teste den mot cøliaki hos fastlegen for en uke siden. Hvor lenge tar det å få resultatet? Det måtte sendes til sykehuset for analyse.

Og slik jeg oppfattet legen skulle jeg prøve uten gluten 1-2 uker for å se om det hjalp. Usikker om dette var uansett utfall fra prøven.er jo motsatt råd enn hva man leser, men det kan være han mente dersom prøven kom ut negativt. Om man da holder seg borte fra gluten og merker forskjell får legen kanskje en bedre bekreftelse på cøliaki og kan videresende meg til gastoskopi undersøkelsen.... ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...