Gå til innhold

Erfaringer med å "spise forbrenningen opp"?


Freckles

Anbefalte innlegg

Vil gjerne høre fra andre som har prøvd å forbedre forbrenningen etter å ha stagnert fullstendig, og snarere gått opp i vekt (fortrinnsvis fettprosent) på for lite mat over altfor lang tid?

(Adaptive thermogenesis?)

Hvor lang tid brukte dere før det stabiliserte seg? Jobbet dere opp mot vedlikehold ganske raskt, og økte dere veldig i vekt på veien dit?

Må man bli slave av matvekten og veie og måle maten helt nøyaktig for at dette skal funke best mulig? (jeg vil helst unngå det....)

Evt er det noen som har hjulpet noen med denne problemstillingen, eller kan anbefale andre fagpersoner som har peiling?

Kan nevne at jeg er normalvektig, derfor ønsker jeg selvsagt ikke å øke noe særlig i vekt (les: cm) underveis i prosessen. Dessuten er jeg førti og kan ikke sammenlikne meg med alle dere unge forbrenningsmaskiner, hehe).

Alle tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg besvarer spørsmålet ditt nå, men jeg har ihvertfall tidligere lugget på ca 1300kcal (for et halvt år siden). Gikk ned 8kg pga dette. Med en gang jeg begynte å spise normalt (2000+-) gikk jeg opp igjen 9kg så raskt at jeg ikke rakk å tenke over det nesten. Plutselig var vekta oppe på start igjen.

Er litt usikker på om det var dette du lurte på, men jeg forstod det i hvertfall slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fullført 5 uker med reverse dieting, etter å ha gått for lavt over lang tid. Jeg har gjordt det planmessig og ganske nøye som et slags lite eksperiment for meg selv, samt gått igjenom så mye kunnskap og broscience som mulig ang. emnet.

For min del så har jeg ligget lavt på karb og høyt på fett, så jeg begynte med å øke kaloriinntaket kun med protein, lurer på om det var Layne Norton som var inne på det i en av sine videoer. Deretter har jeg økt med tilsvarende karbohydrater, også tilslutt også redusert fett til fordel for mer karb.

Siste uke etter å ha økt daglig matinntak med 500 kcal i snitt, så har jeg faktisk gått marginalt ned i vekt og fett, og veier mindre nå, en før jeg begynte tilbakestillingen.

Så det har fungert bra så langt, men jeg har også lagt opp et litt spesielt spisemønster hvor jeg er pr. definisjon i underskudd med lite karb, før trening, og i et større overskudd etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om jeg besvarer spørsmålet ditt nå, men jeg har ihvertfall tidligere lugget på ca 1300kcal (for et halvt år siden). Gikk ned 8kg pga dette. Med en gang jeg begynte å spise normalt (2000+-) gikk jeg opp igjen 9kg så raskt at jeg ikke rakk å tenke over det nesten. Plutselig var vekta oppe på start igjen.

Er litt usikker på om det var dette du lurte på, men jeg forstod det i hvertfall slik :)

Takk for svar :)

Så hvordan legger du opp løpet nå? Eller har du den vekten du skal ha nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det du nevner.

Min løsning var å gradvis øke inntaket, da i hovedsak ved hjelp av fett.

Er det pga at man blir sensitiv til karbo av å ha tullet med metabolismen? Og at fett er gunstig for å få hormonene i sjakk igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fullført 5 uker med reverse dieting, etter å ha gått for lavt over lang tid. Jeg har gjordt det planmessig og ganske nøye som et slags lite eksperiment for meg selv, samt gått igjenom så mye kunnskap og broscience som mulig ang. emnet.

For min del så har jeg ligget lavt på karb og høyt på fett, så jeg begynte med å øke kaloriinntaket kun med protein, lurer på om det var Layne Norton som var inne på det i en av sine videoer. Deretter har jeg økt med tilsvarende karbohydrater, også tilslutt også redusert fett til fordel for mer karb.

Siste uke etter å ha økt daglig matinntak med 500 kcal i snitt, så har jeg faktisk gått marginalt ned i vekt og fett, og veier mindre nå, en før jeg begynte tilbakestillingen.

Så det har fungert bra så langt, men jeg har også lagt opp et litt spesielt spisemønster hvor jeg er pr. definisjon i underskudd med lite karb, før trening, og i et større overskudd etter trening.

Takk for svar! Så du har økt vedlikeholdet ditt ganske greit?

Søkte litt mer rundt, og fant en god del tråder om emnet på utenlandske forum, blant annet my fitness pal. Men det er jo mange meninger og erfaringer, ser jeg.

Likevel ser det ut til å være håp :) At det er mulig å ikke ende på 500 kalorier når jeg er 60, hehe.

Ligger ganske lavt på karbo allerede, men kan absolutt øke fettet for å komme oppover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du skal øke fett, karbo, eller protein, kommer jo helt ann på hvordan kostholdet ditt ser ut nå.

Mye fett og karbohydrater sammen vil føre til at du legger på deg iht min erfaring, har du hatt et typisk lavkarbo kosthold, så nytter det jo ikke å øke fett.

Har mann derimot hatt et magert karbohydrat basert kosthold, så vil nok å øke fett sikkert gå greit. Men personelig ville jeg ha økt med protein først med mindre man allerede har et tilnærmet tåplig høyt inntak av protein allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Så hvordan legger du opp løpet nå? Eller har du den vekten du skal ha nå?

Har i den siste tiden vært veldig usikker på hvor jeg skulle legge meg, men i frykt for at det samme skal skje igjen legger jeg meg på vedlikehold (2100-2200) og trener styrketrening. Når jeg får bygget en del muskler, legger jeg meg kanskje ned på 1900+- (men ikke lavere, vil jo ikke miste muskelmassen). Kun for å få bort litt fett som mulig ligger over musklene! Det ser jeg an etterhvert, hva jeg føler for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i den siste tiden vært veldig usikker på hvor jeg skulle legge meg, men i frykt for at det samme skal skje igjen legger jeg meg på vedlikehold (2100-2200) og trener styrketrening. Når jeg får bygget en del muskler, legger jeg meg kanskje ned på 1900+- (men ikke lavere, vil jo ikke miste muskelmassen). Kun for å få bort litt fett som mulig ligger over musklene! Det ser jeg an etterhvert, hva jeg føler for :)

Jeg skal heller ikke hovedsaklig ned i vekt, men gjerne et par cm ;) Rart å se hvordan jeg ser mindre fit ut etter lite mat og mye trening, men skjønner jo at kroppen tviholder på fettet. Er ikke SÅ ille ennå, men greit å stoppe den negative utviklingen jeg ser før det går enda lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du skal øke fett, karbo, eller protein, kommer jo helt ann på hvordan kostholdet ditt ser ut nå.

Mye fett og karbohydrater sammen vil føre til at du legger på deg iht min erfaring, har du hatt et typisk lavkarbo kosthold, så nytter det jo ikke å øke fett.

Har mann derimot hatt et magert karbohydrat basert kosthold, så vil nok å øke fett sikkert gå greit. Men personelig ville jeg ha økt med protein først med mindre man allerede har et tilnærmet tåplig høyt inntak av protein allerede.

Tror svaret mitt forsvant Igår... Anyway: spiser typisk 110-120 g protein (veier ca 60), 70-Max 100g karbo - og altfor lite fett når jeg regner på det. Så der har jeg nok en del å gå på med så lavt karboinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal heller ikke hovedsaklig ned i vekt, men gjerne et par cm ;) Rart å se hvordan jeg ser mindre fit ut etter lite mat og mye trening, men skjønner jo at kroppen tviholder på fettet. Er ikke SÅ ille ennå, men greit å stoppe den negative utviklingen jeg ser før det går enda lengre :)

Du burde øke gradvis. Mulig du legger på deg litt, men du kan jo prøve å ta ei ekstra økt med styrke i uka. Så regner jeg med at de ekstra kaloriene blir brukt til å lage muskler og ikke fett! Med muskler vil du se strammere ut med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har opplevd dette.

Se her:

Det eg gjorde var å øke med ca 100kcal i uka, i 10-12 uker, for så å holde meg stabilt der i 4 uker.

Når eg da skulle ned i vekt igjen så kunne eg ligge 1000kcal høyere, men samtidig gå ned tilsvarende.

Så for alle som føler de ligger litt lavt så er dette absolutt noe som er verdt til å ta seg 3 måneder til å gjøre.

NOE fett legger du nok på deg, men det er nok ikke så alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har opplevd dette.

Se her:

Det eg gjorde var å øke med ca 100kcal i uka, i 10-12 uker, for så å holde meg stabilt der i 4 uker.

Når eg da skulle ned i vekt igjen så kunne eg ligge 1000kcal høyere, men samtidig gå ned tilsvarende.

Så for alle som føler de ligger litt lavt så er dette absolutt noe som er verdt til å ta seg 3 måneder til å gjøre.

NOE fett legger du nok på deg, men det er nok ikke så alt for mye.

Høres jo lovende ut! Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...