Gå til innhold

Myke lår dagen etter trening


Kanel3

Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt, men finner ikke svar på dette. Jeg prøver å gå ned et par kilo fettvekt og ligger på rundt 4-500 i underskudd på treningsfrie dager og rundt vedlikehold/100-200 i underskudd på styrketreningsdager. Går en times tur hver dag og løper tabataintervall to ganger i uka. Jeg har trent styrketrening i seks år.

Over til saken: I dag våknet jeg med fullstendig myke lår. De er vanligvis harde og muskuløse, men kjennes nå som deig. Dette har også skjedd tidligere når jeg har vært på diett. Føler ikke at jeg går for fort frem med dietten (spiser stort sett som før, kanskje 100-200 kcal mindre per dag), og har ikke endret på styrketreningen. Det eneste som er nytt er tabataintervallene. I går trente jeg styrke og åt på vedlikehold.

Hva er dette, og hva bør jeg gjøre med det? Noen som vet? Jeg er ikke veldig bekymret, men lurer på om jeg burde spise mer/spise mer karb eller eventuelt bare fortsette dietten og som før og vente til det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar. Lårene mine er vanligvis ganske faste selv i avslappet tilstand da jeg har godt med muskelmasse der, men nå er de myke på en merkelig måte. Litt vanskelig å forklare, men jeg kan liksom trykke de helt inn nesten uten motstand. Kjennes litt som ut som å trykke på en oppblåsbar ball eller en vannballong. Litt redd det er et tegn på at jeg mister muskelmasse, men har hatt god fremgang på trening så langt etter to uker på diett, så vet ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, det kan jo vere det er det som skjer. Men det er jo muskelvevet mitt som er blitt bløtt. Og jeg gikk faktisk ned 2 kilo på to dager fra søndag til tirsdag og deretter holdt meg mer eller mindre stabil, så jeg tror ikke jeg holder mye vann iallefall. Merkelig dette o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg også tenkte. At vannet slapp da. Etter det har vekta vært stabil, mens lårene altså plutselig har blitt myke og rare. I dag sprang jeg intervaller, men hadde lite krefter å ta av, så tror jeg skal ta et par rolige dager nå før det blir styrketrening på mandag igjen:)

Du har sikkert rett i at det beste er å bare fortsette som før og se hva som skjer. Jeg lurer imidlertid litt på hva dette er siden det også har skjedd tidligere når jeg har vært på diett, også da bare i lårene. Er også litt nysgjerrig på om andre har opplevd lignende :huh:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du trner tung styrke så bruter du NED muskelene. dvs at muskelfiberne (muskelceller) får små brister. når de så bygger seg opp igjen (gjennom hvile, mat, søvn0, tid osv) vil de lett holde på vann. altså vil. de "ødelagte" cellene ofte holde på vann når mens de bygger seg opp. <--mener jeg å ha lest en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var mer enn vanlig mørbanket i lårene etter gårsdagens treningsøkt, så det kan hende det er så enkelt ja. Men jeg opplever altså ikke dette når jeg ikke er på diett :huh: Jaja, blir spennende å se hvordan kroppen reagerer fremover. Tidligere når dette har skjedd har jeg pleid å spise mer (karbo) noen dager, men nå fortsetter jeg med underskudd og ser hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, hva trente du? Noe du har trent før? Gjort noe annet nytt? Hva mener du med "myke" lår? Hvordan er de til vanlig i forhold?

Trente du bein i går til du var helt "ferdig" kan det mye mulig være ødem pga restitusjon, varer et par dager normalt sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du engasjerer deg :) Det er litt vanskelig å beskrive. Til vanlig er de faste, nå kjennes de myke, som om musklene har blitt mindre og det er et lag tykk gele der det pleide være fast og hardt. Kjenner litt motstand selvfølgelig, men mye mindre fast enn vanlig.

Trente bein i går og økte noe på flere øvelser, men det pleier jeg å gjøre. Kjente at jeg var helt gåen når jeg kom hjem og måtte rett og slett legg meg ned. Beina var blytunge hele dagen og jeg fikk gangsperr etter bare noen timer. Så jeg tok meg nok veldig ut ja. Har ikke vært så sliten på lenge, men det er jo også sånt som skjer når man er på diett, er det ikke?

Edit: Ødem i beina altså? Det høres litt skummelt ut. Er det noe man helst bør unngå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du engasjerer deg :) Det er litt vanskelig å beskrive. Til vanlig er de faste, nå kjennes de myke, som om musklene har blitt mindre og det er et lag tykk gele der det pleide være fast og hardt. Kjenner litt motstand selvfølgelig, men mye mindre fast enn vanlig.

Trente bein i går og økte noe på flere øvelser, men det pleier jeg å gjøre. Kjente at jeg var helt gåen når jeg kom hjem og måtte rett og slett legg meg ned. Beina var blytunge hele dagen og jeg fikk gangsperr etter bare noen timer. Så jeg tok meg nok veldig ut ja. Har ikke vært så sliten på lenge, men det er jo også sånt som skjer når man er på diett, er det ikke?

Edit: Ødem i beina altså? Det høres litt skummelt ut. Er det noe man helst bør unngå?

Høres veldig ut som ødem ja - ikke farlig overhodet, helt naturlig når en har trent hardt, og spesielt i denne varmen! Det er kun væske, går seg til ila noen dager :)

Får det ofte selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da satser jeg på at det er det :) Bena kjennes noe bedre ut i dag så håper de er fine til i morgen. Takk til alle som har svart. Det er greit å vite hva det betyr når ting endrer seg i kroppen synes jeg og da er det kjekt å ha et sted som dette å få litt eksperthjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...