Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Idag fikk jeg høre at en ikke skal trene mens en er støl, og at en bør/ skal vente med å trene igjen like mange dager som du er støl. Feks: er du støl i 4 dager, skal du vente i 4 dager til, så totalt 8 dager før du kan trene igjen.

Har aldri hørt dette før, og syntes det virker litt rart. Så da spør jeg dere mer erfarne treningsfolk: stemmer det?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/30534-trening-og-st%C3%B8lhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Okei. Så da kan jeg trene selv om jeg er støl? Og jeg trenger ikke vente x antall dager etter stølheten har gått bort?

du kan ta det litt med ro, ja men det å vente 8 dager høres ut som tull og tøys. blir stiv og støl eg også, så trener eg 2 dager senere :p trener mandag- onsdag- fredag

Stølhet er rett og slett bare ett tegn på att du har gjort noe kroppen ikke er vant til, ingen grunn til å pause...

Etter hvert som du blir vant til det du driver med, trening/springing osv, vill stillheten som regel avta :)

Det er forresten snakk om samme muskelgruppe. Venninna mi sier at å trene samme muskelgruppe flere dager på rad er tull. Musklene er ødelagt og at det ikke er noe positivt og gi musklene enda mer melkesyre når de er slitne. For da får jeg ikke gitt alt og fordi at det er under hvile at musklene blir større.....

Det er forresten snakk om samme muskelgruppe. Venninna mi sier at å trene samme muskelgruppe flere dager på rad er tull. Musklene er ødelagt og at det ikke er noe positivt og gi musklene enda mer melkesyre når de er slitne. For da får jeg ikke gitt alt og fordi at det er under hvile at musklene blir større.....

trener du la os si bein idag...og er stiv i dag + 3 dager til, så trebger du ikke vente 8 dager til neste gang- DET er reinspikka tull.

Man trenger hvile - ja, men ikke så mye som vennina di sier. trener du en muskelgruppe på mandag så kan du trene samme msukelgruppen igjen på onsdag.

Okei. Selv om jeg fremdeles er støl 2 dager etter? Jeg trente skuldre på torsdag, og er enda støl. Men nå skal det sies at jeg aldri har trent skuldre noe særlig, og jeg har ikke trent noe styrke siden januar. Hvis det har noe og si....

Okei. Selv om jeg fremdeles er støl 2 dager etter? Jeg trente skuldre på torsdag, og er enda støl. Men nå skal det sies at jeg aldri har trent skuldre noe særlig, og jeg har ikke trent noe styrke siden januar. Hvis det har noe og si....

hehe, ja det har noe å si ;)

det er bare å varme opp godt først :) er i samme fasen selv, har ikke trent skikkelig på 2-3 måner. trente knebøy på fredag og er stiv i beina, skjer alltid når eg begynner pån igjen med knebøy trening :)

Det er greit å vente 3-4 dager når det er første gang du trener noe på en stund, men etterkvart som du trener oftere blir du mindre og mindre støl :)

Jeg tok meg en god joggetur før styrkeøkten. Ogås gjorde jeg litt armhevinger før pull-ups settene. Så var varm og god før jeg begynte. Okei. Mne da venter jeg en dag til også prøver jeg igjen imorgen. Satser på at jeg er mindre støl da :) Da har jeg ventet i 4 dager. Så får jeg heller trene noe annet idag

Annonse

Jeg tok meg en god joggetur før styrkeøkten. Ogås gjorde jeg litt armhevinger før pull-ups settene. Så var varm og god før jeg begynte. Okei. Mne da venter jeg en dag til også prøver jeg igjen imorgen. Satser på at jeg er mindre støl da :) Da har jeg ventet i 4 dager. Så får jeg heller trene noe annet idag

med meg er det standard å være stiv og støl første treningene etter et opphold :) så prøv deg fram :)

Jeg trener uansett jeg da. Støl eller ikke. Men som det sies i tråden her, stølheten avtar jo etterhvert som kroppen blir vant til det du holder på med. Kommer jo selvfølgelig an på stølheten. Klarer du for eks såvidt å gå etter beindag, så stopper det selv jo temmelig selv.

Jeg trener uansett jeg da. Støl eller ikke. Men som det sies i tråden her, stølheten avtar jo etterhvert som kroppen blir vant til det du holder på med. Kommer jo selvfølgelig an på stølheten. Klarer du for eks såvidt å gå etter beindag, så stopper det selv jo temmelig selv.

hehehe xD ja hver gang eg beveger med...så føles det ut som noen stikker kniver i låra mine :cry: hahahaha :D min feil :D

Idag fikk jeg høre at en ikke skal trene mens en er støl, og at en bør/ skal vente med å trene igjen like mange dager som du er støl. Feks: er du støl i 4 dager, skal du vente i 4 dager til, så totalt 8 dager før du kan trene igjen.

Har aldri hørt dette før, og syntes det virker litt rart. Så da spør jeg dere mer erfarne treningsfolk: stemmer det?

Høres ut som hun har sine egen meninger og fakta rundt dette, og det er den største grunnen til broscience. Stølhet sier ingen ting om hvile tid, og hvis du skal vente 8 dager mellom hver økt vil du bli like støl hver gang. Kan man ikke trene mens man er støl er man en pussy. ;)

• 2 uker senere...

Hva du kan og hva du BØR er vel ikke alltid det samme. Jeg trener ikke mens jeg er støl (prøver å unngå), men det er meg.

Lett trening er uansett fint for å redusere stølhet, da det BLA setter fart på lymfesystemet i området, og man får bedre recovery.

Jeg føler at å være støl i mer enn 3 dager, ofte føler til at jeg får dårlige økter. Prøver å trene slik at jeg er støl i ca 2 dager. Bare en personlig erfaring, ikke sikkert andre har samme.

Diana , Det er både riktig og feil at en ikke skal trene når en er støl.

Det er ikke noe "problematikk" i å trene når du er støl, men du må gjerne roe litt ned på belastningen, og varme ordentlig opp. Men som du nevnte tidligere.. å trene samme muskelgruppe flere dager på rad, er ikke noe jeg ville annbefale. Men 1-2 dager skal holde for at muskelfibrene får bygget seg opp igjen etter forrige økt.

Du vil fort merke å gå fra å være støl o 3-4 dager, til 1-2 dag. :-) Er bare å varme godt opp, og kjøre litt roligere økter dersom du er skikkelig "ødelagt" etter forrige økt ;)

post-26841-14440985519055_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...