Gå til innhold

HJELP! -matplan.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil veldig gjerne ned i fettprosent, og opp i muskelmasse.

Men jeg trenger ett matprogram som jeg kan følge over tid.

Trener 5-7 dager i uken, alt ifra 1 time til 2 timer.

Ser på kostholdet mitt som sunt og variert, drikker ikke alkohol(kun en gang i blandt).

Mat jeg ikke spiser i det hele tatt er pasta. Er ikke kjempe stor fan av pølser og hamburger heller.

Liker godt kylling å annen type magert kjøtt. Elsker grønnsaker og frukt.

Prøver å styre unna mat som inneholder hvetemel, kroppen blir helt merkelig osv.

Spiser havregryn(grøt). Drikker ikke brus, men melk og vann.

Har eget treningsprogram, nå trenger jeg en matplan, som jeg kan holde meg til.

Hva jeg kan spise, mengde pr måltid, før/etter trening, morgen/kveld(er på kvelden søtsuget dukker opp),

Kan noen være så snill og ta på seg denne oppgaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høyde, alder, vekt og hva type trening(intensitet, styrke/kardio?)

162 høy, 21 år, 65 kg, fitclub(50-60 minutters treningsøkt med høy intensitet hvor "pausene" er hopping/spensthopp,armhevinger O.l) styrke minst 3 ganger i uka. Trener minst 5 dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt enten å fokusere på å gå ned i fett prosent, eller bygge muskelmasse.

Grunnen til det er fordi å gå ned i fett % samtidig bygge muskler krever både disiplin og kunnskap om kosthold og trening, for å ikke snakke om hvor mye tid det krever. Også er det så og si nesten umulig å få dette til, dersom du ikke er newbie eller overvektig. (se linken til hvorfor)

Hvis du er intressert i å lese mer om dette, legger jeg igjen denne linken:

http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/adding-muscle-while-losing-fat-qa.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

162 høy, 21 år, 65 kg, fitclub(50-60 minutters treningsøkt med høy intensitet hvor "pausene" er hopping/spensthopp,armhevinger O.l) styrke minst 3 ganger i uka. Trener minst 5 dager i uken.

Hvor lenge har du trent? Og vet du ca fettprosent / muskelmasse per dags dato?

Vil si det er en liten "overdrivelse" å si det nesten er umulig å få det til. ;-) Men ja, det er lettere å kjøre enten bulk eller deff^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du trent? Og vet du ca fettprosent / muskelmasse per dags dato?

Vil si det er en liten "overdrivelse" å si det nesten er umulig å få det til. ;-) Men ja, det er lettere å kjøre enten bulk eller deff^_^

Har trent siden i fjor, men ble ikke seriøs før nå i Januar.

Er litt usikker på fettprosent og muskelmassen min.

Er redd jeg får i meg for få kcal osv iløpet av dagen, vil ikke kroppen skal gå i "sultmodus".

Vell, da setter vi fettprosent først, få ned den litt til så blir det bra. Regner med det blir deffing på meg.

Lyst å hjelpe til?

Trener noen ganger 2 ganger til dagen. (Morgen/kveld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har du trent? Og vet du ca fettprosent / muskelmasse per dags dato?

Vil si det er en liten "overdrivelse" å si det nesten er umulig å få det til. ;-) Men ja, det er lettere å kjøre enten bulk eller deff^_^

Det er ikke en "overdrivelse", la oss gå tilbake til det mest grunnlegende for å miste fett og gå opp i muskelmasse:

Å gå ned i fett % = Kalori underskudd

Å gå opp i muskelmasse= Kalori overskudd

Da lurer jeg på hvordan skal du klare å miste fett altså være i kalori underskudd samtidig gå opp i museklmasse som krever kalori overskudd? La meg sitere Lyle siden du ikke gadd å lese deg inn på det han skrev:

"

": we have a situation with overfat beginners where fat cells are very insulin resistant and essentially trying to push calories away. Now we throw training on that, not only sending a muscle building stimulus via training but increasing nutrient uptake into skeletal muscle through effects on skeletal muscle nutrient uptake/insulin sensitivity.

And what happens under those circumstances is exactly what you’d expect: the body appears to take calories out of fat cells and use them to build muscle. And this is effectively what is happening due to the combination of the above two factors. But the combination of the two is required. A lean beginner won’t see the above because they don’t have the fat to lose/fat energy to shunt to the muscle. And as they get more advanced, the rate of muscle gain slows way down. Again, it’s the combination of overfat and beginner status that comes together here to let some magic occur."

Videre sier han:

" So the idea of replacing every pound of lost fat with exactly one pound of muscle will be essentially impossible for the intermediate/advanced trainee. There’s simply not enough fat/the fat cells dont want to ‘give up their calories’ and the ability to stimulate rapid muscle gains isn’t there any more."

Det er noen veldig få folk som har fått dette til, og jeg tviler at en som ikke har så mye peiling på trening og kosthold får dette til, for fleste av oss er det bare sløsing av tid! Det er dog en helt anna sak dersom du er enhanced noe jeg regner med TS ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aggressive , beklager. litt dårlig formulering. Det er noen som får det til ja, men en må vanligvis velge enten å gå opp i muskelmasse (som vil medføre noe øking i fett%), eller gå ned i fettprosent (og jobbe for å ikke miste muskelmasse).

http://www.aworkoutroutine.com/how-to-build-muscle-and-lose-fat/

http://www.muscleforlife.com/build-muscle-lose-fat/

Men når en øker muskelmasse uten å gå spesielt opp i fettprosent, vil en likevel "stramme opp" kroppen, og slik se "strammere" ut.. om det går ann å forklare det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aggressive , beklager. litt dårlig formulering. Det er noen som får det til ja, men en må vanligvis velge enten å gå opp i muskelmasse (som vil medføre noe øking i fett%), eller gå ned i fettprosent (og jobbe for å ikke miste muskelmasse).

http://www.aworkoutroutine.com/how-to-build-muscle-and-lose-fat/

http://www.muscleforlife.com/build-muscle-lose-fat/

Men når en øker muskelmasse uten å gå spesielt opp i fettprosent, vil en likevel "stramme opp" kroppen, og slik se "strammere" ut.. om det går ann å forklare det slik?

De du linket til skrev Lyle også om, som vanlig er det folk som er overvektige, folk som har sluttet å trene og starter å trene igjen aka muscle memory, beginners og som jeg nevnte steroider.

Jeg vet ikke helt hva du sikter etter når du skriver "strammer opp", men nå snakker du om å gå opp i museklmasse uten å gå opp i fett % som er noe helt annet enn å bygge muskler og samtidig miste fett %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...